Primitivo - Reisverslag uit Grado, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Primitivo - Reisverslag uit Grado, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Primitivo

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

05 Juli 2011 | Spanje, Grado

Hallo lieve lezers en volgers van onze tocht. Het is af en toe zeker zwaar en zelfs gisteren heb ik me nog afgevraagd waar ik mee bezig was! Dat kwam omdat we met veel hitte ongeveer een uur door de stad Oviedo moesten lopen. Maar het is zoals Piet zegt no pain no glory!
We hebben per toeval nu nog internet ontdekt en hebben helaas ons boekje en kabeltje van het fototoestel niet bij. Het moet dus even uit het geheugen en dat zal niet echt gedetailleerd zijn.
We hebben de laatste dagen erg mooi weer. Begonnen met zo´n 22 graden was het gisteren wel 30 graden en vandaag denken we ongeveer 27 graden. Ook bewolking maar voor een wandelaar is dat niet erg. We staan de laatste dagen ook eerder op en zijn zo rond 6 uur half 7 op pad. Soms hebben we dan al ontbeten en soms doen we dat onderweg in een bar. ook erg lekker!
In Spanje zijn de gemeentemedewerkers ´s morgens om 6 uur de stoepen al met een hoge druk spuit aan het schoonmaken. Dat was dus in Oviedo en dat betekent dat we toch de Camino Primitivo gaan volgen. We hebben wel een beetje genoeg van de kust, de stranden en de zee gezien, sorry Jannie! Verder liepen we veel over asfalt en dat gaat nu ook minder worden. Sinds we jullie de laatste keer bijgepraat hebben, zijn we in de volgende plaatsen gaan slapen: Pineres de Pria, La Isla, Villaviciosa, Vega de Sariego en gisteren in Oviedo. We hebben in Llanes voor het eerst een Nederlandse pelgrim ontmoet, Anouk uit Breda. Ze is van thuis uit aangelopen. Een aantal dagen hebben we in dezelfde albergue of hotel geslapen en het samen gezellig gehad. Op het moment is ze iets verder dan wij maar we denken haar zeker in Santiago nog te zien. Verder hebben we een paar dagen geleden een Duitse broer en zus uit Saarbrücken ontmoet. Die bleven vandaag in Oviedo omdat haar man zou arriveren en mee gaat lopen. Gisteravond gezellig samen in Oviedo gegeten en nu dus alweer kwijt. Maar zo gaat dat op de camino, je ontmoet pelgrims ("ook rare") en ze lopen harder of juist zachter. Maar dat maakt het ook erg leuk, je weet nooit of je iemand misschien nog eens ziet.
De natuur is de laatste dagen veel mooier geworden en we lopen vaker over bospaden of grindpaden tussen de weides. Er staan onderweg ook veel kapelletjes die allemaal opgeknapt zijn of worden en enkelen daarvan hebben een stempel in een kastje aan de muur. Het klimmen gaat de komende dagen wel meer worden maar we doen er onze tijd over en nemen regelmatig een rustpauze. De barretjes worden echter minder en kleiner dus niet zo vaak koffie meer en alles zelf meenemen. Vervelend voor Piet!
Soms kun je op een route een stukje afsnijden maar meestal moet je gewoon het pad volgen. Zoveel binnenweggetjes zijn er niet meer en op een berg zomaar een ander pad nemen, laat je wel als je geen stafkaart hebt. De paden zijn wel goed bewijzerd, soms staan er zoveel pijlen dat je ze echt niet kunt missen. En vaak proberen ze wel om de route van het asfalt te halen en een ander pad te markeren. Daar worden zelfs bruggetjes voor aangelegd en zitbanken geplaatst. Het is behoorlijk druk op de route, meer dan we verwacht hadden. Ook vandaag zijn er weer een heleboel pelgrims gestart in Oviedo, dat merk je meteen. Wij hebben ze allemaal voor laten gaan naar de albergue 3 km de berg op. Wij hebben lekker een hotelkamer genomen; ook wel eens fijn een echte handdoek en de badkamer gewoon voor jezelf.
Sorry dat het geen verslag van dag tot dag is geworden maar dat lukt nu even niet. Ik moet nog gaan schrijven en daarna kunnen we pas om half 9 eten. Dat is wel balen hier in Spanje, meestal ga je met een volle maag naar bed.
Op naar de balpen!
Tot de volgende keer. Groetjes Piet en Antje

• 05 Juli 2011 - 18:05

Mark, Gise'la, Mi+NN:

Hallo Antje en Piet,
    Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken, al weer een heel eind op weg, succes met het laatste stuk, in Uden gaat het goed, liefs van Nevah Nine, Micheye, Mark en Gise'la

• 05 Juli 2011 - 18:24

Anneke:

Wat een dappere pelgrims zijn jullie! Volhouden, ondanks hitte, drukte, berg op, berg af, geen voorzieningen! Goed om je eigen tempo aan te houden en te rusten als je het nodig vindt. Santiago halen jullie zeker wel! Buen Camino y Ultreia!

