Bijna op de helft - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Bijna op de helft - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

29 Juni 2011 | Spanje, Llanes

Het valt toch niet mee om vaak internet te vinden en jullie op de hoogte te brengen van onze belevenissen.
Vanuit Santander zijn we nog doorgelopen naar Santa Cruz de Bezana en hebben daar geslapen in een nieuwe albergue. Nieves en José hebben deze helemaal zelf verbouwd en het ziet er allemaal heel mooi en gezellig uit. We konden er ook eten nadat ze terug waren gekomen van het strand. In Spanje leven ze rond de tijd dat wij in Nederland gaan eten erg relaxt. Wij zijn dan druk met opruimen, koken en wat zo meer maar hier zijn ze nog met de kinderen bezig of zitten wat te drinken in een bar of restaurant en eten pas rond half 10. Komt waarschijnlijk ook wel door de warmte hier.
Op 25 juni liepen we naar Camplengo. Het was erg warm die dag en we kregen bij de vorige albergue een kaartje om de route in te korten. We hebben iets gedaan wat erg verboden is: we zijn een rivier overgestoken via een spoorbrug. Dat scheelde wel even 7 km omlopen en een pelgrim wil het liefste rechtdoor! We lieten eerst twee treinen passeren en daarna gingen we vlug als een haas de brug over. Tim en Robin, de Australiërs, hadden het geluk ons tegen te komen en konden de route ook inkorten. We hebben die dag nog een kangeroespeldje van hen gekregen. En zij moesten verder sjouwen met een paar klompen! Het was die dag zo warm en we liepen zo lang over en langs de weg dat we niet tot Santillana del Mar zijn gelopen maar wat eerder in een privé albergue zijn gaan slapen. Daar hebben we lekker gegeten; oma had gekookt en schepte alles ook op. Er werd steeds gekeken of we al klaar waren want dan werd je bord weggehaald. Je mocht wel eten maar er niet te lang over doen. Meteen na het eten werd de credencial gestempeld en moest je betalen. Boter bij de vis!
Op 26 juni liepen we naar Cóbreces en omdat het weer zo warm zou worden, was dit een korte route. In Santillana del Mar nemen we eerst een koffie en croissant en maken fotos van het oude stadje. Vandaag weer veel asfalt en samen met het warme weer zorgt dat voor zere en warme voeten. Maar regen is altijd nog slechter! Als we net over een mooie oude Romeinse brug zijn gelopen, horen we een hoop sirenes en vragen ons af wat er gebeurd kan zijn. Iets ernstigs? Nee hoor blijkt wat later, gewoon een wielerronde die voorbij komt met een hoop politie en andere auto's. In het dorpje nemen we een keer een kamer in een pension: heerlijk een gedekt bed en echte handdoeken. En omdat we die dag niet veel gelopen hebben, zou je denken dat we wat uitrusten. Nee wij lopen die dag nog twee keer op en neer naar het strand wat ons zo'n 5 km oplevert! Dus goed geslapen dat snappen jullie!
Op 27 juni lopen we naar San Vicente de la Barquera. We vertrekken om 6 uur vanwege de warmte maar buiten lijkt het wel of het niets is afgekoeld in de nacht. Gelukkig eerst een heel stuk door de bossen en dan weer een stuk asfalt. In Comillas drinken we met uitzicht op de zee een kopje koffie en eten wat. Het dorpje weer uitkomen valt nog niet mee maar na wat navragen, vinden we de route. Erg warm langs de weg en later wel meer in de natuur maar ook geen schaduw. In het kleine dorpje Santana is gelukkig een bar die koude cola's schenkt. Wat opgefrist lopen we over een grindweg midden door een golfterrein. Daar is door eucalyptusbomen wel meer schaduw! We steken een grote weg over en gaan