Mooie dag - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Mooie dag - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Mooie dag

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

01 Mei 2024 | Spanje, Avilés

Woensdag 1 mei 2024

Gijón - Avilés 25,4 km

We trekken om kwart voor 7 de deur van het hotel dicht, het is gelukkig droog. Klein stukje naar de haven en daar zien we de eerste metalen schelpen op de grond. Deze kunnen we tot aan het einde van Gijón volgen. Na een flink half uur drinken we in een cafetaria koffie met een croissantje. Even wat energie opdoen, een andere pelgrim en een fietspelgrim hebben hetzelfde idee. Verder door de straten van Gijón en nog een sanitaire pauze bij een volgend cafeetje. Zo schiet het direct al niet echt op [e-1f60f]

Niet veel later zijn we aan de rand van de stad met veel industrie. Wat een drukte en lawaai! Met een paar lastige oversteken, gaan we de natuur weer in. We passeren een klein dorpje en klimmen daarna flink naar de Mont Area. Lekker pittig! Gelukkig lopen we daarna op dezelfde hoogte over een mooi grindpad. We horen en zien een aantal roodborstjes. Het schijnt ook een archeologisch gebied te zijn op de Mont Area met zelfs hunebedden maar we zien geen enkele verwijzing. Voor ons lopen ongeveer 4 pelgrims en achter ons ook nog een paar. Door de regen staat er een flinke plas op het pad en hebben vorige pelgrims een olifantenpaadje ernaast gemaakt. De Franse pelgrim denkt er gewoon door te kunnen lopen maar haalt natte voeten. Och droogt ook wel weer!

Als je klimt, moet je ook weer dalen …. en meestal heel snel. Zo merken we dat onze kuiten dat ook weten. Uiteindelijk staan we in Santa Eulalia. Naast de kerk is een mooie rustplaats waar het heel hard waait. En hier is de temperatuur nog rond de 15 graden dus jullie snappen dat we niet lang zitten. We ontmoeten daar wel de Nederlandse pelgrims van onze eerste wandeldag.

De volgende 5 kilometer zijn waarschijnlijk het mooiste van de hele route. Een mooi pad dat slingerend door de velden gaat. Heel veel bloemen langs de kant en in de velden. Struiken sieren de rand en af en toe staan er koeien of paarden. In de lucht vliegen een paar buizerds, deze vogels doen me altijd aan mijn vader denken. Echt heel mooi, dat was genieten!

De volgende halte is Trabaza en je merkt aan alle industrie dat we in de buurt van Avilés komen. Bij een cafeetje in dit dorp eten we een broodje. Verder voor 4 km langs de grote weg. Wind van voren, hard rijdende auto’s en vrachtwagens dus niet echt leuk. Via oversteken van deze grote wegen komen we in Trasona. Daar drinken we samen koffie en dan loopt Piet verder en ik ga naar het station. Ik neem de trein naar Avilés om mijn knie wat te sparen. Het gaat verder nog heel goed hoor maar ik ben voorzichtig. Nou zou ik mezelf toch in staat achten een treinkaartje in een automaat te bestellen. Maar welke knoppen ik ook indruk het lukt niet. Balen wat nu? Misschien met de bus dus ik loop terug. Daar kom ik 2 pelgrims uit Brazilië tegen. Zij wilden met de taxi maar die kwam niet opdagen. Ze zijn bereid om samen met mij de trein te nemen en kaartjes te bestellen. Dat lukt uiteindelijk maar alleen omdat een van hen een pasje van de treinmaatschappij heeft. Maar met deze tickets krijgen we de poortjes niet open. Wat een gedoe! Teruglopen en toch de bus proberen of …. dan is er ineens toch een taxi! Voor iemand anders maar we kunnen vragen of hij er nog een laat komen voor ons. Hij belt de centrale voor een nieuwe taxi en brengt ons naar Avilés. We worden in het centrum afgezet en ik wil mijn deel betalen. Maar dat mag niet want volgens Alice en Coby moeten pelgrims elkaar helpen. Wat een schatten zeg!

Na een half uurtje is Piet er ook en gaan we douchen, de was doen en ophangen en ergens wat eten. We lopen nog rond voor een stempel maar alles is dicht vanwege 1 mei. Bij de herberg voor pelgrims krijgen we er eentje, we eten nog heel lekker en liggen nu op onze kamer met de beentjes omhoog. Morgen weer een nieuwe dag!

Tot dan

• 01 Mei 2024 - 21:25

Jo Van Stiphout. :

Mooi wandelen met 0naangekondige hindernissen maar wel verrassende dingen waar je voor komt te staan en toch weer opgelost. Hopelijk gaan er ook leuke paden komen om te wandelen met aangenaam weer.Groeten van Jo handwerkclub.

• 01 Mei 2024 - 21:28

Esther:

Hoi Piet en Antje,

Wat heerlijk om jullie verslagen te lezen. Zo geniet ik lekker mee met jullie reis.

buen camino [e-1f97e][e-1f31e]

• 01 Mei 2024 - 22:33

Carola :

Weer veel meegemaakt tijdens jullie pelgrimstocht. Leuk om te lezen. Geniet ervan!! Liefs Carola

• 02 Mei 2024 - 07:46

Monique Holthuizen :

Mooi om jullie avonturen te volgen. Ik hoop dat je knie mee blijft werken. Goede keus om je knie te sparen en de trein te pakken.

• 02 Mei 2024 - 15:44

Anneke:

Elke dag staan jullie voor verrassingen en je weet... uiteindelijk komt het goed. Soms niet op de manier die je gepland had, maar dan toch op een andere manier.

Goed Antje, dat je rekening houdt met de mogelijkheden en onmogelijkheden van je knie. Beter zo, dan overbelasten. Want je wilt nog een stukje verder lopen, toch. Veel sterkte, hartelijke groet, Anneke

• 02 Mei 2024 - 17:44

Kitty:

Slim om dat akelige stuk over te slaan…

• 03 Mei 2024 - 15:47

Catharina:

Hoi Antje en Piet,

Wat ontzettend leuk om weer mee te mogen lezen.

Jullie zijn al weer een paar dagen op stap dus de kop is eraf.

Ik was even een paar dagen druk en daarna was ik aan het zoeken naar mijn dagboeken die zich voor mij hadden verstopt.

Maar ze hebben zich weer laten vinden dus ik volg aandachtig jullie reis en tevens weer de mijne [e-1f609].

Pittig lopen hè zo af en toe.

Nog veel loop plezier en gezellige ontmoetingen en mooie cultuur.

Lieve groet Catharina

• 08 Mei 2024 - 16:56