Dagje Görlitz - Reisverslag uit Görlitz, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Dagje Görlitz - Reisverslag uit Görlitz, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Dagje Görlitz

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

17 Augustus 2019 | Duitsland, Görlitz

Zaterdag 17 augustus 2019
Görlitz

Lekker bij geslapen, dat was nodig. Om 9 uur gaan we naar het ontbijtbuffet. Prima verzorgd! Goed dat we vandaag de tijd nemen om Awat rond kijken in Görlitz.
We lopen eerst naar de Altstadtbrücke. De brug over de Niesse waar vanuit Polen de Jacobsweg Duitsland binnen komt. In Görlitz gaat hij over in de Via Regia. Uiteraard zijn we even de brug over gegaan en hebben op Pools grond gebied gestaan. Je ziet toch verschil, in Polen ziet het er allemaal wat armoediger uit.
Omdat ik de pelgrimspas vergeten ben, moeten we terug naar het hotel. Naast het hotel is een café waar we koffie drinken. We lopen naar de Jacobskerk alwaar we een stempel in onze pas kunnen zetten. Het valt ons op dat hier veel en grote gebouwen staan. In gebruik als kantoor of woning, behoorlijk hoog allemaal.
Richting het beginpunt van de route komen we langs een leuk plekje waar we een sandwich eten. Omdat we morgen vanaf het hotel de kortste weg naar de route nemen, lopen we nu het gemiste stukje. Op naar de Peterskirche waar zonder te betalen niet gefotografeerd mag worden. Het ziet er allemaal wat anders uit dan wij van de katholieke kerken gewend zijn. In de evangelisch-lutherse kerken staan geen beelden en ze zijn soberder ingericht. De kleur van de banken is bij voorkeur groen. Ook deze kerk kan een stempel voor onze pas leveren, gaat goed zo.
We volgen de markering in de vorm van een schelp met 2 batons en komen bij het heilige graf. Dit is een replica van de kerk van de heilige Grafkerk in Jeruzalem. Gebouwd in 1500 door Georg Emmerich, de zoon van een rijke koopman in Görlitz.
Het bestaat uit een dubbelkerk, een salbhaus en een grafkapel. Het ziet er na al die eeuwen nog goed onderhouden uit. De moeite van het bekijken waard.
Terug naar het centrum om wat te drinken. Straks nog lekker wat eten en dan begint morgen ons avontuur.

Lieve groetjes van Piet en Antje

• 17 Augustus 2019 - 17:49

JannieJann En Jan Pepers:

Hallo buurtjes, goed dat jullie vandaag wat bij konden komen en toch nog wat gezien en gedaan.
    Lekker slapen en dat een mooie startdag gewenst. We hopen dat t weer wat beter is dan bij ons.
    Tot horens!

• 17 Augustus 2019 - 17:49

Rein En Annemie:

Inderdaad, het avontuur gaat beginnen.
    Leuk. Wij wensen jullie een fijne tijd.
    Geniet ervan.
    Lieve groet van ons.

• 18 Augustus 2019 - 07:01

Miriam:

Hey Antje en Piet, het is weer begonnen. Heel veel plezier en wandel ze. Lijkt me toch raar om nu een een heel ander stuk te lopen in een ander land. Hoop inderdaad op goed weer voor jullie. Hier is het nu niks

• 18 Augustus 2019 - 08:43

Anita Van Kraaij:

Hoi Antje en Piet,
    Leuk te horen dat jullie een goede nachtrust hebben gehad voordat de echte wandeltocht weer gaat beginnen. Veel plezier, heel veel mooie momenten, hopelijk goed weer en weinig spierpijn. We 'lopen' met jullie mee.

• 18 Augustus 2019 - 08:46

Ans Van De Wetering:

Hoi Antje en Piet,
    Weer mooie foto's en zoals altijd een goed verslag. Weer eens heel anders dan de vorige wandelingen. Benieuwd wat jullie verder allemaal nog tegen gaan komen. Goede wandeltocht en succes. Groetjes Ans

• 18 Augustus 2019 - 08:47

Marietje En Gerard:

Wij wensen jullie veel wandelplezier en mooi weer. Wij zijn zeer benieuwd naar jullie belevenissen.

Marietje en Gerard

• 18 Augustus 2019 - 08:54

Petra Van Hout:

Hoi Antje en Piet, we wensen jullie een goede wandeltocht met veel mooie momenten,
    Groetjes van Kees en Petra

• 18 Augustus 2019 - 09:03

Gonnie Lammers :

Hallo Antje en Piet, een hele goede wandeltocht gewenst en we hebben in de Sint Jan een kaarsje voor jullie gebrand.