Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Nevers

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

02 Juli 2010 | Frankrijk, Nevers

We zijn gisteren in Nevers aangekomen en hebben vannacht in het klooster van Bernadette overnacht. Even een terugblik nu ik een "normaal" toetsenbord heb!
Zoals jullie uit ons eerdere bericht hebben vernomen is het erg warm. De eerste dag moesten we 25 km lopen en veel klimmen. Voor Erik betekende dit dat hij zijn uiterste grenzen moest opzoeken. Na jaren weer wandelen met een rugzak om en dan ook nog in die hitte zo zwaar lopen. Maar hij hield vol en is er op eigen kracht gekomen. Ook voor ons was het afzien zo'n warme eerste dag. Maar bij Karel en Willemien werden we hartelijk en gastvrij ontvangen en een lekkere douche en heerlijk eten in de schaduw van een grote boom doen wonderen!
De tweede dag was de afstand gelukkig wat korter. We liepen wel veel over het asfalt en in deze hitte is dat funest voor je voeten. Maar regelmatig pauzeren, een ijsje eten, wat kletsen met voorbijgangers en het laatste stuk verstand op nul zorgen ervoor dat je er toch komt. We kwamen aan bij een oude wijnhoeve ( chateau ) en kregen een mooie kamer met eigen douche en open haard. Ook niet onbelangrijk met dit weer!! De gastvrouw zorgde voor een heerlijke maaltijd met salade en gebakken eend en warme appeltjes en vis met rijst. Het ontbijt was wel op zijn Frans: stokbrood en jam.
De derde dag liepen we 17 km naar een chambre d'hotes in Boulon. Wederom een hele warme dag met veel rustpauzes en veel water. Zelfs Erik weet nu wat water drinken is! Onderweg in St. Réverien hebben we bij de kerk gepauzeerd voor koffie en zagen daar 2 Spaanse pelgrims. Zij liepen op die dag nog helemaal naar Prémery, een tocht van 34 km. We deden het ze niet na, veel te warm. We hebben daar een stempel gehaald bij de Mairie, want stempelen hoort er weer bij. In Boulon hebben we ook een warme maaltijd kunnen nuttigen, de gastheer kwam het allemaal brengen in de gite.
De vierde dag liepen we 24 km naar Guérigny. Die dag hadden we wel regelmatig schaduw van de bossen. Naast wat hagedissen hebben we niet veel wild gezien. Toch weer een wat langere afstand vanwege de mogelijkheid om te slapen. Voor Erik ging het die dag beter dan de eerste dag. Hij was al meer gewend aan het dragen van een lichte rugzak en ook het lopen ging al een stuk beter. De licht rugzak slaat op het feit dat hij in Vézelay zijn slaapzak en de helft van zijn kleren had achter gelaten!
De vijfde dag werden we eerst achterna gehold door de eigenaar van het hotel. Hij heeft zelf een wandelaartje op een schelp ontworpen ( Erik gelooft dit niet ) en dat stond de hele tijd dat we in het hotel waren op onze tafel. Wij vonden dat een leuk pelgrimsaandenken maar kochten er geen. Blijkbaar vond hij toch dat we er een moesten hebben en kwam er eentje nabrengen. We hoefden maar 14 km tot aan Nevers te lopen maar ik (Antje) had veel last van de warmte. Op een kerkhof dronken we na een uur lopen al koffie. Klinkt een beetje raar maar er was in ieder geval schaduw en een zitplek. Heb nog regelmatig moeten stoppen die dag en werd goed vertroeteld door de mannen. Waar niet lekker zijn al goed voor is!!
In Nevers zijn we een slaapplek gaan vragen bij Espace Bernadette. Een mooie en rustige plek om te verblijven. We hebben onder leiding van Erik het complex goed bekeken: de kapel met Bernadette, de grot en de tuin. Je kon merken dat Erik zich er goed thuis voelde en dus besloot hij pas vandaag naar huis te gaan. Vanmorgen zijn we samen naar de Mis geweest en daarna hebben we ontbeten. Onvermijdelijk kwam het moment dat we afscheid moesten nemen. Nooit leuk en erg jammer dat Erik niet tot aan het einde mee kan gaan. Hij is nu liftend onderweg naar Vézelay en gaat van daaruit met de auto naar huis. Goede reis!!
Wij hebben nog een ander probleem: het fototoestel is bijna fini! Soms doet hij het en soms krijgen we rose en wazige foto's. We denken na over de aanschaf van een klein toestel zodat we toch foto's kunnen maken tot het einde van de pelgrimage.
Het is nog steeds erg warm en we blijven of vandaag nog in Nevers of lopen maar een klein stukje. Het is nu 12 uur ' s middags en we gaan wat drinken en eten. Bedankt voor alle jullie lieve reacties en hopelijk tot gauw.

