Storm en weer zon - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Storm en weer zon - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Storm en weer zon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

28 September 2012 | Spanje, Caldas de Reis

In de nacht dat we in Ponte de Lima sliepen heeft het verschrikkelijk geonweerd en geregend. Maar de volgende dag de berg op viel het toch nog mee. Wel wat regen en de regencape gedragen en zo'n beetje aan en uit gedaan. De klim was pittig en de uitzichten die je daarna als beloning krijgt, hebben we door de regen natuurlijk gemist, jammer! De paden die we moesten klimmen en afdalen waren erg stenig en deden ons denken aan de Morvan en het Centraal Massief. We wilden slapen in een pension maar dat was al volgeboekt door het slechte weer. Dan toch maar naar de herberg waar 32 personen kunnen slapen terwijl er ongeveer 50 personen onderweg zijn. Maar we hebben geluk, langs de weg staat een bord 'kamers te huur'. Een mooie grote kamer, een fijne warme douche, een zwembad en een poolbiljart. Wat wil een pelgrim nog meer?! Het regent de hele middag pijpestelen en we voelen ons bevoorrecht dat we binnen zijn, een eigen kamer hebben en niet in de herberg hoeven te verblijven met ladingen natte en stinkende kleren die niet willen drogen! We worden zelfs naar het restaurant gebracht en komen daar alle pelgrims tegen. We eten gezellig allemaal samen en hebben een erg leuke avond. Wij weten uit ervaring dat daarna dan meestal de groep uit elkaar valt. Sommigen lopen harder, anderen slapen ergens anders en weer anderen blijven achter. Maar dat hoort erbij.
Maandag 24 september lopen we 19 km naar Tui, net over de Spaanse grens. Het regent af en toe maar we hebben ook droge periodes. We lopen door eucalyptusbossen en over rotsige steenpaden en kleine dorpjes. Af en toe is er ergens een café te bekennen en daar zitten dan alle pelgrims uit te rusten en wat te drinken. We lopen door het laatste dorpje van Portugal, het vestingstadje Valença. Het is een mooi stadje om te zien en onder de vestingmuur door lopen we er weer uit. We slapen die nacht in een nieuwe herberg die ruim ingedeeld is en waar we alle was kunnen laten wassen en drogen. Heerlijk met al die nattigheid.
Dinsdag 25 september lopen we 21 km naar Mos en regent het zowat de hele dag. Het is weer veel klimmen en dalen en door de regen heb je geen zin om rond te kijken. Zitten in de buitenlucht en daar wat eten, is al helemaal geen optie. We besluiten om minder te lopen dan we van plan waren en stoppen in Mos bij de herberg. Omdat het toch niet zal drogen, wassen we vandaag alleen het ondergoed. Dit droogt wel op de verwarming, de rest heeft geen zin. De hele middag blijft het echt stortregenen en het water stroomt net voor de herberg met liters de straat over naar beneden. We gaan aan de overkant wat drinken en een croissant eten en als we terug willen, haalt Piet natte voeten; zoveel water loopt er over de straat.
Woensdag 26 september lopen we echt niet ver voor onze doen; maar 13 km en slapen dan in een pension langs de weg. Het is wel veel klimmen die dag, zo ongeveer de hele tijd. In Redondela lunchen we (een hamburger) en missen daardoor weer een bui. Net op pad stort de volgende bui zich neer en we schuilen onder een overkapping. Daar komt een Spaanse meneer ons vertellen dat het vanaf de volgende dag minstens een week beter weer zal worden; HOERA! Het pension hoort bij een bar en daar (moeten) we ´s avonds wat eten. Het smaakt echt niet lekker, friet die niet gaar is en zoveel vlees dat je er met 4 personen van zou kunnen eten.
Donderdag 27 september lopen we 17 km naar Pontevedra en genieten van de zon en de prachtige uitzichten die we daardoor hebben. Dat betekent voor jullie beeldvorming dus ook, dat we nog steeds veel klimmen. Maar de natuur is de laatste dagen wel heel mooi, we lopen door eucalyptusbossen of over grindpaden door de wijnvelden. Op sommige plaatsen worden de druiven al geplukt maar bij de meeste is er nog geen teken van arbeid te bekennen. In Pontevedra ligt de herberg 1,5 km buiten de stad vlak bij het station dus we hebben een kamer genomen in een pension in de oude binnenstad. In Pontevedra is een kerk gewijdt aan een vrouwelijke pelgrim La Peregrina. Een erg mooie kerk met heel veel tekenen van het pelgrimeren. Vlakbij deze kerk hebben we voor de verandering eens erg lekker gegeten. Dit kost dan 9 euro per persoon, waar hebben we het over?!
Vandaag was de route weer iets langer, 22 km. We zijn nu in Caldas de Reis en hebben ook hier een kamer in een pension. Dit omdat het zo druk is en de herbergen niet zo groot zijn. De bedden staan bijna op elkaar en dat vinden we toch wat minder. Een erg mooie tocht vandaag met een paar klimmetjes (ja het wordt saai!) en veel paadjes tussen de wijngaarden door. We genieten van dit onderweg zijn en van de vele gesprekken met de pelgrims die we ontmoet hebben. Dat zijn, Caren uit Ierland, Consuelo en Barbara uit Amerika, Janine en Jörg uit Duitsland, Mariusz uit Polen, Adrian en Mathilde uit Frankrijk, Renate en Karin uit Duitsland, Britt met 2 vriendinnen uit Zweden, 4 dames uit Luxemburg en 2 dames uit Nieuw-Zeeland. Leuk hè!
Vandaag was het ook weer lekker zonnig.
Bedankt voor al jullie lieve berichten en tot de volgende keer.
Liefs van Piet en Antje

