Terugblik naar wijngaarden en stenige paden - Reisverslag uit Arcy-sur-Cure, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Terugblik naar wijngaarden en stenige paden - Reisverslag uit Arcy-sur-Cure, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Terugblik naar wijngaarden en stenige paden

03 September 2008 | Frankrijk, Arcy-sur-Cure

Waar zullen we beginnen? Het is inmiddels al (pas) 4 dagen geleden dat we begonnen met wandelen en het voelt inderdaad alsof we niet weggeweest zijn. Zoals jullie al lazen, viel het stijgen en dalen niet mee. De hellingen van de wijngaarden zijn heel mooi om te lopen maar door de vele stenen worden je voeten bijna vermoord. Ook dachten we de route beter te kennen dan het boekje en dat resulteerde in dwalen over de hellingen en door het bos. Daardoor maak je toch meer km dan je denkt. En die hadden we juist per dag naar beneden gebracht!
Na Chablis was het weer best wel goed. De eerste dag zon en de dag erna veel bewolking maar niet koud. We hebben niet in Auxerre geslapen en tot nu toe steeds in een hotel moeten overnachten. Luxe pelgrimeren maar een aanslag op het budget. We zijn alweer diverse keren door de bewoners aangesproken, sommigen willen weten wat je aan het doen bent en sommigen geven een goede raad. Eentje vertelde dat het mogelijk was om langs de rivier te lopen, maar wij zeiden nee dit is korter! Dan blijkt als je de raad van St. Jacques niet opvolgt zoals net buiten Auxerre, dat je dan toch veel langer loopt! Want daar lopen we de GR654 die blijkt over te gaan in de GR13 zonder dat dit in de markering te zien is. Op een gegeven moment hadden we het idee dat we wel erg ver over de oude spoorlijn liepen. Navraag bij een wandelaar leverde een wanhoopsgevoel op. Het schoot die dag toch al niet echt op en nu waren we zeker 4 km te ver. Gelukkig wees hij ons een korter stuk terug naar de route. Na 2 uur wandelen waren we pas 2 km verder op de route! Gelukkig was het hotel daarna nog maar 6 km en kom je na een lekkere douche en wat te eten weer helemaal bij. In deze regio zijn maar weinig refugio's te vinden.

The last few days we have been walking on the GR654. It is a wonderful path through the vineyards (sorry if the word is incorrect) but the stones are killing your feet. And all the climbing and descending was to much for the distance we thought we could walk. So now we will be a day later in Vezelay. We had to listen to our body's! So far the weather is fine, some sunshine and some clouds and not to hot. The region is very beautiful but the walking seems harder than in 2006. But we are enyoing being on the road and talking with the French people. It feels like we have never left the camino!!

• 03 September 2008 - 19:04

Marieke En Bert:

Antje en Piet,

oei oei oei wat herkenbaar! Ben je 6 uur onderweg en maar 6 km verder. Maar alla, alles komt steeds weer goed. Ieder camino is weer nieuw! We lopen met jullie mee.