Mooi dagje - Reisverslag uit Merseburg, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Mooi dagje - Reisverslag uit Merseburg, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Mooi dagje

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

30 Augustus 2019 | Duitsland, Merseburg

Vrijdag 30 augustus 2019
Leipzig - Merseburg 23,3 km

Vergeet ik te vertellen dat we gisteren een hotelkamer hadden aan de zonkant. Daar baalden we eigenlijk wel van, het was al zo warm overdag. Later bleek het een zegen voor de was! Het raam liep tot aan de grond en daarvoor stond een verwarming. De gordijnen dicht om de kamer wat koeler te houden dus tussen het raam en de gordijnen was het erg warm. Prima droger voor de was.
Iets voor zessen zijn we bij de benzinepomp om te ontbijten, koffie met croissant. We kopen koud water en brood voor onderweg. Niet veel later lopen we terug naar de route. Over de dijk langs de rivier Neue Luppe. Over het water hangt mist en achter ons komt de zon als een rode bal omhoog. Prachtig om de dag zo te beginnen! Het loopt goed en na een tijdje verlaten we de rivier en lopen over asfalt door het bos naar Kleinliebenau. Bij de kleine herberg daar staan nog 4 jonge mannen buiten. We kunnen de kerk bekijken, een mooi klein kerkje waarboven dus geslapen wordt. We kletsen even en maken foto’s. Verder over het asfalt naar Horburg en dan gelukkig het bos in. Schaduw en heerlijk om te lopen. We komen vandaag geen barretjes of restaurantjes tegen en daarom pauzeren we even in een dorpje. Meestal is er wel een overdekte bushalte waar je kunt zitten. Achter dit dorp (Dolkau) gaan we het veld in, een knisperende grindweg onder onze schoenen. Dat blijft zo omdat we langs 2 meren lopen. Het pad is best eentonig en er is niet veel te zien. Er lijkt geen einde aan te komen. Opeens trapt Piet bijna op een slangetje! Hij houdt het met zijn staf tegen zodat we het kunnen fotograferen. Zo klein als het is, bijt en sist het tegen de staf. Ineens niet meer saai.
In het dorpje Lüppenau is een gaststätte maar die heeft vandaag Ruhetag, gggrrrr. Gelukkig zijn er bankjes bij een klein parkje en kunnen we ons brood opeten en wat uitrusten. Het is weer een behoorlijk warme dag! In het dorpje vragen we nog water omdat we alles al op hebben en dan gaan we voor de laatste kilometers. Eerst gelukkig onder de bomen maar later over een fietspad langs de snelweg naar Merseburg. Even een verkoelend ijsje en dan staan we op de brug met uitzicht op de dom en de burcht van Merseburg. WoW wat een prachtig gezicht! De dom is een museum maar op de binnenplaats kunnen we wel rondlopen. Indrukwekkend hoor wat ze vroeger allemaal konden bouwen. Een heerlijke koele cola maakt het bezoekje af.
Ik bel met onze gastvrouw en dan blijkt dat ons appartement al klaar is en we terecht kunnen. Buiten het centrum maar wel dicht bij een supermarkt en een pizzeria. Voor vandaag is het weer geregeld. We merken dat wij het beste vroeg kunnen beginnen zodat we voor 12 uur de meeste kilometers gelopen hebben. Morgen een korte route, tot dan.

• 31 Augustus 2019 - 13:10

Corrie:

Piet en Antje wat is het toch weer fijn om jullie prachtige verhalen te mogen lezen en zo mee te genieten. Nog vele mooie wandeldagen zonder blessures. Groetjes Corrie