Aankomst in Le Puy en Velay - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Aankomst in Le Puy en Velay - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Aankomst in Le Puy en Velay

25 September 2008 | Frankrijk, Parijs

Gisteren zijn we aangekomen in Le Puy en Velay. Het was nog een heftige tocht met een paar flinke klimmen en steeds als je denkt zo meteen zie ik de plaats liggen, was dat niet zo. Maar het is een prachtige stad, de klim van 100 traptreden naar de kathedraal zijn een laatste inspanning om het doel te bereiken. In de kathedraal staat een beeld van St. Jacques, er lopen mensen rond, er lopen pelgrims rond die aankomen of nog moeten vertrekken en er zitten mensen bij Maria. Bij de aankomst in de kerk wist ik meteen dat we op pelgrimage geweest waren, er overviel me een zelfde gevoel als bij de aankomst in de baseliek van Vezelay!
Bij het verlaten van de kerk ontmoetten we Martine die een Nederlandse vriendin heeft. Ze bracht ons naar het Office du Toerism en vroeg het telefoonnummer van de gite van de Capucijners. Maar ik wilde de laatste dagen liever in een chambres d'hotes slapen. Dat kon daar ook maar was duurder dan een kamer in het centrum. Ze kende degene die een kamer in het centrum verhuurde en belde daar voor ons naartoe. We konden terecht en Martine wees ons ook daar de weg naartoe. Het bleek een prachtige kamer boven een theesalon te zijn. Vanmorgen hadden we een ontbijt waar je de hele dag op kunt teren! Geweldig hoe iets loopt en dat je dan op zo'n mooi plekje terecht komt. We zitten echt midden in het centrum en kunnen de vertrekkende pelgrims vanuit onze kamer zien. In de maanden mei, juni en juli vertrekken hier dagelijks tussen de 50 en 80 pelgrims. Vandaag de trein naar huis regelen, terug naar de kathedraal en naar de kerk van St. Michel boven op een rots.
Jullie horen nog van ons! Groeten van Piet en Antje

Today we arrived after some very high climbs in Le Puy en Velay. It just takes a staircase from about 100 stairs to reach the cathedral, the final destination! In the cathedral there are very much people who walk around or pray with the statue of the Holy Mary. In the church I knew immidiately we were on a pilgrimage! I got the same feeling as in Vezelay in 2006. Leaving the church we met a very nice lady who helped us finding a nice place to stay. A B&B above a theahouse in the middle of the city. We can see the leaving pilgrims, they walk by our room, very special! In may, june and july every day between 50 and 80 pilgrims are leaving from Le Puy en Velay.

• 25 September 2008 - 19:08

Kees En Petra:

Geweldig, jullie hebben het weer gehaald!
    Hartstikke fijn dat alles eigenlijk zo goed verlopen is en jullie het "goede gevoel" weer hebben....groetjes van ons.

• 25 September 2008 - 21:30

Toon En Marij.:

wat was het weer mooi om jullie bericht te lezen iedere keer wat anders het was weer heel wat maar jullie kunnen het. sucses groetjes

• 26 September 2008 - 06:31

Luc En Greta:

weer een mijlpaal in julie wandelleven bereikt. Jullie mogen trots zijn! We hebben zoveel mogelijk gevolgd en we hopen op een goede en veilige thuisreis.
    Nog veel plezier de komende dagen