Korte route - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Korte route - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Korte route

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

08 Mei 2024 | Spanje, Ribadeo

Woensdag 8 mei 2024

Tapia de Casariego - Ribadeo 11,7 km

Om klokslag 7 uur zijn we in het cafeteria bij ons hotel om te ontbijten. Heerlijke tostada van croissant met boter en jam. Koffie en verse jus d’orange erbij en de wandeldag kan beginnen. Robert en Akos zijn dan net vertrokken en twee Duitse dames komen ook ontbijten. In het hotel waren ook de Nederlandse dames, het Schotse echtpaar en twee pelgrims die we in de albergue van Navia zagen. Om nog even antwoord te geven op de vraag van Kitty: ik weer niet of dat de oude school was in Navia. Zou best kunnen hoor qua type gebouw maar dan hebben ze het wel vernieuwd. Alles zag er keurig uit en de hospitalero Aurelio werkt daar bijna het hele jaar 7 dagen per week. Fijne plek!

De route gaat eerst omhoog en loopt op een klein stukje na, alleen over asfalt. Het is een rustige ochtend met nog wat nevel en de zee aan je rechterhand, das genieten hoor. Verder door grote akkers en velden en door kleine dorpjes. Het niet hebben van beschutting van bomen en struikgewas is voor de sanitaire ontspanning wel een uitdaging [e-1f605]

In de dorpjes zijn geen voorzieningen dus we wandelen lekker door. Net voor Figueras is een klein natuurgebied met houten loopplanken. Net als bij de Camino Portugués, mooi stuk. Net daarbuiten geeft de markering aan dat we rechts omhoog moeten klimmen. Dit is volgens mij een aftakking vlak langs de kust en die moeten we niet hebben. We gaan dus mooi rechtdoor! Net in Figueras is een albergue waar een restaurant bij is. Hup even kijken voor koffie en ja hoor geen probleem. De café con leche grande is daar ook echt GRANDE! Nog een mooie stempel en op voor de laatste paar kilometers.

Over een voetpad langs een grote brug over de Ría del Eo bereiken we aan de andere kant Ribadeo. We laten Asturias achter ons en zijn nu in Galicië. We blijven hier een dag extra om de Playa de las Catedrales te bezoeken. Daarom eerst naar de VVV voor informatie. Het beste is om de trein te nemen en bij het strand uit te stappen. Dan is het nog ongeveer 1 km wandelen. Het laagtij is om 11.50 uur en morgen uitzonderlijk goed dus we hebben geluk. Ook qua weer, het wordt morgen 23 graden met [e-1f31e] en [e-2601]️!

Dan naar het adres waar we de sleutel van het appartementje moeten halen. Daar treffen we niemand en dus bel ik naar de beheerster. Zij spreekt geen Engels en ik geen Spaans maar met de vertaalapp maakt ze duidelijk dat we naar de hoek van de straat moeten komen. Gelukt! Met de sleutel en haar beste wensen gaan we naar het appartement. Als we denken er te zijn, past de sleutel niet. Blijkt er nog een ander gebouw met huisnummer 21 te zijn. Pppppfffff daar kunnen we naar binnen! Spullen wegleggen en eerst wat eten. Tegenover het appartement zit een leuk restaurant waar we (toeval bestaat niet) Robert en Akos weer tegen komen. Zij lopen vandaag nog 6 km verder dus we zullen hen waarschijnlijk niet snel weer zien. Wij gaan naar binnen om wat te eten en Piet wil Akos ook een schildje geven. Direct maar doen en hij is er blij en verrast mee. Fijn om te zien. Even later komt Robert binnen om ons wat te drinken aan te bieden en gedag te zeggen. Wat ontzettend lief, hopelijk komen we hen in Santiago nog tegen.

Lekker gegeten, douchen, de was doen en alvast vooruit kijken naar de route. Er komen dagen aan met behoorlijke klimmen en dalen. Dat vergt soms aanpassingen aan de te lopen afstanden zeker als er ook weinig tot geen voorzieningen zijn. Nu zijn we met de benen omhoog even aan het uitrusten, ook belangrijk.

Groetjes van ons en tot morgen!

• 08 Mei 2024 - 21:57

Luc En Greta:

Wat fijn dat het droog is gebleven. Dat zal zeker prettiger lopen. Het is altijd weer prettig jullie verslag voor te kunnen lezen…lopen we lezend een stukje mee. Voor morgen een mooie dag gewenst

• 08 Mei 2024 - 22:44

Josefine Opsteeg :

Hoi Antje en Piet, ik moest even wat inhalen met lezen....wat een mooie tijd hebben jullie tot nu toe. Behalve alle regen dan!!! Voor mij al een hele tijd geleden dat ik op dat stuk liep, 2011. Toch herken ik nog steeds dingen.

Ik wens jullie morgen een prachtige dag toe o het strand.

Maar vooral wens ik jullie nog heel veel mooie wandel kilometers toe in goede gezondheid!!

Lieve groetjes Josefine Opsteeg

• 08 Mei 2024 - 22:58

Catharina:

Hoi Antje en Piet ,

Jullie schieten al lekker op en met beter weer !!

Ben heel benieuwd hoe jullie de Las playas catedrales zullen ervaren .

Lopen gaat zo te lezen erg goed fijn hoor .

Lieve groet Catharina .

• 08 Mei 2024 - 23:06

Jo Van Stiphout. :

Hallo Antje en Piet wat een mooie dag heb je weer gehad met diverse dingen die je mee mag maken. Fijn om te lezen wat je allemaal meemaakt en weer elke keer voor verrassingen komt te staan. Veel wandelplezier voor de komende dagen. Groeten van Jo van Stiphout.

• 09 Mei 2024 - 17:49

Ans En Rinus:

Wat is het weer fijn om al jullie ontmoetingen en avonturen te lezen. Heel boeiend geschreven, nichtje. Wens jullie veel goeds voor de komende dagen van klimmen en dalen. Maar eerst nog even een dagje genieten voor jullie. Veel plezier. Groetjes Ans en Rinus

• 09 Mei 2024 - 22:21

Marieke:

Hallo Piet en Antje,

wat leuk om jullie wandel avontuur mee te volgen. Het werkt aanstekelijk [e-1f603]. Ben benieuwd wat de playa cathadrales zo bijzonder maakt, dat jullie er een speciale stop voor maken.

Buen Camino!

Groetjes, Marieke

• 16 Mei 2024 - 16:51

Marja Koldenhof:

[e-1f48c][e-270d]Dank voor de mooie verhalen.[e-1f48b][e-1f48b]Marja.