Fikse afdaling - Reisverslag uit Lunas, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Fikse afdaling - Reisverslag uit Lunas, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Fikse afdaling

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

20 Juni 2022 | Frankrijk, Lunas

Maandag 20 juni 2022

Lodève - Lunas 18,7 km

Weer even terugkomen op gisteren. We waren amper in Lodève toen 2 motoragenten voorbij kwamen, inhielden en ons een ‘bon courage’ wensten. Dat is nog eens leuk aankomen in een stad.

In de B[e-38]B werd voor ons gekookt. Heerlijk gegeten, groentetaartje, saussiges met rijst en heerlijk sausje en ijs met slagroom, chocoladetaartje en chocoladesaus. Er waren nog 2 Nederlandse echtparen dus ook gezellig gekletst. Een paar ging daar fietsen en het andere paar was op doorreis naar Perpignan.

We konden fijn ons eigen ontbijt maken om vroeg te vertrekken. Even zoeken naar de brug over het riviertje de la Soulondres. Via een buurtje met niet de meest nieuwe huizen verlaten we Lodève. Direct beginnen we met klimmen. Eerst gewoon over de weg maar al snel over en smal pad met veel losse stenen. En het gaat best hard omhoog, poeh direct hard werken. Af en toe rusten, wat drinken en genieten van het vergezicht. We komen uit bij een parkeerplaats en buigen naar een grindpad om van ruim 300 meter constant te klimmen naar 635 meter. Dat vergt wel wat tijd en energie, maar de vergezichten zijn fantastisch. Hopelijk is het gelukt dat op een foto vast te leggen.

Op het hoogste punt verlaten wij de GR 653 omdat deze nog naar 100 meter klimt. Via de GR 7 en de GRP Haut Languedoc waarmee we kilometers en inspanningen vermijden. Na ongeveer 500 meter op de GR 7 buigt de landelijk route ineens naar rechts over een smal paadje. Na een paar bochten lopen we een bos in waar we op hoogte een tijd blijven lopen. Supermooi en heerlijk wandelen. Onderweg een keer stoppen om wat te eten en te drinken. Verder naar het gehuchtje Briandes.

Buiten dit gehucht moeten we een pad in wat behoorlijk snel naar beneden gaat. Het maakt verschillende draaien en we moeten over kiezels lopen. Soms is het pas zo smal dat ik bang ben links de afgrond in te vallen. Recht vooruit kijken maar! Opeens struikel ik over een steen en zwik mijn enkel om. Gelukkig dat we hoge schoenen dragen, je voelt het wel even maar het zakt snel weg. Eindelijk zijn we beneden, het vergt veel energie om af te dalen op deze manier.

Nu over een asfaltweggetje naar Lunas, het zonnetje laat zich ook zien. Vandaag eerst veel bewolking maar later dus zon en wolken. In Lunas lopen we naar de gîte waar ook een bar is: eerst een koude cola. Na een klein uurtje komt de herbergier die ons naar de slaapplek brengt. Een mooie gîte met een aantal kamers met bedden. We hebben allebei een onderbed en horen dat er nog 2 pelgrims komen. We denken Patricia en Pierre, het eerste klopt, het laatste niet. We douchen en wassen onze spullen. Piet zet lekker koffie en we eten een paar crackers. De keuken ziet er niet zo netjes uit dus ik ga aan de slag en probeer het iets schoner te maken. Nu zitten we lekker aan de Oasis en de rosé en wachten tot we om 7 uur kunnen eten.

Tot morgen maar weer,

groetjes Piet en Antje

• 20 Juni 2022 - 18:39

Piet En Antje :

Sorry het lukt alweer niet om de foto’s te plaatsen, gggrrrr!!

• 20 Juni 2022 - 19:43

Lianne :

Dat er vandaag geen foto’s bij zijn is niet erg! Je mooie verslag neemt ons helemaal mee en we zien de vergezichten zo voor ons. Geniet van de oasis en de rosé!

• 20 Juni 2022 - 20:38

Luc En Greta:

Ook weer mooi verslag vandaag! al dat stijgen zal af en toe kruim hebben gekost, maar het is weer gelukt. Chapeau !
    Dalen is ook niet altijd gemakkelijk. De foto’ s zien we wel een andere keer, het zullen zeker weer prachtige vergezichten zijn. Dank weer voor jullie verslag!

• 21 Juni 2022 - 13:18

Ans En Rinus:

Foto’s komen later wel. Verslag is zo geschreven dat je het voor je ziet. Knap wat jullie presteren!!!!! Petje af. Succes weer voor het vervolg.
    Groetjes Ans en Rinus