Bilbao, lekker rustig - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Bilbao, lekker rustig - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Bilbao, lekker rustig

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

19 Juni 2011 | Spanje, Bilbao

Gisteren zijn we om 6 uur ´s morgens vertrokken in Mendata en waren om half 8 bij de albergue in Gernika. Daar waren de Spaanse dames nog en Piet zette er een stempel in onze credencials. Theresa en Mercedes ( 2 van de Spaanse dames ) wezen ons de weg het stadje uit. Maar omdat wij en Stefan, die ook nog bij ons was, nog niet hadden ontbeten, doken wij het eerste cafeetje in wat we tegen kwamen. Wat smaakt een ontbijt lekker als je net 1,5 uur gelopen hebt! We kochten ook nog een brood voor onderweg en gingen daarna gesterkt op pad. Eerst de stad uitkomen en op het nippertje nog kaas gevonden (in de winkel wel hoor) voor op het brood. En het geklim begon weer opnieuw. Stefan kon beter klimmen als wij en is doorgelopen. Prima, iedereen kan op zijn tijd gezelschap nodig hebben en daarna zijn eigen weg vervolgen. Misschien zien we hem nog een keer.
Het ging toch best goed die dag en de uitzichten boven op de heuvelrug waren echt schitterend. Jammer dat de foto´s nooit precies weergeven wat je toen zag. We gaan onder een grote weg door en klimmen aan de overzijde gewoon weer verder. De zon schijnt lekker dus we hebben het warm en moeten veel drinken. Ook de honger komt om de hoek kijken en bij gebrek aan een bank ( die staan alleen langs fietspaden ) gaan we op de brede stoeprand van de weg zitten. Het brood en de Spaanse kaas smaken lekker. En dan zien we Paul uit Engeland om de hoek verschijnen. Dat hadden we helemaal niet verwacht. Maar hij heeft de eerste dagen te snel gelopen en moet nu wat langzamer doen.
Lopend langs de grote weg worden we vlot ingehaald door een pelgrim uit Oostenrijk. Later in de albergue horen we dat hij 40 km liep; de gek. Komend in een klein dorpje drinken we een kop koffie en nemen nog een ijsje. Er komt een Duitse fietser langs die op de terugweg is. We geven hem het adres van de albergue in Mendata. Het laatste stuk, toch zo´n 4 km gaat helemaal langs de weg. Dat loopt toch echt niet gezellig. Maar uiteindelijk komen we aan in Lezama en gaan naar de albergue. Daar blijken alleen de Spaanse dames en de Oostenrijker te zijn. Iedereen is blijkbaar doorgelopen naar Bilbao. We kijken buiten en zien dan Paul verschijnen. Hij twijfelt wat te doen. Later vertrekt hij toch nog naar Bilbao zo´n 12 km. De albergue is gezellig, nieuw en wordt gerund door vriendelijke hospitaleros. We slapen lekker.
Vandaag vertrekken we om kwart over 7 met een strak blauwe hemel en de zon in de rug. In het dorpje Zamudio vinden we een bakker die al open is en ontbijten daar. Dat klinkt jullie misschien vreemd in de oren maar in Spanje is dit allemaal heel normaal. De bezoekers lopen af en aan en lezen daar zelfs de krant of een boek. Dan moeten we nog een laatste klim maken en dat is een steile. Mijn benen lijken wel van lood en het duurt een tijdje voor we boven zijn. Maar het uitzicht op de stad Bilbao is grandioos. De berg Avril afdalen gaat ook in snel tempo, zo steil mogelijk naar beneden zodat je achterover moet leunen. In Bilbao lopen we eerst naar de kathedraal van Santiago om er achter te komen dat je daar met korte broek en een t-shirt zonder mouwen niet binnen mag. Dan maar naar het café Santiago voor een koude coca-cola en een mooie stempel van de kathedraal.
Op naar de VVV voor een adres van een hotelletje of een pension. Krijg je een hele lijst en weet je nog niets; ze geven namelijk geen advies. We besluiten het hotel te nemen wat we het eerste tegenkomen namelijk tegenover de VVV. De desk medewerker kijkt me wel vreemd aan maar dat interesseert me niet. De kamer is mooi, de douche lekker warm en het bed ligt heerlijk. Uitgerust gaan we wat eten en komen tot onze verbazing de Spaanse dames tegen. Een leuk weerzien; zij gaan iets eten en vragen of we mee gaan. Het wordt een gezellig etentje waarbij wij ergens eten waar we zelf nooit zouden gaan kijken en ook dingen eten en proeven die we anders niet zouden pakken. De dames vinden het leuk dat wij dingen uitproberen en Spaans proberen te praten. Dus veel lachen en met handen en voeten en af en toe wat Engels dingen duidelijk maken. Hoe is het mogelijk we vinden het gezellig in de stad!
De dames krijgen van ons een klompje en we nemen hartelijk afscheid. We worden wat gekust vandaag! Daarna lopen wij naar het Guggenheim museum want als je in Bilbao bent, moet je dat toch minstens aan de buitenkant gezien hebben. Het weer is hier fantastisch, zonnig en 25 graden. We hebben al heel wat pelgrims ontmoet en de meesten daarvan zijn nu verder of naar huis. Dus morgen weer nieuwe mensen ontmoeten.
Als ik aan het typen ben, sla ik tussen door regelmatig op. Kijk dus na een half uurtje of er nog meer verschenen is. Tot volgende keer en maar weer bedankt voor alle bemoedigende woorden.

