Pittig begin - Reisverslag uit Arnsdorf, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Pittig begin - Reisverslag uit Arnsdorf, Duitsland van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Pittig begin

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

18 Augustus 2019 | Duitsland, Arnsdorf

Zondag 18 augustus 2019
Görlitz - Arnsdorf 18,8 km

De dag begint met een lekker ontbijt van het buffet in het hotel. We genieten er van; wie weet wat de komende dagen brengen. We checken uit, doen de rugzakken om en vertrekken. Eerst nog even een broodje en wat lekkers halen. Het kaartje gebruiken we nog om bij de route te komen. Gisteren liepen we het stuk vanaf de brug naar het heilige graf al. Vanaf nu gaat het gebeuren!
Zodra we de stad uit zijn, draaien we af naar rechts. Even later een mooi akkerpad. De markering is goed aangebracht hoewel soms wat hoog dus toch even zoeken. Het geel van de schelp zijn we in ieder geval gewend van de gele pijlen in Spanje en Portugal.
Over een fietspad gaan we onder de weg door waarover de bus ons naar Görlitz heeft gebracht. Een eind verder staat een mooie overdekte picknickbank. Even wat drinken. Begint het spontaan te regenen! Het zou een warme zonnige dag worden maar blijkbaar houdt Jacobus er van om ons op de eerste dag te zegenen. Het duurt gelukkig maar kort. Verder klimmen naar achtereenvolgens Ebersbach en Liebstein. In het laatste dorpje is een bankje waar we wat drinken. Er komt een pelgrim langs, een Spanjaard blijkt. Hij wil vandaag 34 km lopen, een flinke afstand. Wij zijn blij dat we voor een korte route zijn gegaan. Het dorpje uit en dan zien we het bos naderen. Links prachtig gezicht op de heuvels en rechts op lege graanvelden. Die laatste zien we regelmatig en ze doen ons denken aan de Meseta in Spanje. Het is al de hele ochtend bewolkt met een flinke wind. Nu lijkt dan toch de zon door te komen en ik ben blij dat we het bos in gaan. Lekker koel en uit de zon! De blijheid is van korte duur. In het bos is het flink warm en de bomen houden ook de wind tegen. De paden in het bos klimmen alleen maar en mijn poriën weten weer waarvoor ze op aarde zijn: transpireren!!!
We zijn allebei blij als we bij de Hochsteinbaude aankomen. Heerlijk de rugzakken af, een koude cola ( ja hoor ook hier ) en lekker warm eten. We genieten hier wel 1,5 uur van een welverdiende pauze. Het is best druk bij de gasthof zodat er genoeg te zien is. De rest van de route gaat grotendeels naar beneden. De spieren protesteren, wat is dit allemaal? Eerst omhoog en nu naar beneden, dat lukt niet zomaar.
In Arnsdorf gaan we eerst naar de kerk en scoren daar een stempel voor onze pas. Op naar de herberg. Deze bevindt zich in de schuur van een pastorie. Prima sanitair en 2 kamers met bedden. We slapen er met 4 pelgrims dus we hebben een ‘eigen’ kamer. We douchen, wassen en hangen deze op. Dan zijn we toe aan een kopje koffie met appelgebak. Dat heeft Piet de hele dag gedragen in een kleine koeltas in de rugzak. Het is nog verrassend koel! Werkt prima dus.
De rest van de avond zitten we lekker buiten en kletsen met de andere pelgrims. Morgen wordt regen voorspeld, we zullen het zien.

Groetjes Piet en Antje

• 18 Augustus 2019 - 17:47

Anneke:

Een mooi begin van de tocht vandaag. Weer heel ander landschap dan Spanje en Frankrijk. Goed om het niet te lang te maken de eerste dag en je de nodige rust te gunnen. Nuen Camino

• 19 Augustus 2019 - 05:30

Engelberti:

Dag Antje en Piet,
    Wat fijn dat jullie gestart zijn. De eerste dag van de pelgrimsroute zit er op en je geniet.
    Ik geniet van jullie reisverslag en loop in gedachten mee.
    Groetjes, Engelberti

• 19 Augustus 2019 - 15:35

Jannie En Jan Pepers:

Een mooie eerste dag antje en piet.ik ben benieuwd hoe t de volgende ochtend met de spieren gesteld is.wel fijn dat jullie een eigen kamer hadden.
    En een warme maaltijd in de middag,dat hadden jullie al gedacht.
    De eerste pelgrims ook ontmoet, leuk om weer verhalen uit te wisselen.
    Succes op jullie pad en tot hirens!