Dagje toerist - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Dagje toerist - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Dagje toerist

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

09 Juni 2022 | Frankrijk, Arles

Donderdag 9 juni 2022

Piet heeft de wekker een uur te vroeg gezet. Dus doezelen we lekker nog in bed en gaan dan eerst douchen. Aankleden en naar het ontbijt wat buiten geserveerd wordt. De zon schijnt al maar er waait een stevige wind, best frisjes. Terug naar boven voor een truitje.

Het ontbijt is heerlijk met zelfs kaas en vlees als beleg. De andere gasten komen uit Italië en Zwitserland. Leuk om samen te ontbijten en te kletsen. Ook de gastheer houdt van een praatje en schuift gezellig aan met een kopje koffie. Dan wordt het tijd voor onze Vincent Van Gogh toer.

Maar eerst gaan we naar de kathedraal Saint Trophime voor een stempel in de pelgrimspas. Ze hebben er zelfs twee, mooi. Dan lopen we naar het Amfitheater van Arles. Het is een Romeins amfitheater dat werd gebouwd tussen 80 en 90 en werd geopend tijdens de regeerperiode van keizer Domitianus. Het werd vooral gebruikt voor wagenrennen en voor man-tegen-mangevechten. Tegenwoordig wordt de arena gebruikt voor stierenvechten, toneelvoorstellingen en concerten. Het is bijna onvoorstelbaar dat ze zo’n gebouw in die tijd konden bouwen. Ook het nabij gelegen openlucht theater kunnen we bekijken. Dit is minder gerestaureerd dan het amfitheater maar ook zeer de moeite waard. Het is er ook flink druk met schoolklassen die door gidsen rondgeleid worden.

Daarna gaan we op zoek naar de plekken waar Vincent Van Gogh zijn inspiratie voor het schilderen opdeed. Bij elke plek is een replica van het schilderij wat hij gemaakt heeft geplaatst. Denk dan aan het gele huis, caféterras bij nacht, sterrenwacht boven de Rhône en arena in Arles. Bizar om te beseffen dat zijn voetstappen op dezelfde plekken gezet zijn.

Zo lopen we op zo’n dag toch bijna 9 km met natuurlijk wel de nodige koffie en eetpauzes. Rond 4 uur zijn we terug in de B[e-38]B en houden dan siësta. Morgen start onze eerste wandeldag, spannend!

Groetjes Piet en Antje

• 09 Juni 2022 - 19:10

Luc En Greta :

Dank weer voor deze boeiende historische info. Zo lopen we toch stukje mee.

• 09 Juni 2022 - 19:27

Jan En Jannie :

Wat n mooi dagje Arles hebben jullie gehad en inderdaad heel bijzonder om te weten en te zien dat v Gogh daar heeft geleefd en geschilderd
    En een prachtig amfitheater zeg. Zo mooi bewaard nog.
    Nu nog n nachtje in de B&B en dan morgen op pad.
    Wel zijn benieuwd naar jullie belevenissen .

• 09 Juni 2022 - 19:29

Rein En Annemieke:

Leuk stukje weer.
    Morgen begint het echte werk.
    Veel plezier.

• 09 Juni 2022 - 20:07

Ans En Rinus:

Heel herkenbaar wat je schrijft. En ook de foto’s, leuk. Veel succes morgen.

• 09 Juni 2022 - 20:18

Lianne :

Hebben genoten van jullie dag in Arles! Voor morgen veel succes en wandelplezier!

• 09 Juni 2022 - 22:06

Gonnie Lammers:

Wat een genieten vandaag met een mooie wandeling. Heel fijne dag morgen.

• 10 Juni 2022 - 07:52

Nicole Van Griensven:

Leuk Antje en Piet,

Dat jullie weer samen gaan wandelen, elke keer weer een overwinning maar ook weer een uitdaging voor jullie. Ik ga jullie volgen ......

• 10 Juni 2022 - 09:21

Kees:

Erbg mooi daar allemaal
    Nodigt uit omer weer ns naar toe tegaan. Veel succes met de wandeltocht

• 26 Juni 2022 - 23:30

Mientje Van De Graaf: