Camino Francés - Reisverslag uit Melide, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Camino Francés - Reisverslag uit Melide, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Camino Francés

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

15 Juli 2011 | Spanje, Melide

We hebben maar beperkt de tijd dus het verslag wordt algemeen. Vandaag zijn we gearriveerd in Melide en terecht gekomen op de Camino Francés. Deze camino liepen we in 2006 al dus er zal wel veel herkenning zijn. Je kunt ook merken dat deze route beter uitgerust is met van alles want vandaag slapen we in een albergue voor 130 personen. En het is een drukte van belang!
We vertrokken vanmorgen om 7 uur uit San Roman de Retorta en liepen 27 km. Veel ging over asfalt maar er was ook een heel mooi stuk, met klimmen natuurlijk, over een bergrug. Het deed me denken aan het stuk voor El Acebo in 2006. Toen we in een dorpje aankwamen, zat daar een mevrouw gezelig te kletsen met 2 andere pelgrims. Wij konden er gelukkig bij zitten en wat eten, dat was hard nodig. Later waren we alleen met die mevrouw en bood ze ons een kop koffie aan. Ze woont in een eenvoudig huis met 2 honden en een kat en heeft geen elctriciteit. Wat mooi dat je andere mensen iets aanbiedt als je zelf maar zo weinig hebt. Piet heeft haar een klompje van de camino gegeven en daar was ze erg blij mee.
Het was een mooie en vrij zonnige dag vandaag en dat loopt wel fijn. Beter als de mist en soms de regen van de afgelopen dagen.
Gisteren liepen we van Lugo naar San Roman de Retorta. Niet zo erg veel, maar 20 km, maar dat kwam beter uit. We sliepen in een kleine herberg aan de bosrand. Ongeveer 800 meter daarvoor was een bar met winkel. Daar zijn we door de hospitalero met de auto naartoe gebracht; hij ging toch die kant op. Wat drinken en later boodschapen gedaan om in de albergue te eten. Er konden 12 mensen slapen en er kwam er eentje die een walm van transpiratie om zich heen had hangen. En in een kleine ruimte is dat niet zo geweldig. Piet heeft toen de raam heel demonstratief open gezet en later gingen andere pelgrims koken. Toen rook het naar rijst en gebaken ei. Maar dat is altijd beter dan zweet! Ja je maakt wat mee!
Eergisteren liepen we 30 km van Fonsagrada naar Lugo. In de ochtend hadden we wat mist en regen maar ´s middags werd het beter. De temperatuur blijft hier wel redelijk, rond de 20 graden. In de oude stad was de albergue, een mooie en grote met 44 plaatsen. Wel jammer dat er dan meestal maar een douche en een toilet is. En tegenwoordig is het voor vrouwen en mannen gescheiden wat betekent dat de douches open zijn. We hebben afscheid genomen van Anna en Carmen want die zijn vanuit Lugo naar huis gegaan. En Paloma hebben we aleen gisteren nog gezien, vandaag niet. Maar misschien zien we nog wel wat pelgrims in Santiago.
Hasta luego.
Nog 52 km te gaan.

• 15 Juli 2011 - 17:06

Marij,:

hoi pelgrims, nog even en dan zijn jullie op de plaats van bestemming, wat een avontuur weer,wat fijn de gastvrijheid van die mensen die het zelf ook niet rijk hebben, groetjes van je zus uit veghel doei

• 16 Juli 2011 - 07:18

Anneke:

WAt geweldig, dat het zo goed gaat. En de camino francés her ken je vast wel.
    Geen leuk bericht: tanta Fennie is donderdagavond overleden en wordt dinsdagochtend begraven. Zij wandelt vast met jullie mee onderweg.
    Veel succes voor de komende dagen.

Hartelijke groet, Anneke