Tussen twee buien door - Reisverslag uit Dourgne, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Tussen twee buien door - Reisverslag uit Dourgne, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Tussen twee buien door

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

22 Juni 2022 | Frankrijk, Dourgne

Woensdag 22 juni 2022

Castres - Dourgne 20,3 km

Gisteravond heeft het nog flink geregend en vannacht hard gewaaid. In de gîte bleef het erg warm, de hitte zit inmiddels binnen. Vanmorgen gezellig samen met Davide ontbeten en toe afscheid genomen. Hij loopt vandaag 32 km en het liefst in de bergen. Bij hem thuis zijn die wel 3000 meter hoog dus hij is wat gewend. We hebben hem aangeraden om in Spanje naast de camino del Norte ook de Primitivo te lopen. Daar zal hij zeker meer van genieten. Jammer dat we hem niet meer zien maar dat hoort bij de camino.

We lopen de stad uit langs de rivier Agout. Daarna over een weggetje naar twee flinke rotondes. Daar is het oppassen geblazen met oversteken maar dan lopen we toch de natuur in. Na het kruisen van een spoorlijn raken we het spoor even bijster. We komen in de tuin van een huis uit, dat kan toch niet goed zijn! Terug naar de laatste markering en die wijst toch echt die richting op. Van een van de huizen komt een auto gereden en de bestuurder legt uit dat je inderdaad door de tuin van iemand de route vervolgt. We komen uit bij een brug waar we overheen moeten. Even langs de autoweg maar al snel rechtsaf naar een minder drukke weg. We volgen vanaf daar mooie paadjes die klimmen en dalen. Dit gaat door totdat we in Viviers-les-Montagnes zijn. Echt fijn lopen met regelmatig schaduw van donkere wolken links en rechts. Maar op ons pad wil de zon ook schijnen en de wind blaast de regen een andere kant op.

In het dorpje drinken we lekkere koffie en halen bij de bakker een eclair speculoos. Genieten op het terras heet dat! Dan door met de route. Tot aan het einde veel over asfalt, das wel jammer. Maar gelukkig zijn het weggetjes met niet veel verkeer. Net voordat we het eindpunt bereiken, lopen we over een graspad. Piet ziet in de verte twee beestjes het pad oversteken, waarschijnlijk zijn het wezeltjes. Maar als we even later bij de plek komen, zit er in de wei een heel gezin beverratten. Vader, moeder en 5 kinderen. Heel even zijn ze verrast om ons te zien ( dat is andersom ook zo ) maar rennen dan snel vanuit de wei over het pad naar het struikgewas. Jammer nu konden we geen foto maken.

We hebben een slaapplek gevonden bij de abdij Sainte Scholastique. Een eigen kamer met badkamer op de bovenste verdieping. Vanavond om 6 uur gaan we naar de vespers en om 7 uur kunnen we hier warm eten.Het doet ons denken aan het klooster van de zusters in Veghel. Fijne sfeer en deelnemen aan het dagelijkse leven van deze zusters Karmelieten.

We douchen, doen de was, hangen deze innovatief op en rusten lekker uit. Morgen is de route iets korter en hopelijk weer tussen twee buien doorlopen. Tot morgen, groetjes Piet en Antje

• 22 Juni 2022 - 18:18

Luc En Greta:

Wat weer een mooi verhaal van een mooie route! En een mooie slaapplek… zal inderdaad aan de zusters in Veghel doen denken. We duimen dat het morgen droog blijft… wij hadden vandaag een flinke regenbui, kort …maar krachtig…dat was in Tours. Tot morgen dan maar weer.

• 22 Juni 2022 - 22:55

Kitty:

Héél innovatief…

• 23 Juni 2022 - 04:51

Anneke Assen:

Wat beleven jullie toch steeds mooie ontmoetingen. Nu met Davide, maar ook met beverratten. E n wat beschrijven jullie dat mooi. Het is echt genieten hier thuis van jullie pelgrimstocht.

• 23 Juni 2022 - 12:09

Engelberti Engelen:

Dag Antje en Piet,
    Wat fijn om met jullie de route mee te lopen.
    Ik geniet van jullie mooie verhaal.
    Veel dank voor de gezellige kaartjes.
    Groetjes, Engelberti

• 23 Juni 2022 - 19:10

Gonnie:

Wat fijn om jullie belevenissen te mogen lezen. Hoop voor jullie op een droge dag.Mooie waslijn ook;)