Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Fisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Fisterra

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

01 Juni 2013 | Spanje, Fisterra

Hallo allemaal,
Op donderdag hebben we gewandeld van Muxía naar Lires. Omdat we dachten gewekt te worden door verrtrekkende pelgrims hadden we geen wekker gezet. Foutje! De meesten blijven daar en dus was het 8 uur voor we wakker waren, haha! Maar niet getreurd, gewassen, aangekleed, en alles ingepakt, zaten we rond 9 uur aan ons ontbijt. O ja, intussen ook nog wat boodschappen gedaan want er is niets tussen Muxía en Lires. Even de weg zoeken en dan fijn een stuk langs de zee lopen met aan 2 kanten aanwijzingen om te volgen. Gelukkig stond op de meeste paaltjes daarna de schelp gewoon naar de onderkant. Even later gaat het pad naar het strand en moeten we goed opletten want daar staat hier en daar een vage pijl. Blijkt dat het originele pad teveel overstroomd is en de route wat omgelegd. Het is meteen weer klimmen geblazen en dat blijft wel een tijdje. Soms over een asfaltweggetje maar meestal over een grindpad in gemengd bos. Tijdens het klimmen miezerde het een beetje maar verder viel het mee. Warm is het jammer genoeg nog steeds niet, althans niet van de zon!! De eerste tegenliggers die vanuit Finisterre naar Muxía lopen, komen we al snel tegen. Bij een kruisbeeld met bron hebben we even gezeten en wat gegeten. De rest van de weg is klimmen en dalen totdat je bij de Rio Castro mert een brug de rivier over kunt. Die brug is er nog maar een paar jaar, voorheen moest je je schoenen uitdoen en via stapstenen, die ook nog glad zijn, de rivier oversteken. Dit is toch wel iets simpeler, geluk voor Piet want nu hoefde hij mij niet naar de overkant te dragen, hahaha!
In Lires zoeken we een pension wat we niet kunnen vinden, dus bij iemand anders een kamer uitgezocht. We lopen later naar het strand waar ook een bar is en we genieten van wat zon, wijn en tapas. Heerlijk!! Terug naar het dorpje om wat te eten komen we de Zuid-Koreraanse Hyerin en de Hollandse Riet met haar vriend Sjaak tegen. Gezellig even gekletst en toen wat gaan eten.
Op vrijdagochtend een lekker ontbijt gehad in Casa Raúl en aangelopen voor de laatste etappe. Het was in ieder geval droog met wat zon maar wel wind. De route langs de kust genomen en nog een keer van de zee genoten. Klimmen, dalen en weer klimmen. De natuur is wel mooi en we komen uiteraard alweer pelgrims tegen. Deze keer ook een vijftal fietspelgrims; en we lopen tegen de Zuid-Koreaanse Hyerin aan die lastig gevallen is door zo´n 6 honden. Het was een angstig avontuur en de sporen van de honden zaten op haar wandelstokken. Toevallig liepen wij een ander stuk omdat dat meer langs de kust zou gaan. Dat viel tegen en zo gingen we via een pad terug naar de originele route waardoor we wel de honden misten! Het pad voert door kleine dorpjes en gehuchtjes waar geen enkele bar te vinden is. Wel komen we een verwaarloosde ezel tegen die bijna niet meer op zijn poten kan staan. We hebben een niet meer zo lekkere appel die door de ezel toch smaakvol genuttigd wordt. Uiteindelijk komen we over een pad naar beneden gewandeld en zien Fisterra liggen. Dan is het toch nog 4 kilometer lopen. We worden nog verrast met een laatste klimmetje en dan lopen we Fisterra binnen. Eerst koffie!!!!!!
Dan een slaapplek zoeken; die vinden we in een mooi huis op een heuvel met uitzicht op Finisterre en de zee. Een geweldige plek voor een paar dagen. Nog dezelfde avond lopen we naar het uiterste puntje van Fisterra waar we sinds de eerste keer niet meer geweest zijn. Het was leuk om terug te zien en de vele pelgrims daar hun ritueel uit zien te oefenen. Sommigen liggen op de rosten, anderen verbranden iets ( de lucht is niet te harden), weer anderen komen met een tas vol eten en wijn en er lopen ook toeristen. Uiteraard was het nu niet hetzelfde als de eerste keer, toen zat er door het lang onderweg zijn meer emotie om daar te zijn. Toch wel fijn om de plek nog eens te zien! Nog lekker uit eten en dan vermoeid in bed rollen.
Vandaag hebben we Hyerin uitgezwaaid omdat ze de bus naar Santiago heeft genomen. Ze wil nog een bezoekje brengen aan Madrid en gaat dat weer terug naar Zuid-Korea. Wij bezoeken nog een soort van braderie bij de haven en Piet moet natuurlijk weer churros eten. Ze zijn wel lekker hoor als ze net gebakken zijn! Piet heeft daarna Jacobsschelpen gezocht op het strand (en gevonden) en ik heb op ons balkon mijn dagboek bijgewerkt en genoten van het uitzicht. Straks nog een keer lekker vis eten en morgen met de bus terug naar Santiago. Daar kijken we de rest van de dag nog rond en op maandag met de bus naar Porto en het vliegtuig naar Nederland. Ondanks dat het een korte pelgrimsge was, hebben we het wel als zodanig ervaren. De ontmoetingen en gesprekken met pelgrims zijn er niet minder om.
Allemaal weer bedankt voor het lezen en de lieve berichten.
Pelgrimsgroeten van,
Piet en Antje

• 01 Juni 2013 - 18:07

Ans En Rinus:

Weer genoten van alle reisverslagen. Wensen jullie een goede reis terug. En tot ziens. X

• 01 Juni 2013 - 21:39

Mari En Antoinette:

Hoi Antje en Piet.

Och Antje, Piet had je graag naar de overkant gedragen, denken wij.!!!!!!
    Bedankt voor de leuke verslagen, nog een gezellige dag en een fijne reis terug.

Groetjes Mari en Antoinette.

• 02 Juni 2013 - 13:48

Anneke:

Wat weer een mooi verslag! Fijn, dat het weer gelukt is en jullie terug kunnen kijken op een mooie tocht. Een goede terugreis gewenst en tot de volgende keer - want ik denk, dat die wel gaat komen.
    Hartelijke groet,

Anneke

• 02 Juni 2013 - 15:48

Kim En Rohan:

Weer genoten van je verhalen Mam! Geniet samen van de laatste dagen en een goede terugreis!
    Dikke kus van ons.

• 03 Juni 2013 - 17:40

Corrie En Hans:

Het is weer voorbij gevlogen. Ik lees net het laatste verslag en zie dat je vandaag alweer thuis bent.
    Welkom thuis dus.
    Groetjes Corrie en Hans

• 04 Juni 2013 - 12:53

Corrie:

Inmiddels hebben jullie alweer een nachtje thuis geslapen en begint hier het mooie weer.
    Alle ontmoetingen en herinneringen vegeten jullie niet meer en volgend jaar maken jullie er misschien weer een langere vakantie en wandeling van.
    Jullie bedankt dat wij allemaal weer mochten meelezen en meegenieten.
    Groetjes harco en Corrie