Veel wind - Reisverslag uit Eckartsberga, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Veel wind - Reisverslag uit Eckartsberga, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Veel wind

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

03 September 2019 | Duitsland, Eckartsberga

Dinsdag 3 september 2019
Rossbach - Eckartsberga 17,9 km

We beginnen om half 7 direct met een klim die ongeveer 3 kwartier duurt. Gestaag omhoog dus. De zon komt achter ons op maar het is erg koud vandaag, voor het eerst moesten we een trui aan bij vertrek. Ook al zijn we vroeg we zien geen enkele ree of vos. Wel buizerds die zitten hier erg veel en zie je tijdens het wandelen mooi door de lucht zweven. Of ineens naar de grond duiken om een prooi te pakken.
Tot aan het eerste dorpje Punschrau lopen we over een grindpad. In dat dorpje rusten we even uit; Piet bekijkt de herberg maar daar is geen leven te bekennen. Dat wordt een koffieloze wandeldag. Over het asfalt, wat we de rest van de dag niet meer kwijt raken, volgen de dorpjes elkaar in rap tempo op. Elke paar kilometer dient het volgende zich aan. Wat zich ook vaker aandient met deze koudere dag is de behoefte aan sanitaire ontspanning. Das weer even wennen.
In Lissdorf eten we brood in een overdekte abri van de bus. Hij stopt zelfs maar ik geef aan dat we niet mee hoeven. Het waait behoorlijk hard en we hebben de wind tegen. Maar met het zonnetje erbij is het toch goed te doen. In Eckartsberga moeten we even zoeken naar het pelgrimsherberg. Een mooi ruimte bovenin het hotel met gedekte bedden, handdoeken en een douche met toilet. Waar echt heel vaak niet aan gedacht wordt, is een ruimte voor de was. Of zijn wij Hollanders zo proper dat we de enigen zijn die onze was wassen na het wandelen? Maar we zijn inventief en hebben een wasdraad bij ( zie foto ).
We lopen het dorpje in en raken zowat de weg kwijt. Zelfs met Google Maps komen we er niet uit. Het dorp blijkt uit 2 gedeelten te bestaan die gescheiden worden door een heuvel. En bijna alle tentjes waar je iets kunt drinken zijn gesloten. Uiteindelijk volgen we de bordjes van een Imbiss die ook gesloten is maar waar wel een grote supermarkt bij is. Eindelijk nog wat koffie en boodschappen voor morgen. Het hele stuk weer terug en zo maken we ongeveer 4 km extra :-)
We kunnen vanavond gelukkig bij het hotel eten en morgen ontbijten. Heerlijk rustig aan doen verder en morgen zien we wel weer.
Liefs van Piet en Antje

• 03 September 2019 - 17:58

Francien:

Dag wandelaars.

Zo te lezen gaat het allemaal voorspoedig , iedere dag is weer anders .
    Fijn om jullie zo te volgen, dank je wel hiervoor .
    Nog fijne wandeldagen geniet ervan.

Groetjes francien.

• 03 September 2019 - 23:57

Corrie:

Hoi Piet en Antje.
    Wat een fijne verhalen. Je zou ze eigenlijk moeten bundelen in een boek. Leest zo lekker. Nog veel plezier en hier is ook veel ontzag voor jullie wandeltocht. Groetjes

• 04 September 2019 - 13:27

Annemie Van Uden:

Hey Piet en Antje, wat een mooie afwisselende wandeldagen..
    Ik heb regelmatig heimwee naar het onderweg zijn,
    maar wij moeten helaas nog even wachten.
    Dus lees ik vol belangstelling jullie verslag van deze tocht.
    Afgelopen weekend met iemand van het genootschap meegelopen met een wandeltocht in Gelderland.
    Deze dame had dezelfde route gelopen als jullie nu, en vond het bijzonder dat jullie nu onderweg waren.
    Het is schijnbaar niet zo druk op de route. Ik moest jullie de groeten doen. Bij deze.
    Groetjes uit Schijndel.

• 04 September 2019 - 14:57

Wim Prinse :

heel veel af wisseling maar op zich een prachtige tocht

• 04 September 2019 - 17:38

Kees: