Hitte, aanval van gras en medepelgrim - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Hitte, aanval van gras en medepelgrim - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Hitte, aanval van gras en medepelgrim

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

06 Juli 2010 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

Gelukkig weer een keer op internet en de tijd vanwege een korte route vandaag. Leuk dat iedereen met deze hitte toch de moeite neemt om de verslagen te lezen en te reageren, kei bedankt!
De dag dat Erik vertrok, zijn wij toch in Nevers gebleven omdat het die dag 38 graden was en we geen slaapplek konden vinden op korte afstand van Nevers. Een Amerikaan genaamd Peter vertrok die dag nog voor een stuk van 32 km. We hebben ons de volgende dag, toen we zelf dat stuk liepen, vaak afgevraagd hoe warm hij het wel niet heeft gehad.
In Nevers hebben we eerst weer een slaapplek, diner en ontbijt bij Espace Bernadette geregeld. We werden weer geholpen door dezelfde lieve mevrouw die uit Roemenië bleek te komen en Ana Maria heet. De dag een beetje gesleten in Nevers waar het dus erg warm was. Omdat ons fototoestel wat kuren heeft, keken we nog naar een ander. Maar we vonden het toch zonde van het geld en besloten het er maar op te wagen. Tot nu toe gaat het goed.
Op zaterdag 3 juli zijn we om 6 uur in de morgen vertrokken. De nachtportier had voor koffie bij het ontbijt gezorgd. Na een bijna slapeloze nacht door de warmte was het in de ochtend pas een beetje koeler. De dag was zeer warm, lang ( 32 km ) en bestond uit veel drinken en regelmatig pauzeren. Op een gegeven moment moesten we langs een zeer drukke weg lopen en werd er geadviseerd om tussen de akker en de berm te lopen. In de winter prima denk ik maar nu is alles begroeid met graan, gras en bloemen. Niet te lopen dus omdat alles een halve meter hoog staat. Na ongeveer 200 meter toch maar terug naar de berm gegaan. Alleen zaten toen de schoenen en sokken al vol met allerlei zaden van gras en zo. Eenmaal van de grote weg af probeerden we zo snel mogelijk in de schaduw te komen. Daar hebben we wel een half uur onze sokken leeg zitten plukken! Een heel werk en intussen wordt het water wat je bij hebt steeds warmer. Dus vroegen we bij een huis naar fris water en kregen ieder een fles vol, een plekje onder een grote boom en nog een glaasje cola. Fijn om te ervaren!
Op zondag 4 juli weer om 6 uur vertrokken omdat we nog een keer 30 km moesten lopen. Dit is niet omdat we dat zo leuk vinden maar omdat we niet eerder een slaapplek konden vinden. Op onze eerste rustplek zagen we Otto een pelgrim uit Duitsland. Hij spreekt ook Nederlands omdat hij in ons land gestudeerd heeft. Hij heeft zowat de hele dag met ons gelopen en sliep ook in hetzelfde hotel. We waren zo gezellig aan het kletsen dat we niet lazen in het boekje hoe we moesten lopen. Staan we ineens voor een riviertje. Er lagen geen stapstenen maar wel stenen zo'n 20 centimeter onder het wateroppervlak. Piet ging dus over die stenen naar de overkant en dat ging prima dus Antje er meteen achteraan. Net geen natte voeten gehaald maar aan de overkant moest ik wel op de kant getrokken worden. Nog een stukje door struikgewas en toen waren we over de rivier. Kijken we omhoog en zien ongeveer 10 meter verder een brug over de rivier! Otto had intussen de schoenen al uitgedaan en liep met blote voeten door de rivier. Wel lekker fris! Om 4 uur waren we in het hotel en hebben daar lekker uitgerust.
Gisteren ( 5 juli ) hebben we een kortere route gelopen vanwege de warmte. Overdag gewoon rustig aan de route gelopen en toen waren we om 3 uur op de plek van bestemming. Een adres van onderdak bij particulieren langs de route. En wat voor een adres!! Een heel groot huis van een vroeger zeer welgestelde familie. Nu woont alleen de weduwe van de laatste telg van die familie er nog. Ze liet ons binnen in de gang en we werden eerst naar onze kamer gebracht. Een grote slaapkamer met een bed waar ik een trapje voor nodig had om erin te komen. Er was ook een douche op de kamer maar die was wel wat verouderd. Beneden kregen we drinken in de orangerie en liepen we eerst door de zitkamer. Er was verder nog een eetkamer en een keuken. Aan de ander kant van de voordeur was ook nog een flinke kamer. Verder was er geen tuin maar een park om in te wandelen. Toen we gedouched hadden en de was wilden ophangen, kon dat aan de achterkant van het huis. Daar was nog een complete woning, waar vroeger de opa woonde. Aan de andere kant van de woning waren nog stallen en een woning voor een bediende met bordes en er staat nog een toren. We hebben onze ogen uitgekeken maar alles is wel in staat van zeer slecht onderhoud. De weduwe doet alles zelf en kan dat gewoon niet allemaal bijhouden. Piet heeft overal rondgeneusd en vond oude prenten van 1892 en een grote hoeveelheid bidprentjes en kerkboeken. Jammer dat het zo in verval raakt!
Vandaag ( 6 juli ) weer een korte route en nog steeds in gezelschap van Otto. Wel gezellig hoor en ik denk dat hij tot Gargilesse wel dezelfde stukken zal lopen als wij. Omdat we nu nog maar 5 km hoeven, hebben we vanmiddag heerlijk bij een restaurant een menu du jour genomen. Met een kwart liter rosé dus dat belooft nog wat. Maar zoals Piet het regelmatig tegen Otto zegt: HET PELGRIMEREN IS LEUK ALS JE NIET LOOPT!!

