Mooie route - Reisverslag uit Lodève, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Mooie route - Reisverslag uit Lodève, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Mooie route

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

19 Juni 2022 | Frankrijk, Lodève

Zondag 19 juni 2022

Saint-Jean-de-la-Bacquirère - Lodève 15 km

Even nog terug komen op gisteren. Om half 5 gaat de winkel open en doen we boodschappen voor vandaag. Zodat we iig iets te eten hebben! Bij de winkel kun je lasagna bestellen en deze is rond half 7 klaar en smaakt voortreffelijk. Als ik de spullen naar binnen breng zie ik op de toonbank taart staan. Heerlijk toetje, perentaart met beetje chocolade. Ook dat smaakt verrukkelijk. Scheelt natuurlijk dat we de hele dag niet gegeten hadden!

We hebben gisteren geen 23 km gelopen maar het eerste stuk met de bus gedaan. Toen bleef er nog 11 km over …….

Vanmorgen om iets over zessen weg. Aangename temperatuur buiten en fijn rustig, geen schreeuwende cicades. Maar wel fluitende vogels, mooi zo in de vroege ochtend. En ik vergeet al steeds te vertellen dat er zoveel vlinders langs de paden te vinden zijn. Als we langs lopen fladderen er soms hele zwermen op, schitterend. De zon komt op als we met buiten het dorp zijn. Vandaag klimmen we naar ongeveer 900 meter. Je weet hoe dat gaat hè, in het begin rustig aan. Maar dan ineens zwenkt de route naar links of rechts en gaat steil omhoog. Hoe ver kun je alleen maar gissen want je ziet maar ongeveer 5 meter vooruit tussen de struiken. De eerste klim vandaag brengt ons naar een dorpje. Daar kunnen we onze fles aanvullen met fris water. Patricia, een Franse pelgrim, heeft al een fles water verloren. Gisteren heeft ze tijdens het foto’s maken alle pasjes uit haar telefoon verloren. Het is een beetje een chaotisch type. In het dorp hebben we vanaf een soort plateau nog een prachtig vergezicht.

Buiten het dorp weer omhoog over een breder pad. Ik wil erbij zeggen dat het niet altijd fijn is om wel te kunnen zien hoever je moet klimmen! Dat is zelden motiverend. We lopen tegen een bankje aan en rusten even uit. Water drinken, sanitair ontspannen en weer op weg. Het pad klimt en daalt, soms gemakkelijk maar vaak ook over losse keien en puntige rotsen. Vlakbij een prieuré, een soort abdij, is het weer even vlak. Stenen muurtjes zijn prima om op te zitten en een appel te eten.

Een stukje verder staat aan de overkant van een veld een markeer bord. Ik ga toch ff kijken en zie daarom dat we rechtsaf moeten. Een smal pad in dat snel stijgt en ons naar de Balcones de Soumont brengt. Deze grote stenen plateaus lijken op balkons die boven de afgrond hangen. En wat uiteraard prachtige vergezichten geeft. We genieten er een tijdje van voordat we verder gaan. En als je klimt, moet je ook dalen. Moeilijk over smalle paadjes. Opeens worden we verrast: zomaar een bos met een fijn wandelpad. Er zijn grote verschillen in de paden die we vandaag lopen, echt mooi. Uiteindelijk komen we bij een grote vijver met voor Soumont met picknickbanken. Het is tijd voor onze salade en yoghurtjes met perzik. Genieten hoor in de schaduw en volgens Piet het meenemen waard! Intussen zien we Patricia weer en nog twee andere Franse pelgrims. Ze vinden de markering niet goed. Als wij verder lopen treffen we deze gewoon aan en komen bij een stembureau aan. In andere landen wordt vaak op zondag gestemd. We krijgen er nog een stempel in onze pelgrimspas.