• 19 Juni 2011 - 17:24

Corrie:

Wat fijn dat je weer zoveel mensen ontmoet!!! In gedachten lopen we een eind met jullie mee. Veel succes en geniet maar volop.

• 19 Juni 2011 - 19:56

Je Zus Marij.:

wat een verhaal weer ,jullie maken wat mee sjonge sjonge, wat zullen jullie genieten van dat alles, wij wensen jullie veel succes,mijn stoere broer en stoere schoonzus tot het volgende verslag doei xxxxx

• 20 Juni 2011 - 11:38

Leonie Gonçalves:

Hoi Antje (en Piet), net terug uit Santiago lees ik jullie reisverslag. Wat heerlijk om zo toch nog een beetje onderweg te zijn. Geniet van de prachtige Camino del Norte. Het is een groete droom van mij om deze nog een keer te lopen, maar jullie banen alvast het pad!

• 20 Juni 2011 - 12:58

Wim En Margo:

Wij hebben ook veel gelopen afgelopen week in Spanje, maar toch nog niet zoveel dan jullie zien we wel en we zijn jullie ook niet tegen gekomen.
    Jullie zullen wel te hard lopen voor ons.
    Nog heel veel wandelplezier met mooi weer. Geniet ervan.

• 20 Juni 2011 - 20:52

Anne-Marie Vd Heijde:

Als ik dit allemaal zo lees ben ik stinkend jaloers op jullie. Zoveel fysieke inspanning, moed en kracht ... En al deze mooie ervaringen nemen ze jullie ook nooit meer af. Geniet er van; dat je dit SAMEN mag en kunt beleven is natuurlijk geweldig.

• 22 Juni 2011 - 13:04

De Bruine Dochter:

Wat ben ik toch trots op jullie, wat een energie en wat zullen jullie genieten!! Heerlijk om te lezen!! Vooral om het woord gezellig en stad in een zin te lezen! ;-)
    Hier ook alles goed, vandaag 40 graden en we worden al goed bruin. En tja met dit weer is er niet veel meer keus als de verkoeling op zoeken!! We zijn alweer op de helf en het gaat toch best snel hoor.. Tot het volgende verhaal.
    Love you!!

• 27 Juni 2011 - 21:16

Jan En Jannie:

Hoi buurtjes,
    Wat een mooie foto van bilbao!
    Zijn jullie nog in het guggenheim geweest?
    Het is wel afzien dat geklim van jullie,we gaan jullie straks niet meer herkennen,zo slank als jullie worden!
    groetjes!

• 04 Juli 2011 - 16:33

Engelberti:

Dag Piet en Antje,
    Wat een tocht... en wat genieten jullie. Maar géén gevaarlijke capriolen uit halen... we zien jullie graag terug. Dank dat ik mee mag genieten.
    Alle goeds en een hartelijke groet,
    Engelberti