Regen, regen en regen - Reisverslag uit Luarca, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Regen, regen en regen - Reisverslag uit Luarca, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Regen, regen en regen

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

05 Mei 2024 | Spanje, Luarca

Zondag 5 mei 2024

Cadavedo - Luarca 15,3 km

In Nederland wordt vandaag bevrijdingsdag gevierd, met mooi weer horen wij. Gelukkig maar want hier doet de [e-1f31e]dag zijn naam geen eer aan, helaas. De eerste 3 kwartier zijn nog droog en daarna regent het aan een stuk door. De regenjas hadden we al aan gedaan en ook de hoes over de rugzak getrokken. Maar nu moet ook de regenbroek aan. Het enige voordeel daaraan is dat onze voeten aan het eind van de rit droog zijn. Voor de rest waren we tot op ons vel nat. Maar ik loop vooruit op de dag.

Het lopen ging op zich wel goed. Maar op veel paden en ook wegen was een bootje best handig geweest. Het regenwater stroomt over het pad of de weg en vooral op rotsige paden is dat extra goed opletten. Foto’s maken was ook niet gemakkelijk. Mijn tasje met telefoon moest in de rugzak om droog te blijven. Tot aan de eerste stop bij hotel Canero (7,5 km) hebben we mooie paden over gras, rotsige bodem en modderige waterstromen. Goed rondkijken doe je zo ook niet. Jullie snappen dat de koffie erg welkom was. Heerlijk de natte spullen even uit doen en opwarmen met de koffie. De ene na de andere pelgrim komt aangelopen en is blij even uit de regen te kunnen. Er zijn erbij die hun sokken uit kunnen wringen, dan mogen wij niet klagen. Iedereen baalt van de regen maar je gaat toch verder.

We trekken alle natte spullen weer aan (bbbrrrr) en gaan verder; op naar de volgende koffie. Eerst een stuk naar beneden en dan klimmen. We komen uit op de weg en denken rechtdoor te moeten. Gelukkig roept een andere pelgrim ons terug, verder klimmen dus. Een echte kuitenbijter met gladde stenen; maar we komen weer boven. Dan loopt het weer over asfalt en komen we in Barcia. Helaas geen koffie te bekennen.

Verder maar over asfalt, door smalle graspaadjes en bospaden. Nogmaals wat klimmen en als we de bocht omkomen, staan we voor een restaurant. We zetten de natte spullen buiten onder de luifel en gaan binnen genieten van droogte. En natuurlijk koffie, vers sinaasappelsap en een heerlijk broodje. We worden weer wat mens. Als we willen vertrekken, zien we dat het buiten plenst. Eerst nog maar een koffietje.

Verder naar Luarca wat om de hoek ligt. Een fikse afdaling want het ligt aan de zee met een haventje erbij. Echt mooi om te zien maar door de regen niet aantrekkelijk om te bezoeken. We vinden ons hotel en checken in. Alle natte spullen vinden een plekje aan een hangertje in de kast. Bij het uitladen van de rugzak blijkt dat zelfs de slaapzak nat is geworden. Ook eruit en ergens aan de deur en bij het bed hangen. Een warme douche is dan super fijn. We doen de was in de douche en omdat ik de was op de afvoer heb liggen, stroomt het water de badkamer in. Kan Piet ook nog eens dweilen; alsof we nog niet genoeg water hebben gezien! Uiteindelijk hangt ook de natte was weer ergens en hopen we dat straks de verwarming aan gaat. Daar droogt alles goed op! Piet gaat met een föhn over de schoenen zodat deze morgen niet te nat meer zijn.

Rond 19.00 uur zou het droog worden en dan kijken we rond in Luarca. Morgen 20 km wandelen maar niet al teveel klimmen en dalen.

Tot dan en groetjes van ons.

• 05 Mei 2024 - 18:46

Francien Dortmans :

Een hele onderneming met al die regen, hopelijk voor jullie morgen een zonnige dag .

Succes morgen.

• 05 Mei 2024 - 19:47

Resy:

Hoi Piet en Antje,

wat een verhalen met al die regen. Ik snap dat je dan echt snakt naar een heerlijk bakje koffie. Hopelijk is de was genoeg gedroogd en kunnen jullie morgen weer aan de reis verder beginnen. Ik vind het zo knap dat jullie dit doen! Petje af.

Maar wel weer genoeg verhalen om te vertellen. Ik lees ze elke dag met veel plezier.

Groetjes vanuit Baarle-Nassau.

Wim en Resy

• 05 Mei 2024 - 20:37

Bertie En Reini:

Hier was het -vandaag 5 mei- ook eerst kleddernat! Vanaf gisterenavond tot vanmorgen 24 mm. regen......na het natte voorjaar, kan dit er nog wel bij!

Hoop dat jullie snel beter weer krijgen! Liefs van ons

• 05 Mei 2024 - 20:43

Jannie En Jan:

Hoi buurtjes,

Je zou denken dat die regen eindelijk eens klaar zal zijn, t kost extra veel energie om te klimmen en dalen in die glibberige ondergrond.

Hopelijk laat de zon zich snel zien want dan ziet alles er zo veel mooier uit.

En mooi om te lezen hoe iedereen elkaar helpt .

Al die mensen die je tegen komt met hun eigen verhalen.

Hopelijk zijn morgen de spullen weer droog en jullie weer uitgerust en klaar voor n nieuwe wandeling.

Tot ziens hè!

• 05 Mei 2024 - 21:34

Nol En Margareth :

Wat een zware dagen de afgelopen dagen. Klimmen en dalen met zoveel regen.

Hopelijk blijft het met je knie goed gaan Antje.

En hopelijk komt de zon de komende dagen tevoorschijn.

Knap dat jullie het allemaal goed volhouden en plekjes vinden om de spullen weer droog te krijgen.

We zien uit naar het volgende verslag!

• 06 Mei 2024 - 11:00

Lianne:

Wat een belevenissen weer en dan die regen, petje af voor jullie! Hopelijk zijn jullie vandaag met droge kleren en het zonnetje kunnen starten.

Veel wandelplezier!

• 06 Mei 2024 - 18:00

Catharina:

Hoi Antje en Piet,

Tjé wat een regen gelukkig dat jullie een onderkomen hadden met verwarming . Want met een natte slaapzak is het het maar niks .

Wij zijn in Luarca een dag gebleven omdat ik echt niet verder kon met mijn voet.

Een lieflijk plaatsje met een visafslag.

Hopelijk is het toch nog droog geworden om nog te gaan buurten in het dorpje .Zaten jullie toevallig in Hotel Rico .

Wat een mop met die badkamer , ik doe dat ook altijd iets leggen op de afvoer zodat je een klein laagje water krijgt .

Kon Piet er ook nog om lachen of gaan jullie nu gescheiden verder [e-1f606]. (grapje)

Ik wens jullie nu droge dagen zodat je goed om je heen kunt kijken en ben benieuwd naar jullie volgende verslag en wat ik ervan herken . Ik merk dat ik niet veel plaatsnamen heb opgeschreven..

Fijne loopdag gewenst met een lieve groet Catharina .[e-1f339]

• 12 Mei 2024 - 17:16

Marja Koldenhof:

[e-1f4a7][e-1f4a7][e-1f4a7][e-1f455][e-1f456][e-1f4a7][e-1f45e][e-1f45e][e-1f4a7][e-1f4a7][e-1f4a7]

Heel veel nattigheid........pffff....

Maar gelukkig is er [e-2615][e-2615][e-2615][e-2615]...

Groetjes, Marja.