• 02 Juli 2010 - 10:20

Wim En Margo:

Poehpoeh, wij doen het jullie niet na. Het is hier al zo heet,zelfs als we niks doen. Maar jullie maken weer van alles mee.Nog heel veel wandelplezier, hopelijk met iets minder hitte.

• 02 Juli 2010 - 10:27

Miriam:

Nou inderdaad wat een prestatie met dit weer. Ik zit achter de computer al met een natte rug en dat vergt toch echt niet veel inspanning. Jammer ja dat Erik weer naar huis moet, je wist het van tevoren wel mar toch als het dan zover is lijkt me toch raar. Veel suces nog en tot het volgende berichtje.

groetjes Miriam en Ronnie

• 02 Juli 2010 - 10:34

Luc En Greta:

Een mooi verslag ja het is erg heet.Erik moet echt wachten tot het wat koeler is met rijden. En jullie ... het wordt koeler kan ook niet anders want het warmte record is bijna gebroken . In sint-oedenrode is het nu 12h30 35 graden in de schaduw!!
    Doe het dus rustig aan en we zien uit naar volgende avonturen

• 02 Juli 2010 - 11:15

Francien Dortmans:

hallo Piet en Antje.

Echt warm,dat is echt af zien doe het rustig aan. veel succes .

Groetjes Francien.

• 03 Juli 2010 - 08:20

Mari En Antoinette:

Hoi, Antje, Piet en Erik.
    Knap van Erik dat hij zo'n doorzettingsvermogen heeft. En dan zo maar bij Bernadette slapen, wat een luxe.
    Hoe gaat het nu met je Antje? Weer een beetje opgekikkerd? Wat wil je ook met zo'n weer. Hier is het ook behoorlijk warm. Zeer waarschijnlijk vertrekken wij komende week.

Nog veel sterkte en wandelplezier.

Mari en Antoinette

• 03 Juli 2010 - 11:04

Nol En Margareth:

Het is inderdaad bijna niet te doen met dit weer. Wat gaat het snel voorbij, Erik nu al weer naar huis.
    Genieten jullie er samen nog lekker van en doe vooral rustig aan.

groetjes,
    Nol en Margareth

• 03 Juli 2010 - 14:41

Ans En Rinus:

Wij zijn weer terug uit Mallorca en daarom nu pas van ons een berichtje. Ook daar zeer warm en we hebben wel gewandeld maar niet zoals jullie. Hebben zeer veel bewondering voor jullie prestaties in die warmte. Sterkte verder en we zijn benieuwd naar het vervolg. Groetjes Ans en Rinus

• 03 Juli 2010 - 18:43

Conny:

Ondanks de hitte zet ik graag mijn Petje af voor jullie drietjes!! Hou de moed er in en blijf genieten van alles!! Erik, goeie reis naar huis!!

• 04 Juli 2010 - 08:58

Erik:

Hoi hoi ex medepelgrims,
    Bedankt voor deze bijzondere (zo nu en dan zwaare/te korte )'pelgrimage', ik vond het zeer aangenaam om dit met jullie samen te mogen delen/tebeleven.
    een reis in de "voetsporen van Bernadette"
    waar het einde van een reis een nieuw begin kan/mag zijn,
    dank je wel hou van jullie ,
    Bon Camino
    Erik

• 05 Juli 2010 - 19:31

Marij:

hoi piet en antje, wat hebben jullie het zwaar met dit weer , maar jullie redden het wel,een beetje rustig aan. en erik ,jammer ik denk dat hij nog graag verder met jullie wilde gaan,maar helaas zijn plicht roept weer,verder nog veel wandel plezier ,en tot de volgende keer doei je zus.