1828 dagen en een uur later - Reisverslag uit Santiago, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu 1828 dagen en een uur later - Reisverslag uit Santiago, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

1828 dagen en een uur later

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

18 Juli 2011 | Spanje, Santiago

We zijn er!!!
Vanmiddag om 12.41 uur stonden we weer samen voor de kathedraal van Santiago. Er waren geen fanfares en geen uitbundige pelgrims die ons verwelkomden maar het voelde goed om daar samen weer te zijn. Sorry voor degenen die vanmiddag een smsje kregen: daarin stond de verkeerde tijd!
Vanmorgen was het rond half 6 alweer wat rumoerig in de albergue. Sommige pelgrims willen echt de mis van 12.00 uur halen en lopen in het donker aan. Wij waren om ongeveer kwart voor 6 op en vertrokken om half 7. Op straat gaat het dan wel, maar even later moet je het enge donkere bos in. Gelukkig loop je er niet alleen en als de eerste pelgrim goed oplet, gaat de rest vanzelf de goede kant op!
De eerste koffie en een croissantje na 4 km. Een mooi nieuw restaurant met zelfbediening, slim bekeken. Als je daar dan zit te genieten van je koffie zie je alle pelgrims voorbij lopen. En dat zijn er heel wat hoor! Sommigen lopen door en anderen schuiven ook aan voor een bakje. Daarna gaat het langs het vliegveld verder naar het plaatsje Lavacolla waar de "vroegere" pelgrims zich voor het laatst wasten om niet al teveel te ruiken als ze in de kathedraal aankwamen. De huidige pelgrim heeft hier door de goede voorzieningen onderweg geen last meer van (sommigen nog wel).
Dan loop je langs wat industrie en ga je de laatste klim aan voor de Monte do Gozo. Als je dan boven bent, heb je een eerste zicht op de stad Santiago. Toch duurt het dan nog 4,7 km voor je bij de kathedraal bent. Omdat je dan nergens meer langs de weg kunt gaan zitten zoals we inmiddels gewend zijn, bezochten we nog een cafeetje en aten er een heerlijke hamburger. Met alles erop en eraan, zelfs mayonaise en ketchup voor het eerst in 5 weken.
Dan naar beneden en een heel stuk door de stad voor je de eerste blik op de kathedraal kunt werpen. Dan door naar de oude stad en uiteindelijk kom je uit op het plein voor de kathedraal. Best wel emotioneel om daar weer samen aan te komen. En deze keer was het een stuk minder warm, het regende zelfs nog een beetje. We hebben onze compostela bij het bureau opgehaald en daarna een kamer genomen in een pension. We gaan nog even een paar dagen genieten van een eigen badkamer en echte handdoeken.
Verder zijn we al lekker uit eten geweest en hebben een paar pelgrims ontmoet die we onderweg zagen. Hopelijk zien we er morgen nog wat meer.
Anouk is al naar Nederland en was rond half 12 vertrokken uit Santiago. Die hebben we dus niet meer gezien.
Bedankt voor al jullie reacties en het willen lezen van de verslagen. Foto's plaatsen lukt helaas niet, daar moeten jullie even op wachten tot we weer thuis zijn.
Wij gaan nog genieten van een paar dagen Santiago de Compostella.
Groeten van Piet en Antje

• 18 Juli 2011 - 16:27

Kim En Jorrit:

Wat fijn een eigen badkamer en handdoeken!! ;-)
    Nog een fijne paar laatste dagen en tot donderdag!! De tijd is snel voorbij gegaan..

Liefs XX Kim en Jorrit

• 18 Juli 2011 - 16:34

Nol En Margareth:

Hallo bikkels!

Jullie hebben het weer gehaald. Super knap!

Geniet inderdaad nog lekker een paar dagen samen.

groetjes Nol en Margareth

• 18 Juli 2011 - 16:56

Anneke:

Proficiat met het halen van Santiago en je Compostella! Ik heb genoten van jullie prachtig reisverslag.
    Gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijksfeest. Dat is ook een dezer dagen; nu 5 jaar geleden kwamen jullie bij jullie 30- jarig huwelijksfeest in Santiago aan.
    Geniet van Santiago en van het terugkijken op een succesvolle zware tocht langs de kust.

• 18 Juli 2011 - 16:58

Conny:

PROFICIAT!! Super gedaan!! Een paar dagen om bij te komen en te genieten van wat luxe is jullie wel gegund!! Fijne dagen nog en een veilige terugreis gewenst!!
    Bedankt voor alle verslagen van de afgelopen weken!
    groetjes,
    Conny

• 18 Juli 2011 - 17:58

Ans En Rinus:

Jullie hebben het weer gehaald, hartstikke goed. Nu nog een paar dagen genieten en relaxen.
    Heel veel plezier nog. Wij gaan van de wek voor een weekje naar Frankrijk dus lezen we volgende weeek jullie verdere belevenissen.
    Groetjes Ans en Rinus

• 19 Juli 2011 - 06:32

Lucia En Ronald:

hartelijk gefeliciteerd met alweer een geslaagde pelgrimage, het was weer erg leuk om te lezen en erg informatief ook mbt tot Vessem.
    Volgend jaar is het echt weer onze beurt om er op uit te trekken, nu nog even knutselen aan 't huus

groetjes Lucia en Ronald

• 19 Juli 2011 - 13:27

Frans En Gonnie:

Helemaal TOPPIE!! Geweldig, en nu nog even een paar dagen wat extra luxe en genieten.

een goede terugreis .

• 19 Juli 2011 - 16:48

Paula:

Hallo jullie beidjes,knap hoor.Een dikke pluim.Geniet nog lekker van een goed bed,en lekker langer onder de douche,want je hebt nu immers alle tijd.
    Een goede terug reis,dan horen we live
    de avonturen die jullie mee gemaakt hebben.
    Vast en een dikke knuffel,want die hebben jullie wel verdiend.
    Liefs Huub en Paula

• 19 Juli 2011 - 21:34

Anne-Marie Vd Heijde:

Proficiat, proficiat. Zowel met het behalen van jullie einddoel (Santiago) als met jullie tussenstation (35 jaren samen in lief en leed).
    Hopelijk is het jullie gegund om er samen nog heel veel jaren in goede gezondheid bij te krijgen, zodat jullie nog meer van dit soort fantastische reizen kunnen maken. Voor nu: geniet nog van de laatste daagjes in Spanje en voor straks: een goede terugreis en een behouden thuiskomst.
    We spreken elkaar weer in het Veghelse!

• 21 Juli 2011 - 19:02

Mari En Antoinette:

Hallo Piet en Antje.
    Proficiat, jullie hebben het samen weer voor elkaar gekregen.
    Wat is het weer een geweldig mooi verslag geworden van jullie pelgrimage en wat hebben jullie weer veel mooie en interessante ontmoetingen gehad. Trouwens nog van Harte Proficiat met jullie 35 jarig huwelijk (noemen ze dat niet Koraal?) Wij begrijpen dat jullie inmiddels weer thuis zijn en hopen dat dat ook weer fijn is, ook al zal dat wel weer even wennen zijn. Wij zijn dus ook weer thuis, maar hebben ons rondje niet af kunnen maken. De benen van Mari vonden het niet leuk meer. Binnenkort bellen wij voor een afspraakje.
    Veel groetjes en rust maar lekker uit. Mari en Antoinette

• 07 September 2011 - 22:06

Florian:

It is wonderful to see all the nice people in the pictures. I am so glad you made it to Santiago and back home. :-) I will send you some details about my last days of the journey and some pictures at the weekend.