Stempels sparen Burgos - Rabé de las Calzadas - Reisverslag uit Rabé de las Calzadas, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Stempels sparen Burgos - Rabé de las Calzadas - Reisverslag uit Rabé de las Calzadas, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Stempels sparen Burgos - Rabé de las Calzadas

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

25 April 2009 | Spanje, Rabé de las Calzadas

Om kwart over 7 vanmorgen werden de pelgrims uit hun bed gejaagd. Piet is samen met de Finse Kajia gaan ontbijten in het café naast de kathedraal. Daarna moest hij een fotograaf gaan zoeken om de foto's op cd te zetten. Alle winkels gaan pas om 10 uur open dus dat betekende wachten. Maar de fotograaf waar hij stond te wachten ging helemaal niet open! Weer op zoek naar een andere en daar alles geregeld. Dan nog zoeken naar een brievenbus en zo is het dan 11 uur voor je de stad kunt verlaten. En wat is ongeveer het eerste wat je tegenkomt als je de stad uitloopt? Juist...........een brievenbus!!
Het duurt ongeveer een uur om Burgos uit te lopen en op het einde kom je nog een refugio tegen. Deze was gesloten en zo kon Piet daar geen stempel krijgen. In 2006 waren ze net voorbij Burgos erg veel wegen aan het maken. Nu zijn die allemaal klaar en loopt de route anders dan toen. Het plaatsje waar wij sliepen ligt nou niet meer aan de route dus de refugio daar kunnen ze opdoeken. Rechts van dat dorpje staan ook weer heel veel speeltoestellen en picknickbanken. Het lijkt of de Spanjaarden op recreatief gebied erg bezig zijn geweest de laatste jaren. Om 13.30 uur was hij in Tardajos en heeft daar in een auberge gegeten, koffie gedronken en een stempel gehaald. Tegen Rabé de las Calzadas aan ligt een grote berg en daar vlogen wel 20 arenden omheen. Piet wilde ze heel graag fotograferen maar ze kwamen niet echt dichterbij en dan blijft dat moeilijk. Het was een prachtig gezicht zoveel beesten bij elkaar!
Hij heeft wel een vliegende ooievaar op de plaat kunnen zetten. In Rabé de las Calzadas was de refugio waar wij in 2006 koffie gedronken hebben gesloten. Hij is toen naar de particuliere refugio gelopen en die ging om 15.00 uur open. Eerst wilde hij nog verder lopen maar gezien het grote aantal kilometers gisteren en de donkere lucht toch maar niet gedaan. In deze refugio kun je slapen, eten en ontbijten voor € 25,= en dat is wel wat meer dan je normaal kwijt bent. De hospitalero's in de refugio hebben de tocht zelf ook al verschillende keren gelopen. Ze hebben in de refugio dan ook een soort museum gemaakt met allerlei spullen die te maken hebben met deze camino, erg leuk om te zien. Ze hebben plek voor 8 personen en er zijn er nu 3 (een Fransman, Spanjaard en Nederlander) en zo hoopt Piet wat meer rust te krijgen dan vannacht. Want degene die onder hem lag, moest zo nodig 's nachts ook nog gaan roken!!
Het is een nette refugio en je moet alles in plastic zakken stoppen. Ook je rugzak mag niet zo op de grond staan en dat komt omdat ze heel bang zijn voor bedwantsen. De hospitalero heet Michelle, is een Française en erg aardig. Lekker buurten en vragen naar wat je allemaal al gelopen hebt. Ze zag ook dat Piet een fanatieke stempelspaarder is en ze kon er meteen 2 in de credencial zetten. Hij heeft er ook nog eentje bij de bar in het dorp gehaald dus het gaat goed vandaag. Tijdens ons telefoongesprek komen er nog een aantal pelgrims binnen maar die vertrekken ook weer. Volgens Piet zijn het dan Spanjaarden want die vinden dit veel te duur!

• 25 April 2009 - 16:05

Marij,:

ha pietje de fanatieke stempelspaarder.het gaat nog steeds goed he.het is allemaal internationaal wat je tegen komt, zo leer je nog eens wat ( ha ha ) je snapt hem. groetjes van je zus,en succes.!!!

• 25 April 2009 - 16:54

Frans En Gonnie:

Hoi piet, we blijven je volgen.Maar wij hebben vandaag ook een ooievaarsnest gezien, in Aarle-Rixtel.Nog heel veel wandelplezier.
    Groetjes.

• 25 April 2009 - 18:21

Engelberti:

Beste Piet,wat een tocht en wat een ontmoetingen... Ik geniet er nog steeds van. Morgen, zondag zie ik misschien Antje, ik ben benieuwd naar haar vakantieverhalen. Een goed weekend en wandel met plezier. Groetjes, Engelberti

• 26 April 2009 - 11:34

Bertie En Reini:

Hallo Piet, wat gaat het goed onderweg! Je hebt alweer veel meegemaakt en gezien.
    Antje bedankt voor de prachtige verhalen en foto's! Zo genieten we toch een beetje mee met jullie. Veel succes allebei en Piet toi toi toi!