Botafumeiro Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Botafumeiro Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Botafumeiro Santiago de Compostela

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

14 Mei 2009 | Spanje, Santiago de Compostella

Piet was vanmorgen om kwart over 7 op en is naar de kathedraal gelopen. Onderweg heeft hij de kaarten gepost en bij en in de kathedraal was bijna niemand. Heerlijk is dat, je kunt eens op je gemak overal naar kijken. Daarna is hij teruggegaan naar zijn slaapadres om te ontbijten, echt Spaans een paar stukjes geroosterd brood met jam en koffie. Het blijkt toch niet dezelfde slaapplek te zijn als in 2006, die heeft hij namelijk nog gevonden en is een klein stukje verder dan waar hij nu verblijft. Maar het is er verder netjes dus niets te klagen.
Na het ontbijt is Piet de stad ingelopen om wat winkels te kijken en daar zag hij Laurence lopen. Een hartelijk weerzien volgde en ze gingen gezellig samen koffie drinken en kletsen over hun wederzijdse ervaringen. Laurence heeft met een paar Spanjaarden gelopen en heeft een erg goed gevoel over de Camino. Het heeft haar goed gedaan en ze was heel blij om Piet nog weer eens terug te zien. Ze wil nog graag met haar zoon vanaf Le Puy en Velay gaan lopen omdat haar ouders in Conques wonen (ligt aan die route).
Om half 12 is Piet naar de kathedraal gelopen en vond daar gelukkig nog een zitplaats aan de zijkant. Van de mis begrijp je niet zo heel veel omdat dat in het Spaans gebeurt. Wel lezen ze in die mis op hoeveel pelgrims er de vorige dag uit welk land zijn aangekomen in Santiago. En dan wordt aan het einde de Botafumeiro door de kerk heen gezwaaid, een fascinerend gezicht.
De Botafumeiro is een circa 1,60 m groot wierookvat gemaakt door de goudsmid José Losada in 1851. Hij wordt op hoogtijdagen door het dwarsschip heen en weer gezwaaid aan touwen die onder de viering zijn opgehangen. Het is een beroemde toeristische attractie.
Na de mis is Piet wat gaan drinken en heeft ook een croissantje gegeten. 's Middags heeft hij verder niemand meer gezien en was hij druk met het vinden van een 't-shirt voor Erik. Hij kent nu echt alle winkeltjes waar ook maar iets van souvenirs te koop is! Verder is Piet ook nog op internet gegaan om de site te bekijken en hij was heel erg verrast door alle leuke reacties; allemaal bedankt namens hem!
Toen is hij nog terug gelopen naar de kathedraal en daar bleek dat je het gouden beeld van Jacobus op het altaar aan mocht raken. Heowel er een grote rij stond, is Piet toch aangesloten want zo'n kans krijg je niet altijd. Toen we telefonisch contact hadden, moest Piet om half 8 bij de kathedraal zijn en dan zou hij samen met de Duitsers gaan eten. Wie weet zou hij nog wel meer pelgrims zien! Morgen gaat de bus om 10.00 uur via Burgos terug naar Nederland en zaterdag komt Piet aan in Eindhoven. Nadat hij thuis is gekomen, zullen we daar nog verslag van doen en dan is deze camino helaas echt ten einde!

• 14 Mei 2009 - 19:35

Luc En Great:

Wij wensen Piet een behouden thuisreis.
    Neem afscheid van Santiago de Compostella en een "Tot zien, tot de volgende keer"

• 14 Mei 2009 - 19:39

Wim En Margo:

Nou Piet, dat heb je dan toch maar mooi weer gedaan.Weer een hele ervaring rijker.Een prettige reis terug en geniet nog lekker na samen met Antje.

• 14 Mei 2009 - 21:45

Marij En Toon.:

nou piet, ook wij wensen jou goede reis terug naar veghel. Het was weer top wat je gepresteerd hebt, zo zonder Antje ,van onze kant uit een welkom thuis.doeiiiiiiiiiiiiii

• 15 Mei 2009 - 06:13

Kim:

o wat jammer piet!
    nog its meer dan anderhalf uur in Santiago...
    Maar de terugweg is vast ook prachtig over de meseta enzo...
    ik kijk uit naar jullie volgende wandeling ;)

liefs kim

• 15 Mei 2009 - 08:26

Bertie En Reini:

Piet gefeliciteerd met het behalen van je einddoel! GEWELDIG!
    We wensen je een goede thuisreis en dan maar weer wennen aan "het gewone leven" of niet dan?
    Antje ook bedankt voor de prachtige reportage die we trouw hebben gevolgd, en gefeliciteerd met de prestatie van je man!

Liefs Bertie en reini