Fátima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Fátima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Fátima

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

17 Juni 2018 | Portugal, Fátima

Het is nog fris en de zon piept net boven de heuvel uit als we vertrekken. Eerst Minde uit en dan via een keienpad omhoog. Het eerste dorpje waar we doorheen komen, heeft 3 cafés maar die zijn allemaal gesloten. Dat wordt een koffieloze wandeldag!
Vanuit dit dorpje lopen we over een grindpad door de bossen. Lekker veel schaduw want het is een warme dag. Er staan ook eucalyptus bomen in deze bossen. De herinnering aan de eucalyptussen voor Santiago komt in me op. Alleen zijn deze een stuk kleiner maar de geur hoort wel bij een camino.
Het wordt een lang stuk over het grindpad door de bossen, soms omhoog en soms omlaag. We zien ook weinig dieren, waarschijnlijk omdat er geen water aanwezig is. We horen en zien wel vogels. In een volgend dorpje zonder café gaan we in de schaduw op een grote steen zitten. Even wat eten en drinken en uitrusten natuurlijk. De Franse pelgrim die we gisteren zagen komt aangelopen. Hij blijft even staan om te kletsen maar loopt als eerste verder. Wij maken ons op voor de laatste 8 km. Na elke gelopen km staat er een grote steen met daarop de nog te lopen afstand tot Fátima. Al ongeveer 6 km voor deze stad horen we hoe de mis wordt opgedragen en dat er gezongen wordt. Best wel bijzonder!
Eindelijk zijn we om kwart voor 12 in Fátima en vallen bij het eerste café binnen. En dan is er koffie :)
Ik bel naar de herberg voor een slaapplek maar er neemt niemand af. Als we de koffie betalen zien we een folder van een hostel. Dat bel ik en die hebben nog plek. Zo het slapen is alvast weer geregeld. We lopen naar de grote basiliek waar de mis nog steeds bezig is. Het is ontzettend druk op het grote plein en er zijn mensen die al biddend op de knieën een ronde maken. Als de mis klaar is lopen we naar het hostel. Een kamer met douche voor onszelf, fijn. We douchen en hangen onze was in de badkamer. Nu eerst een broodje en wat fruit en dan terug naar de basiliek. Ook daar is het uiteraard nog steeds druk en we bekijken de kerk van binnen. Het is een hele witte kerk met aan weerskanten een patio met daarin de kruisweg. Indrukwekkend ......
Bij de informatie krijgen we een stempel en Piet koopt 2 grote kaarsen namens zuster Engelberti. In Lourdes zet je die brandend neer in een houder maar in Fátima verbranden alle kaarsen door een flink vuur. Het is al behoorlijk warm maar daar voor die plek was het gewoon heet. Waarom de kaarsen verbrand worden, hebben we niet kunnen ontdekken.
We kijken wat rond bij alle souvenir winkeltjes en vinden dat wel vergelijkbaar met Lourdes. Hoe kunnen al die mensen van hetzelfde product bestaan? We proberen zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Fijn dat er zoveel terrasjes zijn!
Na het eten gaan we nog naar de lichtjes processie. Die is wel pas om half 10 maar morgen gaan we met de bus naar Tomar. Daar willen we het kasteel van de tempeliers bekijken. Jullie horen weer van ons.

• 17 Juni 2018 - 20:07

Erik:

En wederom roept het weer die mooie herinnering op die ik met jullie mocht beleven deze mooie gedeelde ervaringen.
    Groetjes Erik

• 18 Juni 2018 - 01:53

Anneke:

Wat mooi om dit te mogen beleven.En dat lopend te bereiken.Fijn om dat aan de andere kant van de oceaan mee te mogen beleven. Wij hebben hier bij een medepelgrim uit 2007 gelogeerd. Bijzonder, die gezamenlijke herinnering en te zien hoe hier in Canada pelgrimsroutes worden uitgezet.. een mooie tocht verder. Ultreia!!

• 18 Juni 2018 - 08:16

Peter Van Krieken:

Ik heb weer van jullie reisverslagen genoten!!!!

• 18 Juni 2018 - 15:11

Annemiek:

Ik las een paar reisverslagen tegelijk omdat ik een paar dagen vrij was. Dat leest zo fijn! Wat ik zo leuk vind is, dat je de details zo precies beschrijft. Dus een glaasje cola gedronken, een broodje, iets lekkers enz. Zelfs een enkele sanitaire stop wordt vermeld. Dat maakt deze reisverslagen zo persoonlijk. Heerlijk om te lezen. Veel succes met het verloop van de camino! Groetjes van Annemiek.

• 18 Juni 2018 - 17:05

Geert Van Etten:

Heb zojuist onder het WK-voetbal al jullie verslagen zitten lezen, omdat ik er nog niet eerder aan toegekomen was. Het is en blijft een genoegen om jullie reisverslagen en dito ervaringen tot je te nemen! Ik wens jullie alle succes toe bij de volgende etappes en hoop dat rug en knie niet voor al te grote problemen zorgen! Bon camino!