Grote hoogte - Reisverslag uit Saint-Jean-de-la-Blaquière, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Grote hoogte - Reisverslag uit Saint-Jean-de-la-Blaquière, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Grote hoogte

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

18 Juni 2022 | Frankrijk, Saint-Jean-de-la-Blaquière

Zaterdag 18 juni 2022

Saint-Guilhem-le-Désert - Saint-Jean-de-la-Blaquirère 23 km

Wonderwel slaap ik goed op het ‘rare’ bed, Piet iets minder. De gîte is van de Alpine club in Frankrijk en beoogd slaapplekken te hebben voor bergbeklimmers. Nou moeten wij ook wel eens klimmen op de route maar denk niet dat het hieronder valt. De bedoeling is verder dat alle gasten die er slapen ook alles schoon houden. Dat je een douche neemt en die netjes achter laat voor de volgende spreekt voor zich. Maar een douche poetsen is toch een ander verhaal. Dat doet dus niemand en dan krijg je toch dat het steeds viezer wordt. Eigenlijk best wel jammer want de ruimtes zijn wel mooi en goed bruikbaar voor het (tijdelijk) huisvesten van mensen.

Wij staan om 6 uur op en handelen het ochtendritueel af. Piet gaat op zoek naar een bakker maar vindt er geen en ook geen café wat al open is. Terug zetten we koffie en vragen aan de 2 mannen die al op zijn of zij weten waar we brood kunnen halen. Zij hebben bij de gîte ontbijt besteld en hebben over en delen dat met ons. Fijn toch iets gegeten voor we gaan.

Om 8 uur zitten we in de bus en zijn in 15 minuten in Arboras. Zo alvast een fikse klim uitgespaard! We lopen het dorpje in en de deur van de bar staat open. Maar hij is nog gesloten en er is niks anders in het dorp. Dat wordt lopen op water en snoepjes. In het begin gaat de route wat heuvelachtig omhoog maar op een gegeven moment wordt het menens. Net als we op het steile pad lopen, komen er mountainbikers naar beneden gesuisd. We wachten aan de kant tot ze allemaal voorbij zijn, denk ongeveer 20/25 met tussenpozen. We blijven klimmen en rusten even later uit op een bankje bij de parkeerplaats. We zijn nog niet bij de top en klimmen verder over een smal paadje. Tussendoor staan we natuurlijk geregeld stil om te drinken.

Na de hoogste top, op bijna 600 meter, gaat het naar beneden. Dat vergt weer de controle over andere spieren en meer opletten met al die losse keien. Ook nu wordt er geregeld water gedronken, het is intussen alweer ruim 30 graden. Bijna beneden en het dorp al zien liggend, missen we een markering. Terug en de juiste route weer oppikken. Ik baal er wel van, het is al zo warm. Over een warm pad gaat het verder. Soms smal en soms wat breder.En ineens moeten we toch weer klimmen, gadverdamme daar ben ik wel klaar mee! Met een beetje gegrom in mezelf stap ik stevig door tot ik aan de weg van het dorp sta. Piet komt ff later ook en vraagt of ik een shot adrenaline had gekregen ….

Het dorpje in en daar is een terras bij een restaurant. Het restaurant kan alleen op afspraak bezocht worden maar we kunnen wel wat drinken. Blijkt er wel een boulangerie annex plate service te zijn maar die gaat pas om half 5 open. Dat wordt nog ff honger lijden dan. Maar even later komt de eigenaar van het restaurant een schaaltje brood brengen. Voor tijdens het wachten. Nou dat is ontzettend lief!

Even later zoeken we de gemeentelijke gîte op en kunnen we lekker douchen. Als de was hangt rusten we uit met de benen omhoog. En binnen is het nog het beste uit te houden.

Tot morgen, groetjes Piet en Antje

• 18 Juni 2022 - 19:39

Ankie:

Petje af (o nee toch maar ophouden tegen de zon) voor jullie, Antje en Piet. 23 km klimmen en dalen bij deze temperaturen, ik vind het dapper.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven van jullie wandelervaringen.
    Fijne avond en groetjes van ons!

• 18 Juni 2022 - 20:48

Luc En Greta:

Weer prachtig avontuur en dat op een zeer warme dag! Wederom chapeau. En het zal zeker balen zijn als blijkt dat je een stukje mis hebt gelopen, en dus in principe extra loopt….en dat met dat warme weer. Wij zijn Vandaag aangekomen in de beurt van Orleons , en tegen half zes was het hier nog 40 graden….. voor jullie succes nog voor morgen….misschien ook wel hoogten weer… maar weet, een berg geeft en een berg neemt……

• 19 Juni 2022 - 10:15

Gonnie:

Wat een dappere wandelaars/klimmers zijn jullie en zeker met deze hitte. Goed drinken en rusten inderdaad! Dank Antje voor je leuke verslagen!