Muxía - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Muxía - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Muxía

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

29 Mei 2013 | Spanje, Negreira

Maandag zijn we naar San Mariña gelopen, het was lekker weer. De zon scheen heel regelmatig en er waren wel wat wolkjes; goed wandelweer dus. Eerst even langs Negreira om geld te pinnen en wáter te kopen. We hopen langs de herberg van 2006 te komen mar we moeten al eerder de berg op. We lopen over mooie paadjes door de eucalyptusbossen en de geur roept herinneringen op. De plek waar het inj 2006 brandde herkennen we prima maar er is niets meer van te zien. Of het moet zijn dat daardoor de brem beter kon gaan groeien want die komen we enorm veel tegen. Hele berghellingen zien er geel uit, het iss een prachtig gezicht.
We missen de eerste bar oftewel hij is niet te vinden en komen tegen 12 uur ´s middags in Vilasserio aan. Daar is de bar open en de koffie en bocadillo smaken fantastisch! Het is er druk met pelgrims uit allerlei landen. Er staat een windje en daarom gaan de truien niet erg veel uit. Maar dat het droog is, is voor ons het allerbelangrijkste. Ook komen we nogal wat pelgrims tegen die teruglopen naar Santiago. De mogelijkheden onderweg om te slapen zijn sinds onze tocht behoorlijk uitgebreid. Zo krijg je een stroom pelgrims in 2 richtingen !
De spieren hebben heel wat te verduren want het is veel klimmen en wij zijn natuurlijk deze keer niets gewend. In San Mariña is een nieuwe herberg waar je ook kunt eten en ontbijten. Verder is er in het hele dorpje niets te vinden dus zo rond half 7 zitten alle pelgrims met smart op eten te wachten, behalve de Spanjaarden! We brengen de avond gezellig door met een Oostenrijkse pelgrim en we praten over de vele redenen die er zijn om op pad te gaan. Piet verblijdt haar met een klompje.
Op dinsdag lopen we rond half 9 aan en de zon doet alweer haar best. Het heeft wel veel geregend in de nacht en de wind is nog wat fris. Maar prima om te lopen. Vandaag gaat het naar Dumbria en nog mar net onderweg is het alweer klimmen. We kunnen wel zeggen dat we erg weinig herkennen van de vorige keer. Bij Mont de Aro kunnen we een alternatieve route lopen en hebben dan een mooier uitzicht. Daar is een bewoonster van het dorpje het niet echt mee eens, zo komen we niet in Finisterre! Wij zijn natuurlijk eigenwijs en lopen toch die kant op. Hij is niet gemarkeerd mar in het boekje wel goed beschreven en we lopen geen enkele keer mis. Het was een mooi stukje natuur. Net voor Puente Olveira komen we weer op de route en begint het licht te regenen. Maar het valt mee en even later zitten we lekker aan de koffie en tortilla (gekookte aardappelen met ei). Dan verder naar het gehuchtje Olveiroa, tenminste in onze herinnering. Blijkt aardig gegroeid te zijn met albergues en restaurants. Het enige wat we herkennen is het straatje waar de oude albergue staat. Na het dorpje komen we in een mooi natuurgebied wat we wel herkennen. Weer veel gele brem, een rivier in de diepte en klimmen en dalen. Over een nieuwe brug naar het dorpje Logoso waar ook een bar met herberg is gekomen. En omdat wij de bevolking ondersteunen, drinken we daar een cola. De eigenaar vindt het erg jammer dat we nog doorlopen en probeert ons over te halen met een pincho (stukje stokbrood met vlees en kaas). Dan is het nog even klimmen naar de splitsing van de route bij Hospital. Daar beginbt het dan ook nog flink te regenen. We schbuilen onder wat bomen en trekken toch de cape aan. Als we de richting Muxioa hebben gekozen komen we nog door een mooit stuk natuur met veel eucalyptusbomen en gele brem. Het kiezelpad voert er omhoog en omlaag doorheen, prachtig! In het dorpje Dumbria is het even zoeken naar de casa Rural. We hebben een hele mooie kamer in een oud verbouwd huis. Het is er heel chic en we zijn de enige gasten. In het dorpje is een café/bar waar je ook kunt eten en daar krijgen we eerst spaghetti. Dat is genieten want die kom je niet veel tegen. Dan hebben we vis, bacalau. De kleintjes zijn vers en erg lekker, de grote stukken zijn stokvis. Die lustten we allebei niet want het is heel zout!
Vandaag regent het als we gaan en dat duurt de hele dag. Toch was het gebied waar we doorheen zijn gelopen heel mooi mar zwaar. Erg veel klimmen en ook het dalen valt niet mee. Daarom in elke bar aangelegd en zo de economie gesponsord. Nu zijn we in de herberg van Muxia, een nieuwe, ruime en schone plek om te slapen. We gaan nog naar het Santuario da Virxe de Barca, een kapel aan de rand van de zee. Daar volgende keer meer over.
Bedankt voor alle lieve reacties.
Groetjes, Piet en Antje

