Dagje zee - Reisverslag uit Cadavedo, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Dagje zee - Reisverslag uit Cadavedo, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Dagje zee

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

04 Mei 2024 | Spanje, Cadavedo

Zaterdag 4 mei 2024

Soto de Luiña - Cadavedo 18,5 km

Vandaag is er zoveel gebeurd dat ik er een opsomming van ga maken. Dan lukt het beter om alles te vertellen.

Start van de dag

Opstaan, wassen, alles inpakken en wat eten. We kunnen op pad. Het regent weer en dat is toch jammer. Hopelijk duurt dat niet te lang. Eerst gaan we over het asfalt en dan klimmen we weer naar boven over de stenige paden. Even verder kunnen we kiezen uit de gewone camino of de costa; we kiezen voor het laatste.

De zee

Die zien we vandaag echt heel veel, prachtig! We kunnen zelfs een tijdje bij de zee zitten, we eten er ons fruit op en drinken wat. Een hele mooie plek om te zijn. Het is dan intussen zonnig geworden. Wel staat er een harde wind. En telkens als we geklommen hebben, komt de zee tevoorschijn.

De paden om te lopen

Die vallen niet altijd mee. En de hele dag was het klimmen of dalen. En hoewel gisteren een pittige dag was, viel het toch niet tegen. Het loopt niet gemakkelijk op de stenig paden. Zowel naar boven als beneden is moeilijk. Voor ons tenminste! Anderen lopen hier alsof ze gewoon over straat wandelen. Bijzonder om te zien, ons lukt dat zeker niet. Maar vergelijken is lastig en uiteindelijk komen wij er ook. Het weer klaart in de loop van de dag op zodat we in T-shirt kunnen wandelen. Volgende week schijnt het beter te worden.

Rustplekken

We hebben bij vertrek geen ontbijt gehad, alleen yoghurt. Ook lekker hoor. Na ongeveer 5 km (door klimmen en dalen duurt dat 2 uur) komen we in Novellana. De bar is dicht ….. maar gelukkig zie ik een plaatje op de lantaarnpaal dat achter bij de kerk een hotel is. Daar zien we de Nederlandse dames die ook aan het ontbijt zitten. Brood met kaas en omelet en een heerlijke kop koffie erbij. Dat doet een mens goed. Na weer eens 4 km komen we in Santa Marina voor de volgende koffie. Met een plak cake erbij, lekker citroencake. We hopen in Ballota een broodje en water te kopen. Helaas is daar alles dicht dus dat waren de stops voor vandaag.

Verrassing

Vlak nadat we de costa route hebben genomen, maakt de weg een bocht en staan we ineens voor een tunnel. Aan de andere kant zien we geen licht dus wat nu. Dan zijn telefoons met een zaklamp weer handig. Zo kunnen we een beetje zien waar we lopen. Maar goed ook want het is er behoorlijk nat. We komen goed uit de tunnel!

Hulp onderweg

Tijdens het klimmen en dalen moeten we een aantal keren een riviertje oversteken. Omdat dit al een paar keer goed gelukt is (smal genoeg of stenen op de goede plek) denken we de volgende ook ff te doen. Maar dat is een hele diepe, er ligt een boom in, de stenen liggen niet goed en enkel een boomstam biedt de uitkomst. Maar daar kan ik mijn voet niet goed opzetten zonder dat deze weg schuift. Als Piet aan het kijken is, komen er 2 andere pelgrims. De jongste daarvan stapt op de boomstam en is in een mum van tijd aan de overkant. De andere doet er wat langer over maar komt met twee stokken ook droog over. De jongste komt weer terug om mij te helpen. Hij pakt mijn staf en rugzak en geeft mij de 2 stokken. Via de boomstam lukt mij ook zo niet. Piet gaat daar wel staan en ik stap eerst op een steen en dan op de boomstam. Ook met 2 stokken valt het niet mee maar het lukt me uiteindelijk. Ppppppfffff! Keurig krijg ik mijn rugzak en staf weer. Piet komt ook droog naar de overkant. Ik bedank de mannen hartelijk, fijn dat mensen zich om je bekommeren.

Pelgrims

Die zien we heel wat vandaag. Eerst de Nederlandse dames; dan eentje uit Colombia; het Nederlandse echtpaar; een Nederlandse man; een Schots echtpaar; André uit Tsjechië; Beaves uit Ierland; een dame uit Ierland; mijn redder en zijn compagnon (vergeten te vragen uit welk land); en nog een stuk of 4 anderen. Niet iedereen zoekt contact, prima hoor.

Presentjes

Zoals jullie van andere tochten weten, neemt Piet klompjes en schildjes mee. Deze keer zelfs schelpen. Vandaag hebben we de man die mij geholpen heeft een schildje gegeven. Hij was zeer verrast. André uit Tsjechië bleek geen schelp te hebben; hij kreeg er eentje van Piet. En Beavis was erbij die werd verrast met een schildje. Zo wordt de rugzak steeds lichter.

Nou dat was het voor vandaag! Tot morgen [e-1f64b][e-1f3fc]‍[e-2640]️

• 05 Mei 2024 - 20:22

Ans En Rinus:

Wat een mooi verhalen en bijzondere belevenissen. Wij hebben vandaag weer gefietst in de Ebro Delta. Zo mooi met al die opkomende rijstvelden en alle vogels. Veel zwarte ibissen vandaag, heel bijzonder. Groetjes Ans en Rinus

• 06 Mei 2024 - 17:42

Catharina:

Hoi Antje en Piet,

Ja het is een pittige camino !!

Ik volg je met mijn dagboek op tafel maar in mijn dagboek staan vooral aantekeningen van verkeerd lopen en dat het steeds langer was dan aanvankelijk gepland .

Ook het verkerd kiezen bij alternatieve routes .

Maar de natuur is prachtig daar .

In Cadavedo zaten we in een heeel eenvoudige herberg , waarschijnlijk ben je er wel langs gekomen.

!0 oude doorgezakte bedden en 1 badkamer met douche en toilet en wastafel en jawel zonder slot op de deur .

Er sliepen ook 10 mensen . Zowaar daar heerlijk geslapen en met de badkamer delen was goed te doen . een aparte ervaring maar voor 5 euro kun je ook niet veel verwachten.

Fijn dat het nog goed gaat met je knie Antje want het is stijgen en dalen.

Wij nemen ook klompjes mee maar niet zoveel en uitgebreid als Piet . Wel heel leuk om te geven zeker als bedankje .

nu op naar jullie volgende verslag.

Lieve groet Catharina.

• 07 Mei 2024 - 22:07

Anita Van Kraaij:

Het is weer volop genieten van jullie verhalen, dankjewel. Petje af hoe jullie het doen samen, soms met hulp van anderen. Maar dat is het mooiste.

• 12 Mei 2024 - 17:09

Marja Koldenhof:

[e-1f305][e-1f49a][e-1f49a][e-1f49a][e-1f44d]

Was een bijzondere dag voor jullie!

Liefs weer, Marja.