Historische hitte in Spanje - Reisverslag uit Artieda, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Historische hitte in Spanje - Reisverslag uit Artieda, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Historische hitte in Spanje

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

16 Juni 2017 | Spanje, Artieda

Goed geslapen vannacht. Nadat het ochtendritueel is afgehandeld, lopen we richting benzinepomp. Bij de bar staan dan al mensen te wachten, die gaat dus ook om 7 uur open. Mooi koffie met crossant. Bij de pomp kopen we water, donuts en kaas. Het enige wat nog ontbreekt is brood. Piet gaat bij de supermarkt en de bakker kijken; allebei nog dicht. Als we de bar uitlopen, komt de bakker net brood brengen. Gered, we kopen een stokbrood.
Intussen is het 10 voor 8 voor we op pad zijn. Maar het pad is vrij gemakkelijk te lopen en zo hebben we er om 11 uur al 12 km op zitten met een kleine pauze. Het loopt door een gebied met kale, geërodeerde bergen. Erg mooi maar ook warm en er is nauwelijks schaduw. Op een hoekje met een beetje schaduw eten we een donut en drinken water. Geen voorzieningen vandaag tot we in Artieda zijn. Verder lopen dan maar nu over het asfalt. Er staat iets op de grond geschreven maar wij denken dat het over een bron gaat. Komt er ineens een auto aan en de chauffeur zegt dat wij naar de bron lopen en dat de route rechtsaf is. Zorgt Jacobus er mooi voor dat we niet te ver verkeerd gaan! Terug en de chauffeur wijst ons nog een stuk de route; verderop gaat deze namelijk naar beneden. Een warm stuk door het dal van de geërodeerde bergen volgt. Als we bij een huis komen, is daar gelukkig wat schaduw: lunchen.
We eten brood uit de 'oven' met gesmolten kaas. Ja echt het is zo warm dat alles wat in de rugzak zit ook warm wordt. Het is niet koel te houden!
De laatste 4 km gaan beginnen en zijn vandaag de ergsten. Het is weer klimmen en dalen en zo komen we bij de opgang naar Artieda. Het laatste warme water opgedronken en dan naar boven want het plaatsje ligt op een berg. Ik kom bijna niet boven, ben ineens helemaal leeg. Stuur Piet gewoon door en doe er mijn eigen tijd over. Als je er dan bent en een koude cola kunt drinken, lijkt het of je in de hemel bent beland!! Nog wat water erachteraan en dan is het meeste vocht weer aangevuld. Op de tv in de bar zien we dat het historisch warm is in Spanje. Zondag lopen de temperaturen op tot 45 graden! Daar moeten we onze vertrektijd en afstand op aanpassen anders houden we het niet vol.
De albergue heeft mooie kamers en goede bedden, de hospitaleros zijn erg vriendelijk en vanavond kunnen we gewoon hier eten. Relaxen dus na het douchen en wassen. De Nederlandse pelgrim Paul arriveert ook nog evenals 2 Franse pelgrims. En vandaag zijn we ingehaald door 2 Spaanse pelgrims; we zijn blijkbaar toch niet helemaal alleen.
Samen met Paul zit ik achter de bar in de schaduw als een man komt vragen of we de kerk willen zien. En misschien ook nog een stempel voor in onze pelgrimspas. Natuurlijk wat lief dat hij dit zomaar komt vragen. We lopen mee naar het mooie kleine kerkje en bewonderen het beeldje van Jacobus. Ik steek nog een kaarsje aan voor iedereen die het nodig heeft en bedank de man hartelijk.
Nu wachten tot de bar om 19.00 uur open gaat (15 min.) en dan om 20.00 gezellig met zijn allen eten.

• 16 Juni 2017 - 20:04

Ans:

Hallo Antje en Piet,

Petje af weer voor jullie. Zeker met dit warme weer. Heel veel sterkte alvast voor zondag als het dan tot 45 graden gaat oplopen. Luister goed naar je lichaam en pas alles er op aan.
    Groetjes Ans

• 16 Juni 2017 - 20:32

Anneke:

Knap hoor, zo in de hitte te lopen en niets, zelfs het water niet, koel te kunnen houden. Heel veel sterkte de komende dagen met deze hitte. Jullie weten heel goed je iedere keer aan te passen aan wat mogelijk is. Buen camino y ultreia.Anneke

• 16 Juni 2017 - 23:41

Nol En Margareth:

Hey Antje en Piet, afzien met die temperaturen. Knap dat jullie het volhouden. Holelijk wordt het snel iets koeler. Succes nog en ruztig aan!
    Liefs van ons

• 17 Juni 2017 - 08:52

Ellen :

Het beeld van 2 kamelen in de woestijn doemt bij me op. Gelukkig was er ook nog een oase.

• 17 Juni 2017 - 09:01

Carola:

Wat een mooie reisverslagen. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Jeetje wat is het warm daar. Succes de komende dagen!!