Modderige paden - Reisverslag uit Soto del Barco, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Modderige paden - Reisverslag uit Soto del Barco, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Modderige paden

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

02 Mei 2024 | Spanje, Soto del Barco

Donderdag 2 mei 2024

Avilés - Soto del Barco 19 km

Na een heerlijk ontbijt zijn we om half 8 op pad. Niet in de verwachting dat we de stad uit moeten klimmen. Dus direct vol aan de bak! Net buiten de stad moeten we op de weg lopen. Daar zijn aan twee kanten wandelaars op de weg gekalkt en er loopt een lijn langs. Goede voorziening mits de automobilisten er ook op letten. Gelukkig gaat een stuk verder de route linksaf een zandpad in. Na een tijdje merken we dat de route anders loopt. Het is de ‘afsnijd’ mogelijkheid op de kaart waar nu de route gemarkeerd wordt. Deze gaat naar Piedras Blancas en overal staan gloednieuwe paaltjes met markering. Dat scheelt toch wel een paar kilometer met de oude route.

In deze plaats drinken we koffie en kopen brood voor de lunch. Tot onze slaapplek komen we niks meer tegen. Als we verder gaan, komt het Nederlandse echtpaar aangelopen. We kletsen even en vervolgen onze weg. Zijn we samen zo aan het praten dat we een markering missen. Gelukkig letten bewoners wel op en zo worden we door een mevrouw direct de juiste kant op gewezen. Hartstikke fijn en lief! We klimmen het dorpje uit en zien 2 Nederlandse dames zitten. Even kletsen natuurlijk en dan komt er nog een Nederlandse man aan. Hij heeft via een app wel de oude route gelopen en behoorlijk moeten klimmen. Dat hebben we alvast mooi gemist. Het volgende stuk is eerst klimmen en daarna over een mooi zand/grindpad door de velden en stukken bos. Prachtige vergezichten en weides met koeien en schapen. Heerlijk wandelen met de zon in de rug, jammer genoeg blijft de wind best koud.

We komen in het dorpje Santiago del Monte waar we op een bankje een lekkere peer eten. Wat drinken en weer verder. Eerst een trap naar beneden, weg oversteken en de trap weer naar boven. En daar begon het klimmen nogmaals, eerst over asfalt en daarna een stenig pad. We komen uit bij een asfalt brug over de snelweg. Waarschijnlijk was dit vroeger de weg die gebruikt moest worden. Aan de overkant van de brug staat namelijk dat je de lampen aan moet doen en parkeren verboden is [e-1f926][e-1f3fc]‍[e-2640]️

We gaan een eucalyptus bos in waar druk gewerkt wordt. Bomen worden gekapt en vervoerd met een grote vrachtwagen en loader. Dat zorgt voor kapot gereden paden die modderig zijn geworden. Gelukkig hebben we goede wandelschoenen die waterdicht zijn. Wel oppassen dat we niet uitglijden. Toch is het erg mooi om te lopen en we genieten langs de rand van ons broodje.

Nog een klein stukje klimmen en dan zijn we in El Castillo. Daar staat een kasteel maar dat kun je niet bezichtigen. Verder nu afdalen over het asfalt en een grote rotonde oversteken. Dan eerst iets drinken en nog wat pelgrims bekijken. Ook vandaag hebben we er wel ongeveer 15 ‘gezien’. De meesten groeten wel en sommigen willen weten waar je vandaan komt. Blijft leuk!

Nog 10 minuten lopen naar onze slaapplek waar we een mooie kamer met douche hebben. De was kan ook gedaan worden en straks nog even wat eten in het dorpje. Komt weer goed! Het gaat tot nu toe prima met mijn knie. Ik juich nog niet te hard maar heb er vertrouwen in [e-1f603]

Tot morgen, groetjes van ons

• 02 Mei 2024 - 17:15

Ellen :

Weer mooie verhalen, Antje en Piet. Ik reis weer graag met jullie mee! Groetjes Ellen

• 02 Mei 2024 - 17:17

Ella:

Hoi Piet en Antje,

Mooi om jullie belevenissen weer te lezen.

Heel fijn dat t goed gaat met je knie!

Geniet samen.

Groetjes Theo en Ella

• 02 Mei 2024 - 17:22

Corrie :

Net zoals alle anderen die meelezen geniet ik volop van je mooie verhalen. Succes en veel plezier. Groetjes Corrie

• 02 Mei 2024 - 17:32

Kian, Rodin En Sion:

Kusjes voor jullie!

• 02 Mei 2024 - 18:15

. :

Weer mooie afwisselende route , zoals we begrijpen uit jullie verhaal. Ook mooi geschreven, dank je wel!

Voor straks lekker slapen, en morgen weer een mooie tocht. Luc en Greta

• 02 Mei 2024 - 19:11

Francien Dortmans :

Fijn om te lezen dat het goed gaat .

Alweer een mooi reis verslag ,dank je wel hiervoor.

Voor morgen veel wandel plezier.

• 08 Mei 2024 - 17:03

Marja Koldenhof:

[e-1f411][e-1f404][e-1f402][e-1f40f]

[e-2615][e-2615]

Fijn dat het jullie goed gaat!!

Liefs, Marja.