Gure wind Castrojeriz - Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Gure wind Castrojeriz - Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Gure wind Castrojeriz - Frómista

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

27 April 2009 | Spanje, Frómista

Moet eerst even beginnen met te vertellen dat de hospitalero van de andere albergue (refugio) in Castrojeriz gisteravond een draad gedrenkt in jodium door de blaar van Piet gedaan heeft. Hij heeft het vocht eruit gedrukt en toen moest het drogen. Hij heeft er vandaag geen last van gehad en de blaar is ook niet groter geworden. Maar aan de andere hak ontstaat eenzelfde euvel. Piet heeft nu de inlegzooltjes uit zijn schoenen gedaan en de gewone erin gelegd: dit geeft iets meer ruimte aan de voeten. Wordt vervolgd!
Vandaag waaide er een gure koude wind over de Meseta die een gevoelstemperatuur onder de 10 graden gaf en die recht van voren kwam. Er was gelukkig ook wat zon en het bleef droog maar die wind was onaangenaam en zorgde voor veel kou. Vanmorgen was er in de refugio een Spaans ontbijt met een rol koekjes op tafel waar je boter op kan smeren. Een kop koffie en een appel erbij en daar moet je het dan mee doen.
Net buiten Castrojeriz is een oude pelgrimsweg van 2000 jaar geleden bloot gelegd en daar loop je nu als pelgrim ook weer overheen. Dat geeft een bijzonder gevoel als je bedenkt dat daar 2 eeuwen geleden ook mensen liepen naar Santiago!
Na die pelgrimsweg klim je omhoog het dal uit en strekt aan de andere kant de Meseta zich recht voor je uit: zo groen als gras. Het pad loopt er als een lint doorheen en je ziet duidelijk waar je weg naartoe gaat. Na zo'n half uur kom je bij een bron waar je water kunt tappen en waar ook banken staan. Daar zat een Spanjaard met een kan koffie tegen donativo prijzen en na zo'n winderig stuk bleek die koffie ook nog erg lekker te zijn. Net voor Itero de la Vega staat een refugio San Nicolas die beheerd wordt door de Italianen. Daar heeft Piet een stempel gehaald en is toen de brug overgestoken naar Itero de la Vega. Daar heeft hij in een bar een bocadilla jambon genomen met een kop koffie en iets lekkers. De bocadilla heeft hij maar voor de helft opgegeten en de andere helft voor 's middags bewaard.
Dan loop je naar Boadilla del Camino waar een gerechtszuil midden in het dorp staat. De refugio daar is best groot en heeft een zwembad en een bar. Piet heeft er uiteraard weer een stempel gehaald en om warm te worden een chocolademelk gedronken. De ooievaars in dit dorp waren druk bezig met het maken van een nest.
Het laatste stuk gaat langs het kanaal en dan steek je de sluis over en loopt zo het dorp Frómista binnen. Daar slaapt Piet in de refugio municipal evenals de Finse Kajia die hij daar ook weer tegen kwam. In deze refugio staan 10 bedden op een kamer van 40 m² dus heel wat meer ruimte dan van de week in Rabé de las Calzadas. Hij is vandaag verder niet veel mensen tegen gekomen en liep grotendeels alleen over de Meseta. Morgen loopt hij naar Carrión de los Condes en slaapt dan weer bij de zusters.
Heb gisteren en vandaag foto's die Piet gemaakt heeft op de site gezet, kijk dus even naar de dagen van 13 tot 20 april.

• 27 April 2009 - 20:15

Conny:

Hallo wereldreiziger!!
    Ik was net de laatste berichten aan het lezen en de foto's aan het bekijken en meteen kwam er weer een mailtje binnen!! (weer)een hele belevenis, zeker zo in je uppie!! Maar zo te lezen ben je nooit lang in je eentje! Petje af hoor, zoals je het tot nu toe doet!! Ik wens je vanuit een wat regenachtig, winderig Veghel heel veel succes en veilige kilometers!! We blijven je volgen!! Groetjes, ook aan het thuisfront!

• 27 April 2009 - 20:48

Marij,:

hoi piet was je vandaag een beetje remi,en je kwam op het laatst toch nog een bekende tegen.
    de koekjes met boter ken je meschien nog van vroeger, die kregen we met hagelslag thuis. groetjes uit het waterige en winderige veghel doeiiiiiiiiiiiiiiiii

• 27 April 2009 - 21:29

Anneke:

Beste Piet, het is net of ik mijn eigen tocht weer loop. De ijzige koude wind waar je tegenin moet lopen. Toen heb ik een paar sokken als wanten gebruikt. Alle herinneringen komen elke dag weer boven en de meeste foto's herken ik natuurlijk ook. Fromista met de mooie romaanse kerk. Ik wens je verder een goede tocht: Buen Camino!

• 28 April 2009 - 09:55

Mari En Antoinette:

Beste Piet,

Alleen door die uitgestrekte Meseta, met pijn aan de voetjes en koud weer met gure wind, dan zit het allemaal niet mee. Eén troost Piet, op dit moment is het in Nederland ook fris en regenachtig. Toch, veel plezier sukses en sterkte.
    Mari en Antoinette

• 28 April 2009 - 20:31

Jan En Jannie:

Jezus pier ,weer zo'n muize ontbijtje.Knap dat je nog zo goed opschiet.
    Trouwens een echte chirurg die je daar van die blaar heeft afgeholpen,hopelijk gaat het nu goed komen,ook met de andere hak,nu je wat meer voetruimte hebt.
    Wij zijn al weer een paar dagen terug uit zuid-limburg,waar het goed toeven was en waar we spaanse temperaturen hebben gehad,heerlijk gewANDELD EN OPM Terrassjes hebben gezeten.Dan kun je alleen maar denken:wat hebben we het toch goed.Wij hadden dan wel een heerlijk onbijtbuffetje achter de kiezen,dat loopt denk ik wel wat lekkerder.
    Nou jongeman,tot de volgende keer maar weer.