Bok op de weg en irritante vliegjes - Reisverslag uit Freyburg, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Bok op de weg en irritante vliegjes - Reisverslag uit Freyburg, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Bok op de weg en irritante vliegjes

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

01 September 2019 | Duitsland, Freyburg

Zondag 1 september 2019
Frankleben - Freyburg 19,7 km

Er komt niemand meer bij in de herberg dus we kunnen heel rustig slapen. Om kwart over 6 doen we de deur van de herberg dicht. Het eigenaren echtpaar hebben we helaas niet meer gezien. Ze hebben ook niet aangeboden om ons rond te leiden in het kasteel en te vertellen wat ze allemaal gedaan hebben. Natuurlijk zagen we dat op de aanwezige foto’s maar een verhaal erbij is sprekender. Omdat we vanwege de hitte zo vroeg willen vertrekken, was daar ontbijten geen optie.
We lopen het dorpje uit en staan gelijk oog in oog met een bok. Waarschijnlijk ergens ontsnapt en behoorlijk zenuwachtig. Hij wil het gras in maar op die plek komt hij niet ver. Dus rent hij de weg op en verdwijnt over de brug richting Frankleben. Hopelijk wordt hij niet aangereden ......
Het fietspad wordt van nieuw asfalt voorzien en is gesloten. Maar het is zondag dus wij gaan gewoon over het fietspad lopen. Na ongeveer 1,5 km slaan we linksaf naar een ander fietspad wat langs de Runstädter See loopt. De zon is net op en schijnt over het water heen. Het is nog vrij stil dus we genieten even van de rust en het zicht op het meer. Door over het fietspad langs de Grosskaynaer See. Dat duurt maar kort want het fietspad buigt af naar de velden en voert ons naar Rossbach. We staan net voor de weg even te bekijken of er een plekje voor koffie zal zijn als er een auto naast ons stopt. Hij vraagt waar we heen gaan en of we soms hulp nodig hebben. Als we vertellen dat we net bekeken of er ergens koffie zou zijn, zegt hij dat die kansen slecht zijn. Maar hij wil wel koffie maken voor ons, mits wij dat willen. Nou zeker ..... graag! Nog geen 10 minuten later heeft hij ons meegenomen in zijn auto naar zijn volkstuintje. Dit blijkt bijna op de route te zijn. We krijgen een glas water en hij maakt koffie. We kletsen gezellig een tijdje en genieten van zoveel gastvrijheid. Bij het vertrek geeft Piet een klompje aan Ralf, daar is hij blij mee. We bedanken hem nogmaals en lopen blij verder.
In Pettstädt eten we een boterham en een banaan. De motor moet wel blijven draaien! Wat volgt is een lang fietspad door het veld. Prachtige uitzichten dat wel maar zo’n lang recht stuk duurt een eeuwigheid. Gelukkig is er geen brandende zon die ons intussen probeert te bakken ..... Na ongeveer 4 km mogen we het bos in. Langs de Napoleoneik die intussen kapot is en waarvoor in 2015 een nieuwe geplant is. Fijn nu wat meer gevarieerd lopen. Helaas het wordt een uitdaging. De hele weg door het bos worden we door tientallen vliegjes geplaagd. Ze laten zich werkelijk door niks verdrijven. We lijken wel een stel gekken: geregeld zwaaien we met een hand voor onze ogen om die vliegjes af te weren. Nog nooit zo blij geweest om UIT het bos te wandelen. Nog een pittige afdaling en dan staan we in Freyburg voor de kerk. Die gaat over een half uur open; we drinken in de tussentijd wat op een terras. Weer een stempel rijker lopen we naar hotel am Weinberg. De kamer is nog niet klaar en daarom wachten we onder het genot van een kop koffie. Volgens de eigenaar zijn we veel te vroeg, de meeste pelgrims komen pas ‘s avonds aan. Fijne kamer met een grote tv, yes Max Verstappen kijken. Het geluk van Piet duurde maar kort ......
Heerlijk gegeten in het restaurant bij het hotel en strakjes lekker slapen. Morgen weer verder!

• 02 September 2019 - 09:48

Engelberti:

Dag Piet en Antje,
    Geweldig jullie op je tocht te volgen. En te lezen wat jullie meemaken en waar je van geniet.
    Jullie verhalen worden uitgeprint en alle zusters genieten met jullie mee.
    Fijn dat je samen het volhoudt ondanks de "ongemakjes".
    Alle goeds en groetjes, Engelberti

• 02 September 2019 - 14:06

Anneke:

Dag Piet en Antje, Wat een bijzondere route lopen jullie. Mooi om te volgen jullie prachtige verhalen.
    heel veel plezier op de volgende etappes.

Hartelijke groeten van Harry en Anneke