dan op een grindpad richting de kust en het plaatsje San Vicente. En daar begint het erg hard te waaien, zo hard dat het zand je om de benen en in je gezicht waait. Net voor het dorpje moeten we een grote brug over van 500 meter en daar willen zelfs onze staffen er vandoor! Wat een wind zeg, wel goed voor de was later. De albergue waar we slapen wordt erg aangeprezen in de boekjes maar valt tegen. Het is er niet schoon en volgens ons wonen de hospitaleros er ook wat dus goed te zien is aan alle rotzooi die er rond slingert. Gelukkig maar een nachtje! Ook slapen er 24 soldaten van de bereden Guardia del Rei.
Op 28 juni lopen we naar La Franca. We hebben een afkorting van de route gekregen over de weg en omdat het toch regent, vinden we dat niet erg. Na een paar uur zitten we aan de koffie in een wegrestaurant en komen de Schotse dames er ook aan. We komen hen de laatste paar dagen steeds tegen. We kletsen gezellig even en we maken foto's van elkaar. Zij vinden het vooral grappig hoe we eruit zien als we de regencapes aan hebben. In Colombres willen we bij de VVV gaan vragen of ze een kamer in La Franca kunnen reserveren omdat er geen albergue is. Maar ze zijn gelsoten en zo moet ik zelf aan de slag met de telefoon en reserveer een kamer. Na wat gegeten te hebben, lopen we verder door de regen en komen al snel in La Franca. De kamer is prima en lekker warm en alles ziet er netjes uit. We gaan beneden ons paspoort laten zien en merken dan waarom het zo lekker warm is: er is een grote schouw waar hout in gestookt wordt en deze ligt precies onder onze kamer. Fijn voor alle natte spullen en de was, alles droogt geweldig. En in de bar komen we de Schotse dames weer tegen. Een stel loopt door en de rest neemt een taxi naar het hostal. Het zijn 4 vriendinnen, tweee nichtjes van een van hen en een vriendin van de nichtjes. We eten ook nog erg lekker in het pension en slapen prima.
Vandaag 29 juni zijn we droog aangelopen nadat we in het buurcafé van ons overnachtingsadres hadden ontbeten. Na een half uurtje moest de cape alweer aan en liepen we ruim 2 km langs de grote weg. Best wel link en Piet heeft een veiligheidshesje over zijn staf gedaan zodat de auto's zien dat we er lopen. We zijn blij als we van de weg kunnen. We gaan nog een kop koffie drinken en dan lopen we over de E9 een prachtige route over de bergen en langs de kust. We kwamen langs natuurlijke geisers maar er was te weinig wind om de branding ver genoeg omhoog te stuwen. We zagen alleen wat stoom af en toe!
In Andrin gaan we wat eten in een bar en daar ontmoeten we de Guardia del Rei opnieuw maar dan met al hun paarden. Ze zijn onderweg te paard naar Santiago. Zij vertrokken eerder uit de bar dan wij en zo konden we de route gemakkelijk vinden door alleen maar de achtergelaten paardenpoep te volgen! Het was nog een behoorlijke klim maar wel een hele mooie met geweldige uitzichten naar Llanes. Wij zijn gestopt in een albergue net voor het dorpje. Niet slim want daar zal bijna niemand komen slapen en zo zijn we de hele tijd alleen. We lopen toch maar naar het dorpje en komen bijna meteen de Schotse dames weer tegen. Leuk hen weer te zien en er is een internetcafé zodat jullie ook weer op de hoogte zijn. Zoals het er nu naar uitziet, gaan we Santiago halen. Het is alleen nog niet zeker of we de Camino Primitivo gaan volgen of toch langs de kust blijven lopen. Dat horen jullie nog van ons.
Bedankt weer voor alle lieve en leuke berichtjes, het sterkt ons dat jullie zo meeleven!
Hasta luega

