Pelgrimsdag - Reisverslag uit Rossbach, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Pelgrimsdag - Reisverslag uit Rossbach, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Pelgrimsdag

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

02 September 2019 | Duitsland, Rossbach

Maandag 2 september 2019
Freyburg - Rossbach 12,2 km

We mogen uitslapen, ontbijt om half 9. Heerlijke broodjes, koffie, een eitje, yoghurt met vruchten kortom wat je je maar kunt wensen. Lekker genieten met uitzicht op de druivenvelden. Het is een stuk frisser als de afgelopen weken, we krijgen echt koeler weer. Een van de andere gasten vraagt of ik het niet koud heb en we raken aan de praat over onze tocht. Dat is het begin van een bijzondere pelgrimsdag.
We checken uit bij het hotel en lopen Freyburg uit. Over een fietspad door de velden naar Grossjena. De zon schijnt lekker en er staat een fris windje. Echt koud is het niet; heerlijk wandelweer. We lopen langs de vele wijngaarden. Mooi om te zien, rechts een weids uitzicht en links de wijnbergen. Net buiten dot dorpje zie ik ineens hoog op een wijnberg een groot huis staan. WoW dat ziet er imposant uit! Piet ontdekt dat er reliëfs in de rotswanden zijn uitgehouwen. War verder lezen we dat dit in 1722 gedaan is door hofjuwelier Johann Christian Steinauer. En dat het gaat om 12 overwegend bijbelse motieven die met wijn te maken hebben. Zoals de bruiloft van Kana. Terwijl we hiervan foto’s maken stoppen er nogal wat auto’s. Piet noemt het ‘we zijn er bijna’ zonder caravans. Een aantal van hen vraagt ons naar het wandelen en waar we gestart zijn. Ze hebben respect voor het feit dat we alles bij ons hebben en elke dag lopen en ergens anders slapen. Wat lief!
Een klein stukje verder staan we ineens voor de rivier. Oversteken met het veer. Dit is aan de overkant en de veerman komt naar onze kant zodat we erover kunnen. Leuk om een klein stukje te varen in plaats van te lopen. Aan de overkant worden we opgewacht door een groep fietsers. De geven aan speciaal op ons gewacht te hebben om te vragen waar we begonnen zijn en waar we naartoe gaan. Wat is dot dat vandaag ineens iedereen vraagt naar onze wandeling .... Zie ik het zelf minder als een pelgrimage en wordt me zo duidelijk gemaakt dat dit wel degelijk zo is? Verder op het pad naar Naumburg. Daar komen we eerst bij de Sankt Wenzel kerk terwijl wij dachten dat het de Dom al was. Bij de kassa van de kerk vraag ik dat maar het wordt me niet helemaal in dank afgenomen. De man vertelt dat Naumburg vroeger uit 2 delen bestond maar dat het nu een stad is. Alleen de concurrentie bestaat nog steeds een beetje. Ik meende het al aan zijn stem te horen ...
Na het bekijken van de kerk gaan we eerst wat drinken. Dan op naar de Dom die erg mooi is. Pelgrims mogen gratis binnen en we bekijken de kerk uitgebreid. Piet steekt hier voor het laatst nog 4 kaarsjes aan voor zuster Luduine. Ook in deze dom worden we een aantal keer aangesproken door bezoekers die van alles willen weten. Leuk om te vertellen en het geeft een warm gevoel dat anderen respect hebben voor wat je aan het doen bent terwijl je daar zelf helemaal niet mee bezig bent!
Intussen wordt het tijd voor een warme maaltijd bij een restaurant tegenover de dom. Lekker allebei vis gegeten met gewone gekookte aardappelen, mmmmm genieten. En als toetje een stuk Kuchen. Op naar de supermarkt voor inkopen voor vanavond. Waar we slapen is verder niets te krijgen daarom moeten we daar zelf voor zorgen. Het laatste stukje naar Rossbach gaat langs de weg. Bij de Jugendbildungsstätte St. Michael worden we naar een mooie pelgrimskamer met 2 stapelbedden en een klein keukentje gebracht. Er is een aparte douche met toilet tegenover de kamer. Alles ziet er keurig verzorgd uit, fijn. Nadat we onze pelgrimshandelingen verricht hebben, lopen we naar de kerk. Jammer gesloten. Er is geen café maar wel een weinstube waar ze ook druivensap hebben. Op het terras genieten we samen van het drinken en her mooie uitzicht. Wat is pelgrimeren fijn als je niet aan het wandelen bent .....
Tot morgen!

• 02 September 2019 - 20:43

Kitty:

Je proeft tussen de letters door dat jullie “los” zijn. Wat fijn voor jullie!

• 02 September 2019 - 20:44

Jannie En Jan Pepers:

Hoi buurrjes, dat is zeker heel mooi als mensen zo geïnteresseerd en begaan zijn met jullie tocht.
    Al jullie dagen zijn zo verschillend, t is iedere dag weer n verrassing wat er op jullie weg komt.
    Knap hoor!
    Heerlijk om weer te kunnen genieten van n lekkere maaltijd met aardappeltjes. Het zijn de kleine dingen die t doen ,he!
    Tot de volgende keer maar weer.
    Doeii jongens.

• 02 September 2019 - 20:58

Michiel:

Hoi Antje en Piet. Met veel plezier lees ik elke dag jullie verhalen en foto's. Het is goed te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet nog van de contacten onderweg en van de mooie wandel-, pelgrimstocht.
    Groeten uit Mierlo.

• 02 September 2019 - 21:08

Sem, Kian, Dex, Rodin En Sion:

Opa en Oma!
    We missen jullie!
    Wanneer komen jullie weer thuis?
    Geniet nog samen en tot snel!

• 02 September 2019 - 21:18

Bertie En Reini:

Wat een fijne dag, en een mooie tocht. We lezen elke dag met plezier en genieten door jullie verhalen van de omgeving waar jullie door wandelen! Veel plezier nog.
    Groetjes uit Winterswijk.

• 02 September 2019 - 22:23

Lianne:

Wat is het toch leuk om iedere dag jullie verhaal te lezen en zo meegenomen te worden op jullie wandeltocht door Duitsland. Geniet van de uitzichten, de prachtige gebouwen en de terrasjes. Lieve groetjes uit Veghel.

• 04 September 2019 - 15:49

Mientje Van De Graaf:

Hoi Antje en Piet wij zijn nu een week gastheer en gastvrouw in Vessem. Prachtig Naumburg wij hebben ook bij St. Michael geslapen, leuk, de tocht leeft weer helemaal voor ons. Groetjes van ons