Asfalt en mistral - Reisverslag uit Saint-Gilles, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Asfalt en mistral - Reisverslag uit Saint-Gilles, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Asfalt en mistral

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

10 Juni 2022 | Frankrijk, Saint-Gilles

Vrijdag 10 juni 2022

Om kwart voor 7 sta ik bij de bakker voor croissants en iets lekkers. Onze gastheer komt ook al brood halen dus we kunnen mooi op tijd ontbijten. Het smaakt weer heerlijk en we kletsen gezellig met hem. Voor we het weten is het echt tijd om te gaan! Iets voor achten trekken we de deur van de fijne B[e-38]B achter ons dicht. We zijn gestart!

Over de Rhône is het even zoeken omdat je ook langs die rivier kunt lopen. Even later verlaten we Arles en lopen langs een drukke weg. Over een rotonde lijkt het wat rustiger te worden. We worden ingehaald door een Spaanse pelgrim die we later in Saint Gilles terug zien. Het is al warm maar gelukkig zorgt de Mistral voor verkoeling. Bij de brug in Gimeaux heeft een visser wat problemen. Zijn draad is in het struikgewas gewaaid. Ik vraag of hij hulp nodig heeft maar mijn Frans over vissen is blijkbaar erg slecht. Het lukt hem dan toch om het te ontwarren. In de schaduw van wat bomen drinken we iets en eten een soesje zonder slagroom. Lekker! Een echtpaar wat de andere kant op wandelt, blijft even kletsen. Gezellig!

Weer verder door de warmte. Langs de kant van de weg liggen de restanten van een das. Tja dat is ook de natuur. We zien paarden maar helaas geen wilde paarden in de Camargue. Regelmatig worden we ingehaald door auto’s en tractors. We zien de rijstvelden waar onze gastheer het over had. Ze worden blijkbaar bewaterd met water uit de Rhône. Rond 12 uur zijn we bij een grote weg die we over moeten steken. Aan de overkant niks dan zon dus we gaan bij de oprit van een huis in de schaduw zitten. Even de inwendige mens versterken, het smaakt prima.

Op voor de laatste 4 kilometer die zoals gewoonlijk de zwaarste zijn. Er is nu helemaal geen schaduw meer en de zon brandt behoorlijk. Op zo’n eerste dag is dat erg wennen net als de warmte. Op dit laatste stuk pauzeren we meer dan op de rest van de dag! Klein stukje schaduw en drinken en eindelijk bereiken we de brug naar Saint Gilles. Bij het eerste café gaan we voor onze beroemde koude coca-cola. Heerlijk verfrissend!

De weg naar de gîte is niet lang. Vriendelijke hospitaleros en als we ingeschreven zijn, gaan we douchen en de kleren wassen. Koffie zetten en drinken en naar de supermarkt. Er wordt gekookt en we eten gezellig met alle pelgrims in de gîte.

Hopelijk hebben we geen last van het festival bij de kerk en kunnen we op tijd slapen. Tot morgen Piet en Antje

• 10 Juni 2022 - 20:17

Kim:

Wat een gezellige foto met zijn alle aan tafel!
    Ja, het zal bestem ff wennen zijn, ook aan de warmte..
    Rustig aan hoor en maar goed water drinken

• 10 Juni 2022 - 20:30

Theo En Ella:

Dat ziet er idd heel gezellig uit.
    Leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Veel wandel plezier!

• 10 Juni 2022 - 21:38

Francien:

Fijn om weer mee te mogen genieten van jullie wandel avontuur .
    Dank je wel , succes voor morgen.

• 10 Juni 2022 - 21:55

Nol En Margareth :

Ziet er weer gezellig uit. Fijn dat jullie nu echt weer op weg zijn. We reizen met jullie mee!
    Groetjes uit een zonnig Baskenland. Wij gaan morgen naar Guggenheim, Bilbao!

• 10 Juni 2022 - 22:04

Lianne :

Fijn dat jullie weer onderweg zijn en de eerste wandeldag goed verlopen is. En een koude cola, inderdaad dik verdiend en heerlijk met warm weer. Voor morgen weer veel succes!

• 10 Juni 2022 - 22:33

Josefine :

Hoi Piet en Antje, even wennen die hitte!!! Mooi om weer gestart te zijn fijn om jullie zo te kunnen volgen. Groetjes Josefine Opsteeg

• 11 Juni 2022 - 13:51

Luc En Greta:

De warmte en lopen in de zon zal zeker weer wennen zijn. Hoedje? En op zijn tijd smeren en natuurlijk drinken.
    Het is weer een mooi verhaal, zijn benieuwd of het feest bij de kerk jullie heeft wakker gehouden. Maar mogelijk door de vele stappen hebben jullie kunnen slapen als rozen. Zijn nu al nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal, succes nog, groetjes Luc en Greta

• 11 Juni 2022 - 15:29

Engelberti Engelen:

Dag Antje en Piet,
    Ik lees weer met plezier jullie reisverslag.
    Het zal zeker wennen zijn aan de warmte , maar geniet ervan.
    Groetjes, Engelberti

• 11 Juni 2022 - 16:56

Ellen:

Door jullie schrijfstijl zit ik er weer meteen in en loop weer mee! Veel plezier!

• 26 Juni 2022 - 23:34

Mientje Van De Graaf:

Dat klinkt als gezellig!!