• 29 Juni 2011 - 16:43

Lianne:

Hallo wandelaars,
    Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie. We genieten weer van jullie fantastische verhalen en wensen jullie nog veel wandelplezier!
    Lieve groetjes, Arjen en Lianne

• 29 Juni 2011 - 17:13

Marij:

wat maken jullie toch veel mee ,wat een ervaring.
    met veel plezier wandelen wij achter de pc met jullie mee,geweldig. groetjes en tot de volgende keer en een dikke kus van je zus een voor jou piet en een voor antje xx

• 29 Juni 2011 - 17:46

Toon En Gerrie:

julliee hebben het weer zwaar gehad lees ik .
    maar jullie zijn doorzettersen daarom halen jullie het einddoel ookwel. wij wensen jullie veel wandel plezier.
    kanjers zet hem op.

• 29 Juni 2011 - 17:54

Ans En Rinus:

Hallo kanjers,

Wat goed van jullie en fijn dat jullie Santiago gaan halen. Benieuwd welke route. We gaan het horen.

• 29 Juni 2011 - 18:06

Conny:

Al zit het jullie niet altijd mee, de met al jullie ervaring en doorzettingsvermogen weet ik zeker dat jullie Santiago 'op je sloffen' nog gaan halen!! Het levert al bij al wel geweldige verhalen op!! Zet 'm op; jullie zijn al over de helft!! Hou je haaks en groetjes uit Veghel!!
    Conny

• 30 Juni 2011 - 07:28

Anneke:

Wat weer een belevenissen en ervaringen. Het is geweldig, dat jullie ons hier dat allemaal laten meebeleven. Ik volg jullie in mijn gids en noteer de nieuwe refugio's, die daar niet in staan. Je weet maar nooit of ik weer een stuk ga lopen.
    Wat een afwisseling in weer maken jullie mee: extreme hitte en extreme neerslag. Veel succes in de tweede helft - Santiago komt in zicht! Buen Camino

• 30 Juni 2011 - 09:25

Annemiek:

Hoi Piet en Antje.

Ben net zelf terug van vakantie in Frankrijk en Spanje.
    Lees weer met plezier jullie ervaringen.
    Heel veel succes met het ver'loop' van de tocht.
    Groetjes van Annemiek.

• 30 Juni 2011 - 21:09

Luc En Greta:

Luc heeft de afgelopen dagen met die warmte vaak gezegd: wat zal het voor Piet en Antje zwaar lopen zijn met dit hete weer. Maar jullie hebben weer heel wat km achter de rug. en bijna op de helft; Als je veel routes inkort, zijn jullie wel eerder bij je doel, maar dan is ook het wandelen weer voor even achter de rug:) ! Maar het is niet alleen het wandelen denk ik, maar alles, de ontmoetingen, het gehele onderweg zijn.
    Geniet er nog een paar weekjes van, en we volgen jullie, Luc en Greta

• 01 Juli 2011 - 03:42

Harco En Corrie:

Inmiddels zijn jullie al 20 dagen en lijkt dat al zolang en over 20 dagen zijn jullie alweer terug en dat lijkt weer zo kort.
    Geniet maar van elke dag en dat zullen jullie zeker doen (weer of geen weer).
    Veel succes en jullie gaan zeker in Santiago aankomen!!!
    Groetjes Harco en Corrie

• 01 Juli 2011 - 21:01

Mark En Giséla:

Hallo lieve zus en zwager.
    Wat een leuke verhalen zijn het zeg! Wanneer je ze leest krijg je zelf ook af en toe zin om een keer te gaan wandelen. Helaas nog geen tijd opgebouwd bij mijn nieuwe werkgever, dus wordt het voorlopig alleen ervan dromen. Het gaat goed en het werk is erg leuk! Ik heb sinds vandaag mijn 2e project gekregen voor kopersbegeleiding, dus reuze interessant.
    Ik denk zeker dat jullie de tweede helft ook gaan halen. Dus geniet ervan en zet hem op!!!
    Veel liefs en kussen van Giséla, Micheye, Nevah Nine en Mark