Vlakke Meseta Carrión-San Nicolás del Real Camino - Reisverslag uit San Nicolás del Real Camino, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Vlakke Meseta Carrión-San Nicolás del Real Camino - Reisverslag uit San Nicolás del Real Camino, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Vlakke Meseta Carrión-San Nicolás del Real Camino

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

29 April 2009 | Spanje, San Nicolás del Real Camino

Gisteren heeft Piet Françoise nog gezien en die heeft een hele tijd met Laurence meegelopen. Maar Laurence gaat, hoewel ze last van haar knie heeft, behoorlijk hard. Vanmorgen werd Piet gewekt door het geklepper van de ooievaars op de kerk. Na het ontbijt is Piet rond half 8 aangelopen. Het eerste stuk door het stadje en dan zie je overal pelgrims vandaan komen die weer op pad gaan. Hij heeft bij een tankstation nog een kop koffie gedronken omdat dit voor 17 km de laatste mogelijkheid was. Er loopt namelijk een erg stenig pad van die lengte over de Meseta zonder dat er ergens iets te vinden is. Maar wat schetst Piet zijn verbazing: ook hier heeft de commercie toegeslagen! Halverwege dit pad is een soort van huisje/bunker neergezet en daar werd om half 10 's morgens al gebarbecued. Verder kon je koffie en ander drinken krijgen en hadden ze het gezellig gemaakt met tafels, stoelen en parasols. Je ziet wel je kunt overal je boterham verdienen!
Het was slecht lopen over de keien maar goed je hebt geen keuze dus op naar het einde van die 17 km in Calzadilla de la Cueza en naar de bar. Zo ongeveer iedereen gaat daar iets drinken en zo kom je daar veel pelgrims weer tegen. Het is er vaak druk maar als je eenmaal weer loopt is dat ook heel snel opgelost. Bij de bar heeft Piet een broodje gemaakt en dit al lopend opgegeten. De volgende plaats is Ledigos en daar naartoe loopt de route helemaal langs de weg. In dit plaatsje heeft hij in de bar even cola gedronken en later buiten op een bankje de rest van zijn brood en kaas opgegeten. En dacht hij daar rustig te kunnen zitten, moest zijn vrouw zonodig weer bellen! Ik was benieuwd hoe het met de inlegzooltjes was en de blaren natuurlijk. De blaren gaan goed maar de zooltjes is hommeles. De ene zitten te hoog en de andere eigenlijk te laag. Hij loopt ook bij een voet de hak helemaal schuin af en dat is iets wat wij alleen van Gijs herkennen!
De meseta is erg vlak en je loopt over een soort verbindingsstukken voor herders die Paramo genoemd worden (geloof ik). Er staan veel struiken en de groene sprieten van een paar weken geleden beginnen nu graan te worden. Piet hoort en ziet wel heel veel vogels en dat hadden we in 2006 niet. Hij probeert ze te fotograferen maar ze zitten erg slecht stil. Na het passeren van het bijna verlaten dorpje Moratinos kom je even later aan in San Nicolás del Real Camino. Daar is een particuliere slaapplaats voor pelgrims Albergueria Laganares. Het ziet er allemaal netjes uit en ze hebben meerdere kamers. Toen we belden lag Piet alleen op een kamer dus heel erg rustig. In de albergue zitten ook 2 Nederlanders uit Eindhoven en Asten. Zij wisten al precies wie Piet was dus zijn naam gaat sneller dan zijn voetstappen!
Er wordt een pelgrimsmenu geserveerd in de albergue en dat betekent gezellig met zijn allen eten. Volgens Piet ligt er op de bergen in Noord-Spanje nog erg veel sneeuw en daar komt de wind vandaan........... Vanmiddag was er helemaal geen wind en volgens eigen zeggen heeft Piet daarom heerlijk gelopen.

• 29 April 2009 - 19:21

Kim:

He wat stom zeg! Dat barretje halverwegen de meseta!!!
    dat was mijn favoriete wandelstuk. Zo lekker leeg! (nou ja, leeg is het nooit, maar toch.)
    San Nicolás del Real Camino. Weet ik nog!

succes verder!

• 29 April 2009 - 19:21

Huub En Paula:

Hai Piet,jammer van de blaar,heb je toevallig geen blaren pleisters bij je??In het zuiden is het prachtig weer,25 gr.
    Balen dat het er zo koud
    is.Heb wat mooi weer en zon naar je toe gestuurd.
    En dat je blaren gauw beter zijn en je inlegzooltjes beter passen,succes ermee.

• 29 April 2009 - 19:24

Paula:

Wat ik nog vergeten was te vetellen Piet....Kim haar hondje is er nog steeds.Zit nog op haar te wachten!!!!!!

• 29 April 2009 - 20:29

Marij,:

hoi pelgrim pietje,
    dat is weer een heel verhaal en weer veel gezien en gelopen wat vervelend van die blaren,maar het komt goed houw je taai,eneen telefoontje van je vrouw dat doet je toch goed en geeft je weer moed doei

• 30 April 2009 - 07:24

Kim:

Ooooh, pap en mam lezen jullie dat?? Mijn hondje zit er nog steeds..... Zit echt op me te wachten...

• 30 April 2009 - 07:29

Francien:

Hoi Piet en Antje.

Hopelijk een snel herstel van de blaren.
    Zo te lezen gaat het met jullie beiden heel goed,wel druk, de ene helft met het wandelen en de andere helft met de verslagen .Wij kunnen er lekker van genieten,met veel genoegen lees ik iedere keer weer je mooie verslagen,bedankt hiervoor.

Groetjes Francien.

• 30 April 2009 - 09:35

Engelberti:

Beste Piet en Antje,
    Piet ik leef met je mee...het wordt voor jou een echte boetetocht met die blaren en stukgelopen hielen. Sterkte en succes.