• 28 September 2012 - 19:26

Marij:

Hoi Piet en Antje,
    he he wat een avontuur weer ,
    en die regen ,maar na regen komt zonneschijn,dan is het ook weer gezellig om te lopen,
    maar jullie gaan door dik en dun ,
    jjullie zijn kanjers!!

groetjes Marij xxxxx

• 28 September 2012 - 19:41

Anneke:

Dag Piet en Antje,
    Regen, dagen achtereen, is een verschrikking, vooral omdat je niets meer droog krijgt na een paar dagen. Maar ook daarvoor vind je oplossingen. Jullie versalg is elke keer geweldig. Het is net of ik echt met jullie meeloop, wat ik graag zou doen. Ik wens jullie voor de komende tijd een buen camino, nu jullie weer in Spanje zijn.
    Groetjes, Anneke

• 28 September 2012 - 19:45

Lianne:

Fijn om weer iets van jullie te horen. Hier wisselen zon, wolken en regen zich ook af.
    Bijzonder dat je zoveel mensen ontmoet en van zoveel mensen ook weer afscheid neemt.

Geniet van de volgende ......kilometers!!

Liefs, Arjen en Lianne

• 28 September 2012 - 21:11

Geert:

Het is wat met dat weer! Maar na regen komt altijd zonneschijn en dat is ook bij jullie het geval!
    Met veel plezier lees ik jullie reisverhaal en iedere keer gaat het bij mij dan kriebelen. Voor de komende dagen wens ik jullie een goede, prettige, plezierige maar vooral avontuurlijke camino!

Tot gauw in Veghel!

Geert & de rest van de familie en de rest van het gemeentehuis!!

• 30 September 2012 - 09:47

Harco En Corrie:

Wat fijn dat het weer beter is nu. Geniet van het klimmen en dalen en wandelen maar ook van het contact met de andere pelgrims maar ook van elkaars gezelschap.
    Succes verder maar dat komt helemaal goed!

Groetjes Harco en Corrie

• 30 September 2012 - 17:15

Gonnie En Frans:

Hallo Antje en Piet,
    Leuk om het hele verslag weer te lezen, het ga jullie goed en droog weer gewenst.

Frans en Gonnie.

• 30 September 2012 - 19:42

Collega Anne-Marie:

Hallo Antje en Piet,

Toi, toi, toi.
    Ik voel bijna de kou en nattigheid tijdens het lezen van jullie verslag. Jammer dat je daardoor wat minder van de omgeving kunt genieten.
    Dit bikkelen en afzien blijft je wel bij. Straks, als je eenmaal weer thuis bent, is het goed voor de verhalen ... Pelgrimeren in al z'n facetten....
    Er komt dan zeker weer een moment dat je het weer zou willen herbeleven. Jullie kennende is dit echt niet jullie laatste wandeltocht!
    Het ga je goed! Geniet van elkaar, van de mensen die je ontmoet en bovenal van je reis!

Gr. Van je collega Anne-Marie

• 30 September 2012 - 21:31

Erik En Helmie:

Lieve Antje em Piet,

Leuk om te lezen hoe jullie deze camino weer beleven en ervaren. Bijzondere ontmoetingen met medepelgrims, mooie natuur en bezienswaardigheden. Wij wensen jullie nog fijne wandeldagen toe met
    natuurlijk mooi weer.

Groetjes Erik en Helmie

• 01 Oktober 2012 - 15:10

Engelberti:

Dag Antje en Piet,
    Wat zijn jullie boffers... geniet van de mooie natuur en ontmoetingen,
    maar dat lukt jullie wel als ik het verslag lees.
    Ik geniet via jullie prachtige verslagen.
    Zorg goed voor jezelf en alle goeds.
    Groetjes, Engelberti

• 04 Oktober 2012 - 18:28

Luc En Greta:

Dag Antje en Piet,

We hebben jullie verslagen allemaal gemist jammer want ze zijn zo leuk. Toon attendeerde gisteren dat ze bestonden en ik ben gaan zoeken.
    Wij waren in Zwitserland aan het wandelen hoog in de bergen een huttentocht gemaakt van enkele dagen,maar we zijn al weer lang thuis en jullie ook al weer snel begrijpen we. Dus gaan we binnenkort maar eens bij elkaar foto,s kijken.
    een veilige terugreis
    Luc en Greta