Natuur en industrie - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Natuur en industrie - Reisverslag uit Azambuja, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Natuur en industrie

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

11 Juni 2018 | Portugal, Azambuja

Het is koud op de slaapplek. Piet heeft last van de rechterkant van zijn rechterknie en kan daardoor niet goed liggen. Na het rinkelen van de wekker staan we op en doen de gewone dingen. We zijn blij dat er niet meer pelgrims zijn want allemaal jezelf wassen aan een wastafel formaat voor het toilet is best lastig. Ook gezellig samen zitten, kan niet want er zijn te weinig stoelen. Jammer dat er zo weinig aandacht aan de albergue wordt besteed. Het zou veel gezelliger kunnen. We zien ook de hospitalera niet meer, die blijft in bed liggen.
Om 7 uur trekken we de deur achter ons dicht en lopen het dorpje uit. Een pad door de velden wat aan de rechterkant geflankeerd wordt door een snelweg; het is druk op die weg. Een stuk verder gaan we onder de weg door en komen in Santa Iria. Tijd voor koffie en een broodje. Lekker even genieten en dan weer verder. We steken met een brug de spoorlijn over en komen in een park Prada dos Pescdores. Op het eerste stuk is links van het pad de vergane glorie van industrieterrein te zien. Alles staat leeg en is in staat van verval. Ook ligt er veel troep langs de weg. Dan is Nederland echt heel erg schoon!
Over een houten pad en later een grindpad lopen we langs de Taag. Kleine aftakkingen van de rivier zorgen voor de aanwezigheid van veel vogels. Op het pad zien we regelmatig een rups kruipen. Tegelijkertijd hoor je de drukke weg links van het gebied en vliegen er regelmatig vliegtuigen over. Rustig in de natuur is een utopie :)
We komen uit bij het station in Alverca waar we zondag naartoe moesten reizen voor een slaapplek. Volgende koffie stop. Dan door het stadje naar een pad door de velden. Kort genieten want het komt uit op een industrieterrein waar we 2 km langs de grote weg moeten lopen. Grote vrachtwagens, auto’s en bussen razen langs ons heen. Niks aan en ik ben blij als we van de weg kunnen; op naar Alhandra Marinha. Het is warm en ik heb last van mijn rug en voet en Piet van zijn knie. Even op een bankje zitten en hopen dat de bar naast het museum open is. Helaas niet maar een eindje verder is en restaurant waar we een gevulde aubergine met wat sla en tomaat eten. Het smaakt verrukkelijk en maakt het groenteloze diner van gisteren weer behoorlijk goed.
Na een half uurtje gaan we op pad voor de laatste 4 km. Over een mooi, rood en nieuw fiets/voetpad. Er is nog steeds veel bewolking en er staat flink wat wind maar het is zeker niet koud. Na een uurtje gaan we Vilafranca-da-Xira binnen en vinden hostel DP. Een mooie kamer met douche. Dat doen we eerst en dan de spullen wassen. Op het kleine balkonnetje (je kunt er niet zitten) spannen we een draad en hangen de kleren op. Die worden nog wel droog!
Lekker even uitrusten en daarna het stadje in en wat eten. Morgen de volgende dag van 20 km dus op tijd weg. Daarna beslissen we of we 33 km ineens doen naar Santarém, de splitsing naar Fátima.
Bedankt voor jullie berichtjes en tot morgen, Piet en Antje

• 11 Juni 2018 - 16:19

Gerrie:

nou jo hou vol met je zere knie niet leuk veel groetjes

• 11 Juni 2018 - 18:33

Francien:

Een afwisseling van paden en inderdaad veel rommel aan de kant .
    Maar dat mooie pad waar Piet loopt maakt al weer veel goed.
    Veel succes en beterschap met de kwaaltjes

Groeten Francien

• 11 Juni 2018 - 19:16

Anneke:

Prachtige verhalen - weer van de echte pelgrims. Elke dag brengt verrassingen met zich mee. Het begint weer te kriebelen, maar het zit er dit jaar niet in.
    Sterkte met alle pijntjes. Geef echt je onderdanen en je rug voldoende rust, want ze moeten jullie en de rugzakken nog vele dagen dragen.
    Geniet van het moois onderweg - en kijk maar langs het lelijke heen. Bedrijventerreinen zijn nu eenmaal niet gemaakt en bedoeld voor pelgrims, maar je moet er vaak langs (en soms doorheen) om ergens te komen waar je naar toe wilt. Buen Camino! Dat is Spaans, maar ik weet niet hoe je dat in het Portugees schrijft.

• 11 Juni 2018 - 21:15

Kitty:

Hoi Antje en Piet,

Het gaat zoals het gaat en het komt zoals het komt. Het leest alsof jullie het lukt dat zo te nemen. Maar ik gun jullie een mooier tracee vóór je! Wij liepen een pelgrimsstuk naar Sao Bentu bij Geres en verder een paar losse lange tochten door prachtig Noord Portugal. Fátima en Santarém, en daarna Sintra, liggen pas volgende week op onze route. Wie weet kruisen we ergens;]
    Het wordt in ieder geval beter weer vanaf vandaag. En als de zon schijnt... schijnt de zon! Nog een stralende tijd,

Kitty

• 11 Juni 2018 - 22:11

W Prinse:

Die hards

• 12 Juni 2018 - 08:54

Nol En Margareth:

Hoi Antje en Piet,
    Leuk om jullie reis al lezend weer te volgen. Gelukkig na het afzien in de vorige nu weer een fijne kamer met douche. Hopelijk gaan de pijntjes die jullie hebben weer snel voorbij. Geniet samen van jullie reis!

• 12 Juni 2018 - 15:26

Ans En Rinus :

Hallo Antje en Piet,
    Paar dagen geen mail gezien dus vandaag alle verslagen gelezen. Weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken. Hoop dat de pijntjes snel beter gaan. Succes. Groetjes x