Pelgrimszonde - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Pelgrimszonde - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Pelgrimszonde

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

04 September 2019 | Duitsland, Erfurt

Woensdag 4 september 2019
Eckartsberga - Obereissen - Erfurt 45 km

Na een smakelijk ontbijt in het hotel gaan we rond half 8 op pad. Eerst het dorp uit en dan over asfalt naar Seena. Ik heb er stevig de pas in en Piet raakt wat achterop. Het is nog stil en zo ga je vanzelf nadenken en komen er wat inzichten naar voren. Die maken me emotioneel en laten me huilen. Niet persé van verdriet alleen maar ook wel van opluchting omdat sommige patronen me nu duidelijk worden. Accepteren wat is geweest en wat nodig was om te komen tot waar ik nu ben.
Net buiten het dorp lopen we fout. Maar wel een mooi landelijk stuk tussen de velden met heel veel buizerds. Misschien wel steeds dezelfde maar dat maakt ons niets uit. Ze zweven prachtig door de lucht! Omdat er aan het eind van het pad geen markering is, kijken we op de kaart. Stuk anders gelopen maar niet eens do heel fout. Met een lange bocht naar rechts komen we weer op de route. Naar het volgende dorpje Rudersdorf. Daar is het café niet open dus drinken we wat water op een pleintje. De banaan is ook lekker. Verder over een zand/graspad naar het dorpje Obereissen. Daar is een gasthof die uiteraard pas om 5 uur open gaat. Dan maar even wat eten in het hokje bij de bushalte. We kijken op het kaartje voor de bustijden en zien dat er over 2 minuten een bus komt naar Apolda. Zullen we? Als de bus stopt stappen we in. De bedoeling was om in Büttelstedt de bus te nemen en dan met de trein naar Erfurt. Nu gaan we naar Apolda en nemen daar de trein. Bij het treinstation van Apolda eten we ons brood op. Daarna met de trein naar Erfurt waar we om 14.00 uur aankomen. Eerst lekker een kopje koffie en dan naar Opera hostel. Eigenlijk ook wel een soort herberg maar voor heel veel mensen.
Douchen en naar de Dom, een hele grote kerk. Op een terrasje drinken we wat en bespreken nog een aantal adressen. Wat eten bij de Italiaan en alweer een dag voorbij.
Intussen vragen jullie je natuurlijk af waarom we de bus en de trein hebben gepakt. Voor ons is dat eigenlijk niet gebruikelijk. Er zijn een aantal redenen waarom we hiervoor gekozen hebben. Allereerst zouden we in ons huidige wandeltempo het eindpunt niet op tijd bereikt hebben. En het aantal kilometers omhoog brengen, is voor alle pijntjes geen optie. Dus hebben we de route bekende en besloten dat we het stuk vanaf Gotha naar Vacha beslist nog wilden doen. Vandaar de trein naar Erfurt vandaag en morgen nog naar Gotha. Hopelijk lukt de rest dan nog want het is daar in Thüringen ook nog klimmen en dalen. Maar komt tijd komt raad.
Bedankt lieve volgers voor al jullie berichtjes. Daar zijn we blij mee!!
Tot morgen.

• 04 September 2019 - 21:46

Ellen Walda:

Wat een slimme beslissingen van jullie. Veel plezier met het vervolg!
    Groetjes, Ellen

• 04 September 2019 - 22:24

Kitty :

Je uitleg voelt als “verantwoording”. Ik zou dat maar gauw loslaten, gewoon doen wat nodig is. Die bus kwam vast niet voor niets ineens binnen twee minuten langs...;)

Fijn vervolg...

• 05 September 2019 - 07:22

Resy:

Hoi Piet en Antje, wat is het leuk om elke dag jullie verhalen te lezen. En goed dat je ook een keer de bus en de trein neemt. Het is al zo knap wat jullie doen. En laat in elk geval de tranen stromen als het nodig is. Dat helpt alleen maar om meer los te laten. Ik heb veel respect voor wat jullie doen. Chapeau!!
    Nog veel succes met de rest van de reis. Dikke knuffel van ons.

• 05 September 2019 - 10:02

Jannie En Jan Pepers:

Nou piet en antje ,dat is geen zonde hoor!. Iedere mens en pelgrim heeft zijn eigen beslommeringen,vragen,emoties en andere zaken die je ook andere beslissingen laten nemen.
    Je bent vrij om je tijd in te richten naar jou behoefte.
    Lekker genieten van de trein, is ook nog goed voor t milieu dus wat willen jullie nog meer!
    Groetjes!!

• 05 September 2019 - 12:53

Annemie Van Uden:

Pelgrimszonde?
    Het zou pas zonde zijn als je geen gebruik maakt van de mogelijkheden.
    Dikke knuffel!
    Groetjes.

• 09 September 2019 - 19:31

Mientje Van De Graaf:

Hoi Antje en Piet,

jullie doen het hartstikke goed allemaal en ik hoop dat jullie ook zo genoten hebben van Erfurt en het Opera Hostel.

Groetjes Mientje