Eindbestemming bereikt - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Eindbestemming bereikt - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Eindbestemming bereikt

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

21 Juni 2017 | Spanje, Puente la Reina

De torenklok van Tiebas slaat 5 keer en ik merk dat ik in mijn 'slaap' mee tel. Bij de vijfde tel word ik wakker en denk: vergeten de wekker te zetten en toch op tijd wakker. Nog even blijven liggen maar dan moet ik toch echt naar het toilet. Als ik terugkom, is iedereen nog in diepe rust. Ik maak Piet wakker en kleed me aan. Wassen, tanden poetsen en haren kammen. Ontbijten beneden in de gezamenlijke ruimte waar de 2 Franse pelgrims al zijn. Piet heeft voor elk van hen een klein klompje en we weten nu tenminste dat ze Christiane en Jacques heten.
Zo rond kwart over 6 vertrekken we. Het is heerlijk fris buiten met 21 graden. We lopen (mijn schuld) direct al verkeerd maar worden door een bewoner de goede kant op gewezen. Over brede grindpaden wandelen we naar de plaats waar we onder de autoweg door moeten. Dat is nog een hele operatie: eerst een paar keer een op- of afrit van de autoweg oversteken. De auto's komen behoorlijk snel aan gereden en je ziet ze niet goed aankomen. Voorzichtigheid en snelheid zijn dus gewenst! Dan door de tunnel en nogmaals de op- en afrit over. Hierna klimmen we omhoog naar een klein dorpje waar ze voor de pelgrims een bar automatique hebben gemaakt: een koffie automaat en een koeling met allerlei drankjes. Hartstikke mooi maar wij zijn net op pad ..........
Het pad voert nu een tijdje langs de bergwand waardoor we weer van het uitzicht kunnen genieten. In Eneriz hopen we koffie te drinken maar de bar is nog dicht. De hoop is gevestigd op de bakker die om 9 uur open gaat. Na ongeveer 10 minuten wachten, gaat deze open en is er inderdaad koffie. We eten een stuk van onze bocadillo en kunnen weer verder. Nog wat extra water voor Piet want het is weer erg warm.
Vanuit dit plaatsje moeten we over een wit grindpad verder. Geen enkele boom biedt schaduw en even verderop zien we het pad omhoog klimmen. Maar ineens moeten we rechts een klein paadje in en lopen we helemaal in de schaduw. Het veld naast dit pad wordt besproeid met water en je snapt het al: sommige stukken van het pad ook. Het is even schrikken dat koude water maar wel heerlijk om op te frissen. We komen uit bij een mooi en bekend monument op de Jacobusroute, de kerk van Santa María de Eunate. Helaas is deze niet open.
Een smal pad omlaag voert naar een grindpad wat ons omhoog brengt naar het plaatsje Obanos. Daar drinken we bij de bar een koude cola en proberen iets te herkennen van de route die we in 2006 liepen. Pas als we verder gaan en op het plein bij de kerk komen, herkennen we de plek waar we toen brood kochten en dit opaten. We kwamen anders dit dorp binnen en zien daar nu tientallen pelgrims aan komen lopen. De rust is voorbij!
Nog ongeveer 2 km en dan arriveren we in Puente la Reina, onze eindbestemming. We lopen eerst door het plaatsje naar de oude brug. Een paar foto's maken en een stempel halen bij de VVV. En een plattegrond om morgen de bushalte te vinden. Dan terug naar de albergue waar het al een drukte van belang is. Maar op de kamer die we aangewezen krijgen, zijn nog maar 2 andere pelgrims dus we kunnen mooi allebei een onderbed kiezen. Douchen, de was en gezellig kletsen met andere pelgrims die aan komen. Dan heerlijk wat eten en relaxen. Het is nog steeds ontzettend warm en het valt niet mee om het hoofd koel te houden.
Voor nu stopt hier onze camino, raar idee hoor dat we morgen niet hoeven te lopen. Dank voor het lezen van onze belevenissen en voor de lieve, aardige en fijne reacties! Misschien tot een volgende keer.