• 05 Juli 2011 - 19:30

Bertie-Reini:

Hallo Antje en Piet,
    Bedankt voor jullie mooie verslagen, en de helft zit erop, nu nog het laatste eind, en hopenlijk een mooie route en minder asfalt! Heel veel plezier!

• 05 Juli 2011 - 21:53

Mari En Antoinette:

Hoi Piet en Antje.

Alweer over de helft van jullie pelgrimage.
    Gelukkig zijn jullie echte kanjers, die de moed niet gauw opgeven. Ofschoon wij ons wel kunnen voorstellen dat het soms niet meevalt. En "rare pelgrims ", dat geeft aan jullie tocht toch iets extra's.
    En verontschuldigingen hoeven jullie ook niet te maken, wij snappen ook wel dat het niet altijd meevalt om op internet te komen. Nog veel plezier samen en sterkte. Wij vertrekken a.s. donderdag, dus kunnen jullie helaas niet verder volgen, maar wij zullen bij thuiskomst graag jullie verdere berichtjes lezen. Jullie horen nog van ons.
    groetjes en toi toi.
    Mari en Antoinette

• 06 Juli 2011 - 19:39

Ans En Harrie Heijma:

Hallo Antje en Piet wat een enorme belevenis is dit toch wij vinden het zo geweldig knap en een hele prestatie en steeds een indrukwekkend reisverslag mooi wij wensen jullie verder een goed verloop van jullie reis dit gaat zeker goed komen Groeten vanuit het verre Oss van Ans en Harrie

• 06 Juli 2011 - 20:35

Conny:

Geweldig om jullie verhalen te lezen en avontuur te volgen....ik zou er zo in kunnen stappen en mee gaan lopen......maar ik geef dan toch de voorkeur aan fietsen ;-) !! Volgende week ben ik een klein weekje naar de zeeuwse stranden, maar ik probeer jullie ook daar te volgen!!
    Veel succes en vooral genieten he?!!
    groetjes, Conny

• 08 Juli 2011 - 11:36

Ans En Rinus:

Hallo Antje en Piet,
    Petje af voor jullie perstatie. Ondanks de hitte gaan jullie gestaag door. Kijken weer uit naat het vervolg van jullie tocht. Succes verder.
    Groetjes Ans en Rinus

• 08 Juli 2011 - 14:46

Rohan Yearwood :

Hello Ma and Pa
    So i see that you are really doing good on your journey.May the Lord guide you safe back to Holland and i will see you soon cause i passed the exam..
    Take Care
    Rohan

• 10 Juli 2011 - 20:36

Jan En Jannie:

Hallo buurtjes,
    Het was voor mij natuurlijk even slikken toen ik hoorde dat jullie de ,door mij zo geliefde zee, de rug hebben toegekeerd,maar het is jullie vergeven aangezien ik van jullie vernam wat een zware dagen jullie hebben gehad.Maar wel prachtige uitzichten over de zee!en zware klimpartijen ,die hebben jullie toch maar even samen volbracht!
    Fijn dat de route in binnenland ook best druk is,het is toch leuk om al die bijzondere,speciale,lieve,soms wat vreemde ,ontroerende en indrukwekkende ontmoetingen mee te mogen maken!Ik ben benieuwd naar al die gedetailleerde beschrijvingen van jullie als we in veghel ,onder het genot van koffie of iets anders ,de foto's gaan bekijken!
    De route is ook voor mij dus geschikt,aangezien er genoeg richtingaanwijzers hangen. ik hoef me dus geen zorgen te maken dat jullie verdwalen,net als die mevrouw in zuid spanje.
    Nu zijn jullie dus al over de helft,door prachtig wandelweer,zware windstormen en hitte hebben jullie steeds volgehouden dus dat gaat helemaal goedkomen!
    Santiago,here they come!!
    Rowhan,we want to congratulate you with passing your exam,very good!!,practissing with Kim really paid off.(hopelijk begrijpt hij wat ik bedoel).
    We,the neighbours you saw on skype,hope to meet you in person,in the fall.
    heeel veel groeten van jan,jannie en de kinders