• 29 Mei 2013 - 17:44

Josefine:

Hallo Piet en Antje

Leuk dat jullie wat geschreven hebben! Hier is het ook droog maar heeel veeel wind!
    Ik wens jullie nog veel plezier!! En droog weer.
    Tot gauw,

groetjes Josefine

• 29 Mei 2013 - 19:45

Lucia, Ronald En Flloor Amende Goossens:

Hallo Piet en Antje,

Wij genieten weer mee hoor van jullie reisverslag. Heerlijk om zo in gedachten mee te reizen.
    Zelf zijn we druk met voorbereiden voor onze tocht naar Rome.
    Na een paar jaar geen vakantie te hebben gehad verheugen wij ons enorm.

Groetjes vanuit Brabant
    Lucia en Ronald

• 29 Mei 2013 - 22:08

Mari En Antoinette:

Hoi Piet en Antje,

Wat fijn dat jullie weer onderweg mogen zijn, ook al is het maar voor een paar dagen. En wat leuk om weer te mogen genieten van jullie avonturen en mooie verslagen.
    Wij wensen jullie leuke ontmoetingen en nog veel wandelplezier.

Het allerbeste en vele groetjes,

Mari en Antoinette

• 29 Mei 2013 - 22:42

Harco En Corrie:

We weten dat jullie nog geen week onderweg zijn maar als je de verhalen leest lijkt het of jullie al lang weg zijn en veel meemaken. Geniet nog van alle dagen. Hopen dat het regenweer ook bij jullie snel voorbij is en jullie nog meer kunnen genieten dan julllie nu al doen.
    Groetjes Harco en Corrie

• 31 Mei 2013 - 08:39

Leonie:

Hallo Piet en Antje,

Wat fijn om te horen dat jullie weer prachtige ervaringen op doen. Ik baalde ervan dat ik je geen fijne vakantie meer heb gewenst Antje, maar nu dan alsnog. Vanuit het koude kikkerlandje wens ik jullie beiden nog een hele fijne vakantie toe. Geniet ervan, dan genieten wij weer van jullie verhalen!

Groetjes, Leonie

• 31 Mei 2013 - 12:32

Jannie&Jan:

Hoi buurtjes,

Als we het zo lezen lijkt het wel een werkvakantie met al dat klimmen en dalen. Maar jullie krijgen er ook weer veel voor terug. Jammer van die ene dag regen maar als het daar bij blijft valt het nog erg mee. Veel plezier nog voor de komende dagen.

Groetjes,
    Jannie&Jan

• 31 Mei 2013 - 13:42

Robert, Amy En Thijmen:

Hoi ome Piet en tante Antje,

Wat een geklim en geklauter! En dan zelfs een dag in de regen. Volhouders! (Maar dit is natuurlijk niets vergeleken met 2006) Hopelijk de rest van de tijd beter weer. Geniet ervan!

Gr. Robert, Amy en Thijmen

• 03 Juni 2013 - 10:26

Wim Prinse En Anny Van Erp:

Erg leuk julli ervaringen te lezen .we krijgen er weer erg veel zin in om de caminio te fietsen