• 21 Juni 2017 - 16:52

Marja Koldenhof.:

Lieve Piet en Antje, gefeliciteerd.
    Weer nieuwe ervaringen rijker.
    Ik neem mijn petje voor jullie af en maak
    een diepe buiging.
    En nu een moment van rust en genoegen.
    Heb het goed!
    Ontvang liefs van Marja.

• 21 Juni 2017 - 16:55

Gerrie:

geweldig hoor en dikke pluim we horen de belevenissen wel later wel thuis en rusten

• 21 Juni 2017 - 17:13

Lianne:

Lieve Piet en Antje, petje af voor jullie en dank je wel voor jullie mooie verhalen. Geniet van de rust en voor straks een goede reis terug naar huis! Lieve groetjes Arjen en Lianne.

• 21 Juni 2017 - 17:24

Antoinette:

Dag Piet en Antje.

Proficiat. Ook weer gehaald. Ik heb genoten van jullie verslagen en belevenissen. Véél punten van herkenning ook!!
    Hopelijk kunnen jullie hier weer lang van nagenieten.
    Vele groetjes Antoinette.

• 21 Juni 2017 - 17:25

Kees En Petra:

Keigoed dat jullie het weer gehaald hebben!
    Geniet van dit gevoel, hopelijk hebben jullie een goede thuisreis!
    We hebben met veel plezier de verslagen gelezen!
    Tot kijk!
    Groetjes van Kees en Peet

• 21 Juni 2017 - 17:33

Anny En Wim:

proficiat
    Wel jammer nu missen we elke dag dat mooie verslag
    Rust maar lekker uit en misschien tot een volgende keer
    Groetjes Anny en Wim

• 21 Juni 2017 - 18:08

Bertie En Reini:

Heel fijn dat jullie het einddoel hebben gehaald en dat met deze hitte!
    Gefeliciteerd Antje en Piet, en een goed thuisreis gewenst!

• 21 Juni 2017 - 18:29

Paula:

Hallo Antje en Piet
    Gefeliciteerd en dan met zo,n hitte!!!
    Petje af jullie hebben dit toch maar mooi weer bereikt!
    Dank je wel voor de mooie verslagen die je elke dag hebt gestuurd.
    En goede thuisreis wens ik jullie!!

Lieve groetjes tante Paula,XX

• 21 Juni 2017 - 18:58

Resy En Wim:

Hoi Piet en Antje,
    Wat goed van jullie dat jullie deze prestatie geleverd hebben. En zeker met dat warme weer. Ook van onze kant PETJE AF!!! We doen het jullie niet na. We vonden het geweldig om jullie reisverhalen te lezen. Dan hadden we het idee dat we er een beetje bij waren.
    En nu weer op weg naar huis. Ik weet zeker dat ze jullie daar gemist hebben.
    Een hele goede terugreis en snel tot horens of tot ziens. Xxx

• 21 Juni 2017 - 19:38

Francien:

Hoi Piet en Antje.

Proficiat , het is jullie weer gelukt ik had ook niet anders verwacht , doorzetters.

Ik heb iedere dag met veel plezier uitgekeken naar jullie mooie verslagen , dank je wel hiervoor dat we dit mee mochten beleven .

Nu lekker even ontspannen.

Groetjes Francien.

• 21 Juni 2017 - 19:47

Lisette Theijssen:

Wauw Antje & Piett!!

Jullie geven zelfs de lezers vleugels, energie én plezier.
    Wat een krachtige manier van leven hebben jullie samen!

Bewonderende kus vanaf Texel,
    Lisette xxx

• 21 Juni 2017 - 20:38

Ans:

• 21 Juni 2017 - 20:38

Gonnie Lammers:

Hallo Piet en Antje,
    Gefeliciteerd hoor en dat in die hitte, petje af! Wat hebben we weer genoten van jullie verslag, dank je wel.

• 21 Juni 2017 - 21:29

Corrie:

Een vakantie waar jullie van genoten hebben en wij allemaal van de prachtige verhalen. Kei goed gedaan. Fijne terugreis. Groetjes

• 21 Juni 2017 - 21:30

Kitty:

Dat was weer een mooie ervaring! Kun je weer lang op teren... goede reis terug!

• 21 Juni 2017 - 22:17

Margo En Wim:

Van harte gefeliciteerd, knappe prestatie weer, zeker gezien de temperaturen die jullie hebben gehad.

