Een regenachtige dag Orthez - Guinarthe-Parenties - Reisverslag uit Guinarthe-Parenties, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Een regenachtige dag Orthez - Guinarthe-Parenties - Reisverslag uit Guinarthe-Parenties, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Een regenachtige dag Orthez - Guinarthe-Parenties

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

10 April 2009 | Frankrijk, Guinarthe-Parenties

Gisteravond is Piet samen met de andere twee pelgrims en de beheerders van de refuge nog uit geweest. De beheerders hadden gevraagd of ze nog wat mee wilden gaan drinken. Nou hartstikke gezellig natuurlijk maar dan wordt het altijd later dan je denkt. En toen dan ook nog de Fransen 's nachts geregeld naar het toilet moesten en een heel bos omzaagden, viel het voor Piet niet mee om een goede nachtrust te hebben. Dus was hij er vanmorgen op tijd uit, tot ongenoegen van de Fransen, en zo rond 8 uur op pad. Omdat hij een pad niet kon vinden (hij kan toch echt nu weer op de kaart kijken) heeft hij een stuk langs de weg gelopen.
Vanaf een uur of 11 begon het te miezeren en vanaf 12 uur flink te regenen. Hij is een Portugees tegengekomen die terug aan het lopen was. Dat ziet er altijd raar uit want voor je gevoel gaat die dan de "verkeerde kant" op. Die wil via Orthez en Lescar over de Col de Somport (route van Arles of GR65)lopen en was al verschillende keren in Santiago geweest. Even later heeft Piet de middagboterham onder een afdak bij de Mairie opgegeten en kwam daar de twee Franse pelgrims weer tegen. De Française heet Laurette (of iets dergelijks) en is in Orthez begonnen. Ze is zo'n beetje op sleeptouw genomen door de andere Franse pelgrim maar omdat die al vanaf Vezelay aan het lopen is, heeft die er goed het tempo inzitten. En dat vindt ze soms wel wat lastig bijhouden dus Piet ziet nog wel gebeuren dat ze alleen verder gaat.
Piet kan onderweg nog steeds merken dat er in Zuid-Frankrijk vorig jaar of dit jaar (dat wisten we even niet meer) zo'n storm gewoed heeft. Er liggen nog veel bomen op de bospaden en hij moet er regelmatig overheen of er omheen en dan door de struiken lopen. In Sauveterre-de-Béarn heeft Piet in een café koffie gedronken en kon daar op een computer. Nu heeft hij eindelijk alles kunnen lezen en voor iedereen een berichtje achter gelaten (zie gisteren). Dit was net klaar voordat om 16.00 uur de stroom uitviel. Daarna heeft hij wat boodschappen gedaan en is nog 2 km doorgelopen naar zijn slaapplek. Deze is op dezelfde plek als vorige keer alleen heeft hij nu een kamer en slaapt hij niet in de caravan. Op die plek is hij de eerste pelgrim van dit jaar. Hij kan er warm eten en krijgt morgen ook een lunchpakket mee omdat hij vandaag geen brood meer heeft kunnen kopen.
De stroom is intussen weer terug en dat betekent dat hij zijn was op de verwarming kan drogen. De gastvrouw ging een cake bakken en hij zou ook wat te drinken krijgen dus dat zat weer helemaal goed!
Voor allen die zich afvragen hoe het met mij gaat zonder Piet: beter dan ik gedacht had. Natuurlijk mis ik hem maar de keren dat we telefonisch contact hebben en hij verteld wat er allemaal gebeurd is, weet ik precies hoe dat geweest is. Ik denk dat dat alles wel wat gemakkelijker maakt. En toen ik vanmiddag thuis kwam lag er een enveloppe op de deurmat met daarop een erg bekend handschrift. Piet heeft een zilveren schelpje voor me gekocht in Lescar en er een heel lief briefje bij geschreven! Hoeveel vrouwen krijgen na bijna 33 jaar huwelijk nog een cadeautje met briefje per post van hun echtgenoot?

• 10 April 2009 - 18:10

Marij, :

hoi piet ,
    wat is het weer spannend, je maakt van alles mee he, wat een lief gebaar voor antje die zilveren schelp , nog veel succes en hou vol. groetjes marij en toon.

• 10 April 2009 - 19:50

Frans En Gonnie:

Ha Piet, succes hoor, wel vervelend om in de regen te lopen.
    Heel lief, dat schelpje.

Fijne wandelweg morgen

• 11 April 2009 - 12:14

Huub En Paula:

Hallo Piet
    Leuk, zo ontmoet je nog eens iemand.
    Is wel makkelijker om de tocht dan voort te zetten.
    Tot de volgende keer,en hopen op mooi weer.

• 11 April 2009 - 12:32

Marcel En Sarina:

Hey Piet, hou vol he, ook ondanks de regen.
    Veel plezier onderweg en succes.