Varend onderweg - Reisverslag uit Santander, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Varend onderweg - Reisverslag uit Santander, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Varend onderweg

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

24 Juni 2011 | Spanje, Santander

Net van de boot gestapt, vinden we al een plek om jullie weer eens op de hoogte te brengen. We zijn vanmorgen gestart in Guëmes vanuit de albergue van Don Ernesto. Een prachtige plek op de camino waar je wel naartoe moet klimmen. Maar de kamers zijn mooi, de douches prima en er wordt gezamenlijk gegeten en ontbeten. De plek is erg gastvrij en warm aangekleed en schoon. Vrijwillige hospitaleros draaien daar diensten van 2 weken om het de vermoeide pelgrims naar de zin te maken. Een warm plekje op de camino!
Langs de weg ging het naar het plaatsje Somo alwaar we op een bootje stapten en naar een andere boot gebracht werden, die ons over zette naar Santander. De kathedraal mochten we niet in vanwege een dienst maar een stempel hebben we wel bemachtigd. We blijven niet in deze stad maar lopen vandaag nog door naar Santa Cruz.
Na Bilbao is het allemaal wel wat vlakker geworden. Maar de meeste dagen lopen we 25 km of meer. Ook omdat we niet eerder ergens kunnen slapen of persé op een bepaalde plek willen slapen. Vanuit Bilbao liepen we naar Pobeña waar we een heleboel " nieuwe" pelgrims ontmoetten. Weer even wennen! In Getxo is een bijzondere brug: een hangbrug. Hieraan hangt een soort van bus/boot waar zowel auto´s als personen mee vervoerd kunnen worden. Echt een geinig gezicht! Aan de andere kant kun je met de roltrap de weg ongeveer 200 tot 300 meter omhoog gaan. Scheelt weer in de vermoeidheid! Daarna gingen we over een lang fietspad wat zich over en langs de snelweg slingerde.
Dinsdag liepen we naar Castro-Urdialis de hele tijd ongeveer langs de weg. Niet echt aangenaam. Aan het einde van de dag kwamen we weer terug bij het strand en hebben daar heerlijk een menu del dia gegeten. De albergue was naast de stierenarena. Volgens ons niet echt meer in gebruik. Geen bijzonderheden verder die dag.
Woensdag liepen we naar Laredo. In eerste instanie over kleine weggetjes en een bergpad maar later weer veel langs de weg. En die klom behoorlijk af en toe. Het is goed wandelweer de laatste dagen. Veel bewolking maar niet koud en dat is prima voor ons. Op een picknickplaats gebruiken we de lunch en worden daar verrast door wel 8 rondcirkelende adelaren. Denken we tenminste want ze zitten nog zo hoog dat dat bijna niet te zien is. Maar het is een schitterend gezicht zoals die beesten door de lucht kunnen zweven. Een echt cadootje langs de weg. In Laredo gaan we naar de albergue Buen Pastor die is ingericht door de Fransikaner missiezusters. Je kunt er logeren en voor pelgrims hebben ze speciale prijzen. We krijgen een eigen kamer met badkamer, wat een luxe. Het is bijzonder mooi ingericht en het huis straalt een rustige sfeer uit. En de was moet je boven de straat hangen. Piet kreeg daarin les van de zuster want je moet de randen van een T-shirt niet tegen elkaar hangen maar opentrekken en met een derde wasknijper vastzetten. Dan kan de lucht ertussen door!
Gisteren liepen we eerst 5 km over het strand ´s morgens om 7 uur. Op El Puntal moesten we op de boot wachten die ons vanaf 9 uur naar Santoña bracht. Daar gingen we eerst eens lekker ontbijten met alle 10 de pelgrims. Gezellig, er waren 2 Australiërs, een Fransman, een Duitser, 4 Spanjaarden en wij als 2 Nederlanders. Nationaliteiten genoeg op de camino! Eerst over een fietspad langs de gevangenis van Santoña en dan steil over een smal pad een berg omhoog die 2 stranden van elkaar scheidt. Ik heb alleen maar vooruit gekeken en doorgelopen want ik heb het niet zo op smalle paadjes met steile afgronden. Piet gaat gewoon nog lekker foto´s staan maken, kan ik er gelukkig toch nog iets van zien! Aan de andere kant volgen we het strand 4 km en komen in Noja uit. Daar eten we een broodje con queso. Toen was het nog een hele lange middag langs de weg naar de albergue van don Ernesto. De zon was intussen gaan schijnen en dat maakt het lopen over de weg een stuk onaangenamer. Maar alweer werden we verrast door een grote groep adelaars, dit keer telde Piet er wel 25. Prachtig om te zien. We kwamen pas om half 6 in de albergue aan en hadden er toen 31 km op zitten, best wel een aardig stuk vinden we zelf. Maar als je dan gedoucht hebt en met alle pelgrims samen kunt eten, maakt dat weer veel goed.
Vandaag gaan we nog een stempel en een nieuwe credencial halen, we eten wat en lopen nog 8 km naar de volgende albergue. Het lijkt of het klimmen wat begint te wennen, we zijn eerder hersteld. Kim, niet te bruin worden anders herkennen we je niet meer. Iedereen weer bedankt voor de fanmail, we zien dat het zich vanzelf uitbreidt.
Hasta luego a todo.

