Courageux - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Fos, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Courageux - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Fos, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Courageux

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

16 Juni 2022 | Frankrijk, Saint-Jean-de-Fos

Donderdag 16 juni 2022

Montarnaud - Saint-Jean-de-Fos 19,5 km

Gisteravond nog heerlijk gegeten bij een restaurant: fish and chips met zelfgemaakte frietjes en salade. Ik zat daarna vol maar Piet ging nog voor een toetje. We zaten gezellig buiten en naast ons zat een echtpaar uit Duitsland. Zij hebben een huisje in de buurt gehuurd en maken wat dagtochten en gaan naar de zee. Heerlijk fris denk je maar voordat je bij de zee bent heb je je voetzolen verbrand!

Het is nog geen 6 uur als we de koelte van de ochtend instappen. Heerlijk eindelijk wat frisheid! Het bleef erg warm op de kamer in de gîte. Kris kras lopen we het dorpje uit. En direct daarna staan we voor een enorme klim op een zeer rotsig pad. Maar hé we beginnen net dus dat gaat best goed. Je voelt je richting de top alleen op de wereld en dan is het raar om auto’s te horen rijden. En het uitzicht als beloning konden we ook wel vergeten. In La Bossière is er koffie en een croissantje, lekker. Zo’n winkel in het dorpje is een echt verzamelpunt voor de bewoners. Kopje koffie, krantje of brood kopen en ff kletsen. Degenen die weer uit de winkel komen vinden ons courageux ( moedig) om te wandelen in deze hitte.

Buiten dit dorpje komen we terecht in een ‘rood’ landschap. De paden zijn rotsig en soms moeilijk en dan weer makkelijk te belopen. Het slingert richting het volgende dorp waarbij we aan het eind nog een klim krijgen en daarna natuurlijk moeten dalen. Als dat laatste lang duurt, vind ik dat nog moeilijker dan klimmen. In het dorp smaakt de koude cola natuurlijk heerlijk. Een Belgisch echtpaar vindt het knap dat we aan het lopen zijn. En een andere gast op het terras noemt ons courageux als we vertrekken.

Het is inmiddels half 12 en na het nuttigen van een yoghurtje beginnen we aan het laatste stuk. Als we een pad inslaan naar de pont de diable zijn we de markering kwijt. Op het kaartje zien we dat we over het pad een stuk afsnijden. Hopla lopen dus. Een heel eind verder gaat een grindpad naar beneden en Piet denkt dat we dan dichter bij de rivier kunnen lopen. Helaas heeft een eind verder een boom het pad versperd en moeten we terug. Dan de warme weg maar verder volgen tot aan een restaurant. Een ijsje en koud drinken brengen wat verkoeling. Een Nederlands echtpaar komt lang lopen en vraagt of we vanuit Nederland zijn komen lopen. Zij zitten op een camping in de buurt en vinden het knap dat we met die hitte lopen.

We lopen naar de prachtige brug waaronder door veel jongeren van de rotsen wordt gedoken. Dan een warm stuk naar de hostel en halen we opgelucht adem dat we al binnen kunnen. Koud water, uitleg over het verblijf, een mooie kamer en een eigen badkamer. Zo vergeet je de vermoeienissen van de dag en word je weer mens. De beentjes omhoog en strakjes nog wat eten. Gaat weer goed komen vandaag!

Tot morgen maar weer, liefs van ons

Ps even nog wat vragen beantwoorden:

• we zorgen goed voor onszelf en passen op elkaar
  • we willen lopen tot de Spaanse grens en dat zou ongeveer 40 dagen zijn
  • oordopjes om geluid tegen te gaan zijn natuurlijk het middel. Ik kan het alleen echt niet in mijn oren hebben ….
  • die 30,5 km was uiteraard met bus, trein en taxi erbij

Bedankt voor jullie belangstelling, wordt hier zeer gewaardeerd!

• 16 Juni 2022 - 17:04

Ellen:

Eugene en ik zijn momenteel in een prachtig wandelgebied in Oostenrijk. Heel anders wandelen dan jullie doen. Ik proef bij jullie in de kern ‘ vrijheid’: gaan waar je wil en met ‘slechts’ een rugzak als ‘ballast’. En bijna iedereen die jullie tegen komen biedt de helpende hand als dat nodig is. Heerlijk dat pensioen hè Antje? En de groetjes aan Piet.

• 16 Juni 2022 - 21:00

Luc En Greta:

Antje, courageux ook dat je na al het lopen ook nog zin hebt om jullie belevenissen te delen. Maar wel heel erg leuk. Jullie hebben inmiddels toch al heel wat km in de benen . Gelukkig dat jullie geregeld een engel tegen komen… dat maakt het lopen in de hitte draaglijk, en soms nog gezellig, dorstlessend of lekker ook. Ook vanuit Rooi zeer zonnige groet !

• 16 Juni 2022 - 22:39

Lianne:

Petje af voor jullie. Heerlijk om jullie belevenissen, ontmoetingen op de voet te kunnen volgen. En wat fijn dat koud water en een goed onderkomen voor de nacht de vermoeidheid weer doet vergeten. Voor morgen weer een mooie tocht!

• 17 Juni 2022 - 09:12

Miriam:

Hoi Antje en Piet,

Sorry was net te snel met plaatsen. Wat een mooie verhalen weer. Het is idd net of je met jullie "meeloopt" Het is vast niet fijn dat het steeds zo heet is maar ja van de andere kant jullie hebben de tijd. Volgens mij begeleiden de engelen jullie altijd tijdens jullie wandelingen. Wandel ze nog en tot het volgende verhaal!

lieve groetjes Miriam

• 17 Juni 2022 - 09:29

Anneke Assen:

Wat maken jullie een mooie tocht! En ongelooflijk, dat jullie na zo'n vermoeiende tocht in de hitte ons laten meegenieten van jullie belevenissen, inderdaad heel 'courageux' .