Col du Somport bereikt - Reisverslag uit Candanchú, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Col du Somport bereikt - Reisverslag uit Candanchú, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Col du Somport bereikt

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

12 Juni 2017 | Spanje, Candanchú

Redelijk geslapen. We pakken alle spullen in en gaan naar beneden om te betalen. Een stempel in de pelgrimspas en op naar het ontbijt. Daarvoor gaan we naar bar de Randonneur waar we gisteren ook hebben gegeten. Een heerlijk ontbijt met lekkere koffie. En daarna nog een keer want ik heb honger!
Om 9.06 komt de bus en passeren we voor 2 euro per persoon het gevaarlijke stuk bij Fort du Portalet. Daar is de weg voor auto's al te smal laat staan dat er ook nog pelgrims passen!
Bij Urdos-gare stappen we uit en begint de etappe van vandaag. Kaas en croissantjes kopen en dan kunnen we. Het dorpje uit en een mooie brug over. Daar zien we het kruis niet en komen uit bij een boerderij met wel 5 blaffende honden! Ook Aline en Mourad zien het niet, meteen na de brug moesten we linksaf. Klimmend door de wei naar een bospad wat nog steiler is. En dat zet de toon voor vandaag, we klimmen van 600 meter naar 1620 meter.
Bij ferme Marrassaa is voor pelgrims een rustplek gemaakt. Lekker koffie met ons croissantje. We laten als dank een klompje achter.
Verder met klimmen en daarna dalen om bij de weg te komen. We steken over en dan zitten bovenop de brug met treinrails Aline en Mourad te eten. Dat doen wij dan ook maar meteen.
Daarna begint echt een zware klim van ongeveer 2,5 uur. Het is wondermooi hoor maar ook erg warm en zeer vermoeiend. Bij elk watervalletje wat naar beneden komt, koelen we onze handen en armen. En ook koud water op je hoofd helpt ...............
Uiteindelijk komen we op een mooie weide uit met veel bloemen. En waarschijnlijk de bron van de rivier die we nu al dagenlang volgen. Over de weide heen naar de weg met wat huizen. Hopelijk kunnen we ergens water krijgen, we zitten bijna zonder. Ja hoor er is een eind verder een slang waar water uitkomt voor de koeien. Volgens hem het puurste water wat je kunt drinken! Het is in ieder geval heerlijk koel.
Weer verder klimmen en elke 5 minuten uithijgen, mijn benen willen gewoon niet meer vooruit. Eindelijk arriveren we bij een weg met een grote parkeerplaats. De laatste klim begint want er staan huizen. We zijn nog nooit zo blij geweest om er te zijn. Een koude cola is de beloning, dan installeren en douchen. Voor de was te doen hebben ze niet veel voorzieningen. Maar we spoelen en wringen zo goed als het gaat. De wind doet de rest.
We zijn in Spanje dus we kunnen pas vanaf 8 uur eten. Wat zullen we slapen vannacht!

• 12 Juni 2017 - 18:43

Piet En Antje :

Graag zouden we jullie ook foto's willen laten zien van het prachtige landschap waar we doorheen lopen. Maar het uploaden van één foto duurt 15 tot 20 minuten of lukt helemaal niet. Ik blijf het proberen ............
    Bedankt voor al jullie berichtjes, leuk om te lezen!

• 12 Juni 2017 - 19:54

Anny En Wim:

Hoi Piet en Antje

Leuk jullie te volgen geniet van je reis

Groetjes Anny en Wim

• 12 Juni 2017 - 22:55

Luc En Greta:

Wat een klim moet dat zijn geweest ! dapper van jullie !!Foto's zien we later wel. Groet van hier.

• 13 Juni 2017 - 09:28

Ans:

Petje af voor jullie

• 13 Juni 2017 - 16:03

Gerrie:

het is geweldig wat jullie mee maken spannend telkens weer maar jullie houden de moet er in knap hoor

• 14 Juni 2017 - 22:36

Caminofrans:

Ola Pelegrinoos,
    Prachtig om jullie verslagen van ook deze mooie kamino te lezen. Ik mocht dar ook lopen. Ik wens julie nog een moie reis toe!
    gegroet en Buon Camino
    Caminofrans