• 21 Juni 2017 - 22:36

Kian En Rodin:

Wat zijn wij trots op onze opa en oma!!
    We kijken uit om weer met jullie te knuffelen!
    Tot snel, XX

• 22 Juni 2017 - 08:56

Nol En Margareth:

Antje en Piet, war knap gedaan weer. Het klinkt alsof jullie dit zomaar doen, maar het is echt een prestatie. Wat gaat de tijd toch snel, nu weer terug naar het gewone leven. Zal weer even wennen zijn!
    En Antje wat kun je toch mooi schrijven. Mooi om jullie via de verhalen te volgen.
    Goede thuisreis en lieve groeten van ons.

• 22 Juni 2017 - 09:07

Annemiek:

Hai Piet en Antje,

Ook vanuit Noord-Holland van harte gefeliciteerd! Ik heb genoten van je verhalende schrijfstijl, Antje!

Nog lekker genieten en alvast een goede terugreis!
    Groetjes van Annemiek.

• 22 Juni 2017 - 09:42

Ellen:

Dank, Antje en Piet, voor alle mooie verhalen. Ik was zo zelf ook al een beetje op vakantie. En voor jullie weer een prachtige ervaring!! Tot gauw.

• 22 Juni 2017 - 09:45

Anita Uit Veghel:

Proficiat leutjes met het bereiken van jullie eindbestemming. Een hele mooie wandelvakantie heb ik mogen meebeleven. Leuk om op deze manier met jullie mee te lopen. Een goede thuisreis en geniet nog maar heel lang na van die mooie ontmoetingen en momenten van de afgelopen weken.
    Lieve groet van Anita en Poef

• 22 Juni 2017 - 11:30

Engelberti:

Dag Antje en Piet,
    Proficiat met het bereiken van jullie eindbestemming.
    Ik heb genoten van de mooie verhalen en met jullie meegewandeld.
    Geniet nog samen en een goede reis terug naar de thuisbasis.
    Groetjes, Engelberti

• 22 Juni 2017 - 13:56

Mark, Gisela.vanbennekom@gmail.com En Kids:

Hallo Antje en Piet,
    Wat hebben jullie weer een topprestatie geleverd! De verhalen zijn inderdaad heel mooi en beleven olie geschreven. Je loopt in gedachten bijna met jullie mee. Jammer dat we dit gaan missen.
    Wij wensen jullie een goede terugreis en geniet nog lang na van deze avonturen.

Veel liefs en kusjes van ons Allemaal!

• 22 Juni 2017 - 14:07

ANneke:

Piet en Antje: van harte proficiat. Een heel knappe prestatie. Vooral met dit weer. Dank je wel dat wij vanuit hier met jullie mochten meelopen en jullie ervaringen mochten delen.
    Puenta la Reina. Een mooie (pelgrims)plaats. Een goede verdere reis gewenst.
    Hartelijke groeten van Harry en Anneke

• 22 Juni 2017 - 17:43

Gerard En Marietje:

Beste Antje en Piet,

Gefeliciteerd met jullie prachtige resultaat.

Marietje en Gerard.

• 23 Juni 2017 - 08:23

Miriam:

Hoi Antje en Piet,

Jullie hebben het weer gehaald! En dat inderdaad in die hitte. Hier hadden we het al zwaar met niets doen en jullie lopen dan kilometers met een rugzak om en klimmen en dalen in de bergen. Altijd alert om te zorgen dat je goed loopt en niet uitglijd maar ook genietend. Jouw reisverslagen Antje zijn een genot om te lezen. Je ziet bijna voor je hoe het eruit ziet. Dit hebben jullie toch maar mooi weer gedaan. Nu lekker naar huis en de kleinkinderen en kinderen weer knuffelen en even acclimatiseren voordat het "gewone" leven weer begint. Vast weer tot een volgend keer.

Lieve groetjes van ons xxx

• 23 Juni 2017 - 14:56

Carola:

Hoi Antje en Piet,

Toppertjes, gefeliciteerd!! Jullie hebben het weer gehaald. Een super knappe prestatie in deze hitte. Wat hebben we weer genoten van jullie reisverslagen. Mooi geschreven Antje.
    Tot snel....