Op voor de laatste kilometers naar Lodéve. Eerst over het asfalt en daarna over een grindpad langs een paardenboerderij. Soms klimt het nog een beetje maar na het oversteken van een weg begint het echte werk. Nog 2 kilometer naar beneden naar het eindpunt. Op dat moment staan we op een hoogte van 375 meter. Je snapt hoe hard het dan gaat en constant houd je jezelf tegen. Maar natuurlijk komen we er en lopen naar de VVV. Een mooie stempel en dan wat drinken. We bezoek de kathedraal Saint-Fulcran. Grote en mooie kerk maar helaas geen stempel. In een parkje eten we nog wat kaas met crackers en dan lopen we naar La Roseraie onze slaapplaats. We moeten nog even in de tuin wachten en krijgen koel water. Heerlijk! Later krijgen we uitleg over de regels en blijken we in een voormalig bordeel terecht te zijn gekomen. Dat is aan de inrichting nog te zien. Grappig. Fijne kamer met douche en de toilet op de gang. Vanavond eten we hier en hoeven lekker nergens meer heen.

Tot morgen maar weer, Piet en Antje

• 19 Juni 2022 - 19:21

Wim En Margo:

Hoi Antje en Piet

Ondertussen hebben jullie al heel wat kilometers gelopen. En dan ook nog vaak in de hitte, pfff.
    Maar de mooie vergezichten en verhalen van andere pelgrims maken veel goed. Mooi om te lezen.
    Veel succes met de rest van jullie reis.

• 19 Juni 2022 - 19:36

Josefine Opsteeg Van Den Hoven :

Hoi Piet en Antje, echte doorzetters in die hitte!!! Respect!! Mooie route hebben jullie uitgezocht! En die vlinders.....mooi.
    Het ga jullie goed!
    Bon chemin, Josefine.
    Ps 7 jaar geleden stond ik in Santiago, vanaf de primitivo. Wat vliegt de tijd....

• 19 Juni 2022 - 19:40

Janen Jannie:

Een mooie route, dat kan ik me voorstellen wanneer ik je verslag lees.
    Echt n prestatie om zo'n berg te overwinnen.
    En zeker iets om je trots te voelen om vanaf boven het prachtige uitzicht te bewonderen.

• 19 Juni 2022 - 20:01

Francien :

Met veel plezier lees ik deze lange reisverslag,zo te lezen gaat het met jullie goed .
    Kijk uit naar de volgende.

• 19 Juni 2022 - 20:24

Luc En Greta:

De foto’s van vandaag geven inderdaad een mooie impressie van een route met afwisselde natuur, echt mooi, en mooie foto’s! Gelukkig is de hitte van gisteren weg, ook al zal het nog warm genoeg zijn om te lopen. Succes weer voor morgen!

• 19 Juni 2022 - 22:19

Kitty:

Mooie paadjes

• 19 Juni 2022 - 22:43

Rohan Yearwood:

It’s just great to read how your journey is going everyday.Your pictures looks great and maximum respect for how far you guys are walking Ma and Pa❤️

• 20 Juni 2022 - 07:48

Bertie En Reini :

Prachtige verhalen Antje, en mooi om zo van jullie tocht mee te kunnen genieten!

• 20 Juni 2022 - 08:48

Anneke Assen:

Wat een bijzondere tocht maken jullie., Heerlijk om zo in gedachten mee te lopen en te kunnen genieten van jullie verhalen.

• 20 Juni 2022 - 08:51

Wim En Resy:

Heey Piet en Antje, wat leuk om jullie verhalen weer te lezen. En diep respect voor jullie. Het klimmen, het dalen, de hitte!! Maar ik denk dat de vroege ochtendstond, de mooie omgeving en prachtige uitzichten het voor een deel weer helemaal goed maken. We blijven genieten van jullie verhalen. Succes weer en hopelijk niet te warm!!
    Dikke knuffel!!

• 20 Juni 2022 - 18:35

Nellie Van Breugel :

Hoi Piet en Antje,
    Wat een uitgebreid en prachtig verslag, ik geniet er volop van en zie soms de paden zo voo
    r me. Ik wens jullie nog heel veel mooie dagen samen onderweg
    Harte groet Nellie

• 21 Maart 2023 - 13:09