Twee (weer)gezichten - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Twee (weer)gezichten - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Twee (weer)gezichten

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

30 April 2024 | Spanje, Gijón

Dinsdag 30 april 2024

Peón - Gijón 15,5 km

Wat hebben we het fijn gehad gisteren in de albergue! Een hele mooie en fijne plek met gastvrije bewoners. Het huis is ingericht met kamers voor 1 of 2 personen en met een slaapzaal. De was in de machine, heerlijk buiten in de zon zitten, kacheltje aan in de hal boven, beneden de open haard aan en automaten met koffie of fris. En dan om 20.00 een lekker diner met water of wijn. Het was echt heel gezellig.

Na het ontbijt worden we afgezet bij Casa Pepito en nemen we afscheid van Elena. Misschien zien we elkaar onderweg nog. De ochtend is helder en er is geen wind. Fijn wandelweer.

Een stukje asfalt en dan gaat de route over in een pad waarmee we omhoog klimmen. We passeren een klein gehuchtje waar een soort ‘huisje’ is gemaakt met daarin een stempel voor de pelgrimspas. Er ligt een schrift om in te schrijven, Piet tekent er een klompje bij. En hij maakt een klompje vast aan het lintje van het schrift. Jammer dat we nooit weten of de bewoners dat leuk vinden.

In het begin klimmen we nog langzaam maar daarna wat steiler over een stenig pad. Er loopt een klein riviertje kabbelend naast het pad en soms eroverheen. Dat ziet er echt heel mooi uit, genieten zoiets. Rustig klimmen we naar boven waar we bij bar El Pinal uitkomen. Lekker een kopje koffie!

De weg loopt naar beneden en in de verte zien we Gijón al liggen. Grotendeels over asfalt en een stuk grindpad door het bos bereiken we camping Deva. Daar scoren we de volgende koffie met een plakje cake. Omdat de originele route erg saai is zoeken we naar het aangegeven alternatief. Een pad langs de rivier. Gevonden en vanaf de camping zijn we er snel. Er staan zelfs gele pijlen! Het eerste stuk is prachtig, mooi groen langs het riviertje. Jammer genoeg volgt er ook een stuk over smalle asfaltwegen. Maar altijd nog beter dan de straten door de stad. We blijven dit pad volgen en zien de lucht betrekken. Volgens de voorspellingen regent het vanaf ongeveer 13.00 uur. Dat zouden we gered hebben als het niet zo is dat voorspellingen zelden kloppen! Dus voor de laatste kilometer moet de regenjas aan en de hoes over de rugzak. Heel jammer want de aankomst bij de zee is zo toch minder mooi. We vinden een leuk cafeetje voor een broodje en drinken. In die tijd ontvang ik een appje dat onze kamer klaar is.

We douchen, doen de was en wat boodschappen. En het blijft maar regenen, soms hard en soms wat minder. Geen weer voor het bekijken van Gijón [e-1f60f] We rusten uit op onze kamer, ik schrijf dit verslag en Piet kijkt tv. Straks in de buurt wat eten en morgen weer verder. Benieuwd wat er hier open is op de dag van de arbeid! Tot morgen!

• 30 April 2024 - 17:57

Kitty:

Vond de weg Gijon uit het mooiste deel dus.. veel plezier morgenochtend;)

• 30 April 2024 - 22:20

Lisette:

Hoi Antje en Piet,

Wat heerlijk om te lezen hoe jullie aan het pelgrimeren zijn. Herkenbaar de klimmen, en dan een asfaltweg. ;-) Mooie foto's en inderdaad best druk op de camino. Dat vonden wij bij de Francès ook. Maar zo gezellig. Geniet ervan en we blijven jullie volgen!

Groetjes Lisette

• 01 Mei 2024 - 08:33

Lianne:

We genieten weer van jullie verhalen, zo leuk om jullie zo te volgen.

Heel veel wandelplezier!

Groetjes Arjen en Lianne

• 01 Mei 2024 - 11:21

Engelberti:

Dag Piet en Antje,

Wat genieten jullie!

En ik geniet met jullie mee door de mooie verslagen.

Groetjes, Engelberti

• 01 Mei 2024 - 16:20

Luc En Greta:

Lieve Antje en Piet,

zojuist de drie eerste verhalen van jullie voorgelezen aan Luc. Door je verhalende stijl van schrijven lijkt het alsof we een stukje mee op pad kunnen.

Dus , dank jullie wel voor het delen. Zijn benieuwd naar de volgende etappe.

vandaag hierin ieder geval een zomerse dag, met in onze tuin, bezoek van een reiger.

groetjes, Luc en Greta

• 02 Mei 2024 - 14:38

Anneke:

Wat een mooie tocht maken jullie en wat hebben jullie al veel meegemaakt. ZO boeiend! Groet, Anneke