De tocht is begonnen, Pau - Lescar - Reisverslag uit Lescar, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu De tocht is begonnen, Pau - Lescar - Reisverslag uit Lescar, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

De tocht is begonnen, Pau - Lescar

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

07 April 2009 | Frankrijk, Lescar

En dan is het zover: de wekker loopt om half 5 af en om 5 uur zitten we met rugzak, brood voor onderweg en wat andere spullen in de auto. Het is niet druk op de weg en met een korte koffiepauze net voor Maastricht zijn we om iets over 8 uur bij vliegveld Charleroi. De auto parkeren en dan kijken waar we moeten zijn. Het is er ondanks het vroege uur al een drukte van belang. Piet kan de bagage al inchecken en als dat gebeurd is, gaan we de volgende kop koffie drinken. Tijdens het koffie drinken spieden we rond of er nog meer pelgrims zijn, we zien er zo op het eerste gezicht geen een. We bekijken daarna of er op het vliegveld een mogelijkheid is om naar de vertrekkende vliegtuigen te kijken maar die is er niet. Dus nemen we om half 10 afscheid van elkaar en beseffen allebei terdege dat dit een hele andere tocht gaat worden. Maar Piet heeft er zin in en als je zulke kansen krijgt, moet je ze gewoon grijpen! We zwaaien nog tot we elkaar niet meer zien en dan loop ik naar de auto. Eerst de ticket betalen maar dat valt nog niet mee, de pasjes zijn allemaal niet correct. Bij de infobalie navragen levert niet zo heel veel duidelijkheid op maar eindelijk vind ik een automaat voor gepast geld. Zo, in de auto en terug naar huis!
Het gaat prima en om kwart over 12 ben ik binnen. Daar krijg ik bijna gelijk een smsje van Piet dat hij geland is. Ik bel hem meteen en hoor dat er veel turbulentie was in het vliegtuig. Hij mocht als eerste instappen en kon zo mooi bij de nooduitgang zitten: niet omdat hij bang is maar voor de extra beenruimte! Volgens hem liepen er ook mooie stewardessen rond dus wat ik daar nou weer van moest denken?!
Hij moest zijn rugzak gaan pakken en dan naar Lescar lopen. Rond half 5 belde hij weer en vertelde dat hij meteen toen hij uit het vliegveld gelopen kwam een tentenbedrijf zag! Het is een behoorlijk bedrijf met veel opslagruimte en er liepen ook veel tentenbouwers rond: hij voelde zich dus meteen thuis in Pau. In het vliegtuig zat ook een Duitse pelgrim Michel en daarmee is Piet naar de refugio gelopen. Het heeft de hele route gemiezerd en dat was wat minder. Op het adres van de refugio bleek gewoon een mevrouw te wonen die wel pijlen en zo op haar huis had staan maar geen onderdak verleende. Ze moesten naar de VVV en daar kregen ze een stempel en de sleutel van de refuge, een mooi gebouw met 12 bedden, 2 douches en toiletten, een keuken en een zitruimte. Volgens Piet zag het er allemaal heel netjes uit. In de refuge zijn ook nog 2 Zwitsers en wonderbaarlijk genoeg kwam om 5 uur Ludo Janssens binnen gelopen. Hij is net als wij vrijwilliger van het infocentrum van het Jacobsgenootschap in Vessem. Hoezo toeval?! Ludo is al 3 weken aan het lopen op de route van Arles/Toulouse (geloof ik) en gaat over de Col de Somport naar Spanje. Dit doen ook de Duitser en de Zwitsers dus Piet is morgen alleen op pad. Maar nu heeft hij in ieder geval al veel gezelschap. Het gaat goed met hem en hij heeft er veel zin in. Verder willen wij iedereen die door een kaartje, mailtje, smsje, berichtje op de site of op een andere manier met ons meegeleefd heeft heel erg bedanken. Het steunde Piet om te gaan lopen en het steunt mij dat ik op zoveel mensen terug kan vallen als dat nodig is, heel bijzonder! Het zijn dierbare dingen die we nog lang zullen koesteren!

• 07 April 2009 - 18:46

Diny Vlaar:

Veel succes Piet en genieten maar. Wij gaan eind April weer een stukje verder lopen richting St Jean.
    We houden de site in de gaten.
    Dank voor de kopietjes.
    Ria en Diny

• 07 April 2009 - 19:09

Luc En Greta:

Het allereerste verhaal en al meteen GEWELDIG. wat een ervaringen op de eerste de beste dag. Pietzei zaterdag nog dat het wel erg sterk zou zijn als hij de eerste week een bekende zou treffen en dan .... hij staat er gewoon i als het ware op je te wachten. Een beter begin had er niet kunnen zijn voor Piet maar ook voor Antje wetende dat die st-Jacob voor jullie beide zorg zal dragen.
    Morgen is het een andere dag met andere dingen maar ongetwijfeld met ander "toevalligheden".

Groetjes
    Luc en Greta

• 07 April 2009 - 19:24

Bert:

Wij zijn gisteren terug gekomen van een leuke reis. Ik hoop voor Piett dat hij het minstens net zo leuk heeft op zijn trip. Zo'n onderneming elke keer weer spannend. Hoe gaat het lopen en wat kom je tegen. Het begint in elk geval goed. De rest? We zullen het volgen.

• 07 April 2009 - 19:39

Arjen En Lianne:

Piet, petje af voor deze onderneming. We zullen je
    'op de voet' volgen. Het worden vast hele mooie weken. Geniet ervan!

Groetjes
    Arjen en Lianne

• 07 April 2009 - 19:51

Nol En Margareth:

Hoi Piet en Antje

Mooi dat het eerste begin al goed is. En Antje wat snel al gelijk een uitgebreid verslag!

We zijn benieuwd naar het volgende bericht.

Allebei succes en groeten van Nol en Margareth

• 07 April 2009 - 20:09

Mari En Antoinette:

Hallo Piet en Antje.

Het genieten van jullie mooie verhalen is weer begonnen. En wat een toevalligheden, zo meteen de 1e dag. En Piet, niet té veel naar mooie dames kijken hoor.

Sukses beiden en tot de volgende keer.

Mari en Antoinette

• 07 April 2009 - 20:39

Miriam:

Hoi Piet, (en Antje)

Ik had gisteravond nog willen bellen om Piet veel succes te wensen met zijn tocht maar ik dacht er pas om 22.15 uur aan. Misschien maar goed dat ik niet meer gebeld heb, want kan me voorstellen dat jullie al op bed lagen als je zo vroeg op moet. Nou Piet, geniet van je tocht en ben nu al benieuwd naar alle verhalen als je weer terug bent.

Lieve groetjs van Miriam

• 07 April 2009 - 21:28

Toon En Marij:

hoi Piet je bent met een goede start begonnen geweldig he wij kijken uit naar het volgende verslag verder veel succes
    antje veel sterkte,en wat een prachtig verslag.

• 08 April 2009 - 05:45

Frans En Gonnie:

Hallo Piet en Antje, Geweldig, wat een onderneming zo in je uppie,
    Piet.
    En Antje wat een mooi verslag, we blijven Piet volgen.
    Piet,een goede reis gewenst.

• 08 April 2009 - 16:02

Marieke En Bert:

Je blijft je verwonderen over ontmoetingen. Toeval bestaat niet.
    We leven met jullie mee, ieder op zijn eigen camino.