Kaarsjes branden El Burgo Ranero - Arcahueja - Reisverslag uit Arcahueja, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Kaarsjes branden El Burgo Ranero - Arcahueja - Reisverslag uit Arcahueja, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Kaarsjes branden El Burgo Ranero - Arcahueja

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

01 Mei 2009 | Spanje, Arcahueja

Om half 8 is Piet aangelopen nadat hij een zeer klein ontbijt (een stukje stokbrood met jam) en een kop koffie in het restaurant tegenover de albergue had genuttigd. Dit was donativo en normaal gesproken geef je dan wat geld maar deze keer heeft Piet dat helemaal vergeten. Bij het aanlopen kwam net de zon op en al vlug loop je dan weer over het pad met de bekende platanen. Deze bomen lopen tot aan Puente Villarente en staan hier wel om de 6 meter dus dan passeer je zo'n 4000 bomen!
In Reliegos kon hij in de bar eindelijk een lekker bocadilla met jambon nemen. De jambon werd vers gesneden van de poot en het smaakte uistekend na ruim 2 uur lopen. Dat de koffie niet ontbrak snappen jullie inmiddels wel!
De barman was een vrolijke kerel die op de maat van de muziek achter de bar stond te dansen. Een gezellige boel al om 10 uur 's morgens. Toen Piet bijna klaar was, kwamen de Nederlanders Wim en Theo binnen. Ze vertelden dat Jan hem gezocht had omdat hij 4 Brabanders op de foto wilde zetten, maar Piet was toen al vertrokken.
Weer verder naar Mansilla de las Mulas waar wij in 2006 sliepen en waar Piet (uiteraard) een stempel ging halen. De beheerder van de albergue vertelde dat het erg druk is op de route en vroeg waar Piet ging slapen. Er blijken namelijk particuliere albergues te zijn die met de auto alvast de pelgrims tegemoet rijden en briefjes geven om bij hen te komen slapen. Het wordt dus echt steeds commerciëler en dat komt het gedachtegoed van de pelgrimage niet ten goede.
Hij heeft in die plaats nog fruit en drinken gekocht en een kop koffie genomen. Dan gaat het weer verder en in een klein plaatsje na Mansilla zat een bakker langs de weg en daar kocht Piet een croissantje en een chocoladebroodje. Het ene was al ingepakt toen hij het andere ook nog wilde hebben en de verkoopster werd bijna boos dat ze dan 2 papiertjes moets gebruiken! Gelukkig had Piet nog een stuk papier in de riem van de rugzak zitten en heeft het daar toen ingedaan. Op een bankje in de zon heeft hij er heerlijk van zitten genieten!
Bij Puente Villarente waren de boompjes op en dit plaatsje heeft hij gewoon doorlopen. Dan is het nog 4 km tot het eindpunt en dan blijkt die plaats op een heuvel te liggen. Moet je aan het einde nog even lekker klimmen! Hij slaapt in een particuliere albergue die verbouwd is en waar alles er netjes uitziet. Er kunnen 10 mensen slapen waaronder ook de Nederlanders Wim en Theo. Verder zijn er Duitsers en een Oostenrijkse en natuurlijk de vrouwelijke Duitse pelgrim die vloeiend Spaans spreekt en gisteren voor hen deze plek reserveerde. Hij heeft gedouched, de was gedaan en ging de voeten nog fijn insmeren. De blaren drogen goed in, hij heeft alleen nog wat last van het scheenbeen.
Dan nog wat nieuwtjes van Piet: in de provincie Palencia hebben ze een Christusbeeld waarbij Jezus niet aan een kruis hangt maar aan een soort Y-vormig hout met in het midden ook nog een stukje hout. Het lijkt op een vogelpoot en daarom werd er gezegd dat de staf van Piet daar ook op leek. De groene sprieten graan krijgen nu halmen en dat groeit in 10 dagen tijd tot een halve meter, de uiteindelijke lengte van het graan. Dan moet het een maand rijpen en dan wordt het gemaaid. Verder vinden andere pelgrims en de hospitalero's van de albergues het kruisje van de zusters (St. Franciscus kruis) mooi en apart en krijgt hij ook voor zijn staf veel complimentjes.
Piet heeft vandaag in een Mariakerk in Mansilla de las Mulas kaarsjes gebrand voor de slachtoffers van de aanslag in Apeldoorn.

• 01 Mei 2009 - 20:23

Jo Hochs:

Hoi Piet,

Ik vind dat je het fanatastisch doet. Ik lees de afgelopen weken jouw verslagen met veel aandacht en plezier.
    Het is mooi hoe jij en Antje er iedere dag weer in slagen de wederwaardigheden van die dag op de site te krijgen.
    Ik ga morgenvroeg aan mijn camino beginnen. Via Pau reis ik naar Orthez vanwaar ik zondag vertrek.
    Het is erg spannend om dit voor de eerste keer te doen. Maar het wordt hoog tijd dat ik mijn eerste schreden zet en de voorbereidingen achter me kan laten. Dat heeft lang genoeg geduurd. Ik ga nu zien hoe het echt gaat.
    Ik wens jou een mooie voortzetting van de weg naar Santiago en lees achteraf wel hoe het gegaan is.
    Het ga je goed op jouw verder tocht.
    Met een hartelijke groet,

Jo Hochs

• 01 Mei 2009 - 21:06

Marij:

het is weer een goed verslag he pietje pelgrim ,die antje die kan er wat van.maar jij moet hem lopen ,en dat kan je daar ben ik van overtuigd, wat fijn dat je een kaarsje aangestoken hebt voor de slachtoffers ,verschrikkelijk toch wat er gebeurt is, maar ik wens je veel succes verder doei je zus xx

• 02 Mei 2009 - 07:01

Kees En Petra:

We vinden het erg leuk de verslagen te lezen! 't is toch net of antje zelf mee loopt! kei leuk zoals jullie deze tocht doen.
    Heel veel succes nog!!!
    groetjes Kees en Petra