• 06 Juli 2010 - 13:17

Piet En Antje :

Lieve Erik,
    Fijn dat je heelhuids bent thuisgekomen na een niet zo vlotte terugreis. Ook wij vonden het erg leuk om samen met jou op pelgrimage te zijn. De eerste dag zonder jou was maar stil, we misten je grappen grollen! Je stapte ook overal op af en dat heeft ervoor gezorgd dat ook wij bij mensen water gaan vragen. Je ziet wel dat is niet verkeerd want we kregen zelfs cola! Hopelijk heb je een beetje ervaren wat lopend onderweg zijn is en krijgt het een vervolg in een wandelende pelgrimage naar Lourdes!
    Veel liefs en een dikke kus van Piet en Antje

• 06 Juli 2010 - 14:23

Frans En Gonnie.:

Als ik zo jullie reisverslag lees mogen wij echt niet klagen over het warme weer.
    Hopelijk lopen jullie geen blaren met deze hitte.
    Antje,wat ben je een geweldige reisverslaggeefster.
    Alle goeds van Frans en Gonnie.

• 06 Juli 2010 - 17:18

Luc Dn Greta:

Weer een knal verhaal! echt we zoen het zo voor ons die zaden in de sokken. Je had ze ook uit kunnen doen en andere aan, maar dan moet je weer de rugzak in en dat zal ook niet veel vlugger gaan. En dan dat huis! iets om te kopen? Bied die vrouw maar aan dat je haar zult verzorgen voor d3 reast van haar leven en dat kan blijven wonen als jullie alles krijgen. Wij komen wel helpen schilderen, ha ha
    Voor de komende dagen veel genieten want.... PELGRIMEREN IS OOK GENIETEN.

• 06 Juli 2010 - 17:45

Marij :

wat een verhalen jullie zijn kanjers en dan in die hitte,ik neem mijn petjevoor jullie af.
    en wat dat huis , dat was wel wat voor jullie,daar kun je wel wat van maken.veel sucses met met de verdere voettocht groetjes van je zus xxxxx

• 07 Juli 2010 - 06:34

Annemiek:

Hai doorzetters!

Geweldig wat jullie presteren! Onder die omstandigheden, super. En leuk dat jullie weer van die lieve mensen ontmoeten. Hier bij De Boer zindert het ook, maar dan van de spanning en sensatie over het Oranje-elftal wat door is naar de finale. Maar jullie gaan op weg naar je eigen finale. Succes weer! Groetjes van Annemiek.

• 07 Juli 2010 - 07:53

Miria:

Antje wat knap dat de verhalen elke keer weer anders en leuk om te lezen zijn. Als je het leest dan zie je jullie bijna door die woestenij lopen van een halve meter hoog. Als je zo niet uit de zon kan is het wel heel heet om te wandelen lijkt me. En inderdaad dat huis daar moet je maar iets mee doen. Kunnen we het met zijn allen opknappen haha.
    Veel wandelplezier nog en tot het volgende verhaal.

xx groetjes Miriam

• 07 Juli 2010 - 11:27

Francien Dortmans:

Hallo Piet en Antje.

Wat een warmte ,het wandelen is nu echt even af zien maar des temeer genieten als het wandelen er op zit.
    Blijf vol houden veel stekte.

groetjes Francien.

• 07 Juli 2010 - 12:04

Engelberti:

Dag Antje en Piet,
    Wat een hitte waar jullie door moeten, een echte "boetetocht". Gelukkig dat alles goed gaat,volhouden!! en dank omdat je ons laat mee genieten van jullie ervaringen.
    Groetjes, Engelberti

• 07 Juli 2010 - 13:00

Bertie En Reini:

Antje en Piet,

Heel veel wandelplezier toegewenst vanuit Winterswijk! Bedankt voor de mooie verslagen, we volgen jullie "op de voet"! Liefs an ons.

• 07 Juli 2010 - 15:40

Kees En Petra:

poehpoeh, wat 'n verhaal weer. heel veel succes!!!

• 08 Juli 2010 - 18:08

Ans En Rinus:

Het lopne is erg zwaar met die warmte en we hebben dan ook veel bewondering voor jullie. Het huis opknappen met de families en dan daar vakanties en een reunie houden? Grapje. Maar na een menu du jour met rose zijn veel dingen leuk. En lopen nog zwaarder. Succes verder.
    Groetjes Ans en Rinus

• 12 Juli 2010 - 09:16

Mark En Giséla:

Hallo Antje en Piet,
    wat een doorzetters zijn julie! Wij vinden het al hard werken om twee uur over de Posbank te wandelen met 37 graden, maar jullie houden het hele dagen vol. Hoop dat de hitte jullie reis niet teveel beinvloedt, met liefs van Mark, Micheye, Nevah Nine en Giséla.
    p.s. in de Volkskrant stond een heel stuk over pelgrimeren naar Santiago, ik zal het bewaren voor jullie.