Over de Pyreneeen St. Jean PdeP - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Over de Pyreneeen St. Jean PdeP - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Over de Pyreneeen St. Jean PdeP - Roncesvalles

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

13 April 2009 | Spanje, Roncesvalles

Zo een beetje een latertje omdat Kim en ik vandaag naar Spanje gevlogen zijn. Intussen heb ik Piet al een paar keer aan de telefoon gehad en heeft hij weer het een en ander verteld. Gisteren heeft hij nog een gezellige avond gehad in de herberg L'Esprit du Chemin en vanmorgen kreeg hij van Huberta de boterham met het dikste ei mee! Vannacht waren er in St. Jean Pied de Port Baskische feesten aan de gang waarbij de hele nacht Baskische liederen in de straten gezongen werden. Hij heeft er gelukkig niet minder door geslapen. Piet kon dus niet over de gewone pas over de Pyreneeën lopen maar moest over de weg. Ook een route die aangegeven is met de bekende gele pijlen dus gemakkelijk te volgen. Hij is al vele pelgrims tegengekomen: een fietser uit Gent die over een week al in Santiago is en dan maar 2 weken vanuit België gefietst heeft! Twee Nederlandse dames Ineke en Ellen die lopen om geld bijeen te krijgen voor het geven van microkredieten, Frank die vorig jaar gewandeld heeft en deze tocht af moest breken omdat het met zijn vrouw niet goed ging; hij gaat nu verder met zijn tocht. Verder zat Piet vanmorgen in een bar en heeft toen kennis gemaakt met Ferry Mengele van de NOS die de tocht ook aan het lopen is. De tocht vandaag was ook mooi maar begon pas laat te klimmen en dat verwacht je dan niet echt meer. Hij moest zelfs door de sneeuw lopen aan de kant van de weg. Verder is er ook nog een pelgrim dood gebleven op de pas dus voorlopig mag er niemand over die pas naar Roncesvalles lopen!
Piet is om ongeveer half 5 in die plaats aangekomen en de Zwitserse dames die hij in Ostabat ontmoette, waren ook erg blij dat ze er waren. Verder heeft Piet een jongen uit Bretagne (Finisterre) ontmoet en met hem aan de rivier zitten praten; hij was op de fiets. In de refugio slapen vannacht toch nog 65 mensen die morgen allemaal weer verder lopen, de ene wel tot Santiago en een ander stopt wat eerder. Ze hebben daar nu een droger en omdat ze allerlei was bij elkaar gedaan hebben, is Piet een sok kwijt, Laurette wel twee en een andere pelgrim ook nog een. Misschien dat die nog bij iemand in een broek zijn blijven hangen!
Die fietser uit Gent, Miel, was vanmorgen fout gereden en moest weer 15 km terug. Verder was er van alles aan zijn fiets wat gemaakt moest worden en gelukkig heeft hij nog een fietsenmaker ontmoet die dat voor hem in orde maakte. Je krijgt op de tocht wat je nodig hebt!
Kim en ik zijn goed in Spanje aangekomen en hebben ons geïnstalleerd in Albir bij tante Paula en ome Huub. De weersvooruitzichten zijn goed dus we gaan genieten!

• 13 April 2009 - 21:36

Marij:

hoi piet,
    he he je hebt weer het een en ander meegemaakt ,en je zult nog wel meer sokken hebben denk ik, veel succes, toon en marij.antje en kim een fijne vakantie bij je fam.

• 14 April 2009 - 07:59

Jannie:

Goh,piet jij ontmoet ook van allerhande mensen,zelfs tv. reporters,wel hardstikke leuk zoveel verschillende mensen en hun verhalen!
    Ik lees dat antje en kim goed zijn aangekomen in spanje,we kregen een sms-je op de telefoon van jan,die natuurlijk weer aan het opladen was,waardoor we het te laat zagen en daardoor kon ik antje niet op tijd terugsmssen,dit heb ik vanmorgen maar gedaan maar dat komt daar helemaal goed met die dames.
    Intussen is karin en ook erwin wel een beetje ingehuisd,dus wij zijn ook aan vakantie toe.
    Piet jij geniet nog maar lekker en ik zal wat van onze zon naar jou te sturen.

• 14 April 2009 - 11:05

Harco En Corrie:

jullie hebben samen een pracht leven en nu allebei even jullie eigen leven maar toch zeker wel SAMEN !!! Allemaal veel succes en plezier en we blijven de verhalen volgen. Groetjes.

• 14 April 2009 - 14:04

Francien :

hallo piet
    wat een avontuur heb je weer beleefd.
    op naar het volgende we kijken er weer naar uit
    groetjes francien