Slapen in een kasteel - Reisverslag uit Frankleben, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Slapen in een kasteel - Reisverslag uit Frankleben, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Slapen in een kasteel

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

31 Augustus 2019 | Duitsland, Frankleben

Zaterdag 31 augustus 2019
Merseburg - Frankleben 8 km

Het ontbijten bij een supermarkt begint normaal te worden. Maar niks mis mee hoor, smaakt prima en vroeger open dan een café. Vanaf onze slaapplek lopen we naar de route. Door een prachtig park en een dierentuin met wel 280 soorten dieren. Fijn om daar doorheen te wandelen en te genieten. Het wordt nog beter want het volgende stuk is een nauwelijks zichtbaar pad door bos en struiken. Je waant je alleen op de wereld. Daarna komen we bij een fietspad en hebben een schitterend uitzicht op de weidse akkers. Al snel zijn we bij de weg waar we linksaf moeten naar Bouma om wat boodschappen te doen. In Frankleben zit verder alleen een ijssalon, wel erg lekker met dit hete weer. Maar voor een ontbijt kunnen ze niet zorgen. We drinken er een kopje koffie, pakken de boodschappen in de rugzak en gaan via een veldpad terug naar de route. In Google Maps zag het er simpel uit. Eerst komen we bij een klein riviertje met precies op het oversteekpunt een steen midden in het water. Piet gaat eerst en komt droog over. Ik heb kortere benen dus kom ik met mijn schoen in het water. Gelukkig is het niet diep en droogt het met deze hitte snel weer op. Piet helpt me de kant op. Een stuk verder op het pad is een brug over een bredere rivier die aan de andere kant met een hek en rood-wit lint is afgesloten. Nu klimmen we over de railing van de brug en stappen aan de andere kant op de weg. Wat een avontuur op zo’n klein paadje!
De weg gaat vervolgens over een snelweg en dan lopen we Frankleben al binnen. Na een kwartiertje bereiken we de herberg in het kasteel. Niemand aanwezig maar er staan 2 telefoonnummers op de deur, bij beide geen gehoor. Tijdens het reserveren werd al gezegd dat we gewoon naar binnen mochten. Dat doen we en de eerste ruimte is een halletje met rechts douche en toilet en links een slaapzaal met 4 bedden. Een grote ruimte die heerlijk koel is, vannacht zullen we het niet warm hebben. Er is ook een keukentje. Dit moet je je dan voorstellen in eenvoudig gerestaureerde ruimten van een oud kasteel (zie foto). We zetten de rugzakken neer en gaan even in het kasteel zelf kijken. Daar is een tentoonstelling en er wordt een ruimte gerestaureerd. Het plafond wordt weer beschilderd en zoveel als mogelijk in de oude staat teruggebracht. Boven zijn ook nog kamers te huur in het kasteel. En een gedeelte van het pand is ingericht als trouwlocatie van de gemeente. Mooi hoor maar wat een werk. De eigenaren komen terug van een wandeling met de hond. We krijgen een stempel in onze pas en we betalen. Het wat oudere echtpaar past prima in deze setting. Ze zijn wel wat gemakkelijk, de ontbijtboel van die ochtend staat om 12 uur nog op tafel. Later merk ik dat er in de badkamer van de pelgrims niet is schoon gemaakt. Omdat er spullen liggen neem ik dat zelf maar ter hand. Zo zitten we op een schoon toilet, douchen in een schone(re) douche en kunnen de wastafel met een gerust hart gebruiken.
We gebruiken de middag om wat slaapplekken voor volgende week te boeken, een heerlijke grote ijscoupe en ijskoffie te nuttigen, te douchen, de was te verzorgen en jullie bij te praten. Straks lekker wat eten en alweer een dag voorbij. Jullie horen ons morgen weer!

• 31 Augustus 2019 - 17:34

Jannie En Jan Pepers:

Hallo antje en piet,
    Nog steeds erg warm weer zo te horen. Dat is hier ook t geval.
    Zo'n kasteel is vast lekker koel.
    Zit vast ook nog n heel verhaal achter dat kasteel, over de vroegere bewoners en hun levensverhalen .
    Interessant!!
    Leipzig zijn jullie al weer voorbij.
    Was t n mooie statige stad?
    Hier gaat alles zijn gangetje, bij de buren word alles goed bijgehouden, we horen regelmatig dat er gezorgd word!
    Nou, weer n fijne avond en lekker koel slapen.
    Doeiii jongens

• 31 Augustus 2019 - 19:25

Mientje Van De Graaf:

Hallo Piet en Antje,

mooi Frankleben met het kasteel en zijn geschiedenis, het is interessant wij hebben ook in het kasteel geslapen. Het ontbijt was verukkelijk!!

Groetjes Rien en Mientje