• 24 Juni 2011 - 12:26

Ans En Rinus:

Jullie zien weer heel veel moois onderweg. Wandel en geniet lekker verder. Door de verhalen genieten wij hier met julie mee.
    Groetjes Ans en Rinus

• 24 Juni 2011 - 13:41

Miriam:

Hallo lieve pelgrims,

Wat maken jullie toch veel mee op zo'n tocht. Ik ben niet zo'n wandelaar maar toch lijkt het me een geweldige ervaring om mee te maken. wie weet....... Dat van die adelaars is natuurlijk machtig dat je er zo 25 ziet rondvliegen. Dat zie je hier in Nederland niet. Nou wandel ze en tot het volgende verslag van de camino. Ik kijk ernaar uit.

gr Miriam xxx

• 24 Juni 2011 - 14:40

Ans En Harrie Heijma:

Hallo Antje en Piet wij lezen met open mond jullie reisverslag het is heel bijzonder en een hele prestatieookzien jullie heel wat en ook zeer fijn om andere bedevaartgangers te ontmoeten wij wensen jullie verder weer een goeie tocht met groeten van Ans en Harrie Heijmans

• 24 Juni 2011 - 15:15

Anneke:

Wat is het geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik geniet en loop in gedachten met jullie mee. Ik ben maar tot Gernika gekomen en moest toen weer terug. Ik hoop ooit nog eens deze route te kunnen afronden.
    Un buen Camino y hasta la proxima noticia

• 24 Juni 2011 - 18:09

Marij En Toon:

hoi piet en antje
    he he wat maken jullie toch veel mee,wat een belevenis,maar antje wat kan je het toch allemaal onthouden ,ik vind het heel wat.
    maar prachtig toch,het was weer geweldig,wij wensen jullie nog veel plezier op jullie wandeltocht groetjes
    marij.

• 26 Juni 2011 - 09:33

Leonie Gonçalves:

Leuk om te lezen. Krijg steeds meer zin om de Camino del NOrte te lopen....

• 26 Juni 2011 - 16:33

Arvid:

Ha Moeders en Vaders.......

Leuk om zo te lezen hoe jullie het ermee maken, echt leuk om zo dingen te zien. En dan die zon......mmmmm zo lekker he. Ik wil gewoon alweer weg want. Maar komt goed. Geniet van jullie tocht en tot de volgende keer. Dikke kus

• 26 Juni 2011 - 17:02

Engelberti:

Dag Antje en Piet,
    Wat een ervaringen en ontmoetingen. Ik geniet van jullie pelgrimstocht, maar wat een uithoudingvermogen hebben jullie. Ik vind de foto's heel mooi en trek met jullie mee...
    Alle goeds en geniet samen.
    Groetjes, Engelberti

• 27 Juni 2011 - 21:25

Jan En Jannie:

Zeg piet,wat een goede tip van die zuster over het drogen van je t-shirt!
    Machtig om die adelaars te kunnen zien vliegen en wat leuk om zo veel verschillende nationaliteiten tegen te komen!
    Ben benieuwd naar jullie verhalen bij de koffie als jullie over een maandje thuis zijn!
    Doeii

• 28 Juni 2011 - 14:58

Christel:

Hey Luitjes,

Leuk om van jullie te lezen en te zien; hele verhalen en prachtige plaatjes! Wish I wase there to. Geniet ervan en wij genieten mee! Tot de volgende keer.

Greetz, Christel

• 29 Juni 2011 - 07:58

Karin:

He schatten, wat beleven jullie toch mooie dingen. Dank voor het bellen op mijn verjaardag. Antje, wij sturen een kaart naar Susanne en ik zet jouw naam bij die van mij oke ? tot lees maar weer. x

• 29 Juni 2011 - 09:12

Frans En Gonnie:

Hallo reizigers,wat een leuke reisverhalen lezen we toch elke keer van jullie. Nog fijne wandelingen met mooie ervaringen toegewenst en we blijven jullie volgen.

• 29 Juni 2011 - 19:44

Gilia Vd Boogaart:

Hoi Antje en Piet,
    Je verslag weer gelezen heel mooi.
    Ik vind het knap wat jullie.
    Succes.
    Knuffel Gilia