De Pyreneeën bereikt! Ostabat-St Jean Pied de Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu De Pyreneeën bereikt! Ostabat-St Jean Pied de Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën bereikt! Ostabat-St Jean Pied de Port

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

12 April 2009 | Frankrijk, Parijs

Vanmorgen was Piet al om 7 uur op en om kwart over 7 had ik een smsje binnen! Wat een leuke wekker!
Gisteravond was het weer gezellig bij de Bask en net als vorige keer had hij het meest belangstelling voor de dames. Hij heeft ook nu weer een gezang laten horen en dat maakt zulke adressen wel speciaal. Piet was om half 9 aan het wandelen nadat hij de Bask nog wat paaseitjes had afgetroggeld. Het is tenslotte Pasen en ik moet dan ook van Piet iedereen een Zalig Pasen wensen, ook alle zusters in het klooster in Veghel!
Het was vandaag guur koud en nat maar het is wel droog gebleven. Maar door alle regen zijn sommige beekjes nogal vol water en als er geen stapstenen zijn, moet je er overheen springen. Met een staf als hulpmiddel lukt dat best goed alleen als het dan glad is, glijd je weg en val je met je achterste bijna in het water. Schrikken voor Piet maar gelukkig kon hij zich nog rechthouden!
Het was vandaag bergje op en bergje af en in het begin moest dit door de modder, later was het allemaal asfalt. Hij is Frank de Vlaming nog een paar keer tegengekomen en een Nederlandse vrouw die een dag eerder in Pau was dan Piet maar een andere route heeft gelopen. Pas om half een kwam hij het eerste dorpje St. Jean le Vieux binnen en de eerste mogelijkheid om iets te drinken. Een warme chocolademelk gaat er dan best goed in. Vanuit dat dorpje is het nog een goed uur naar St Jean Pied de Port en daar is hij eerst naar het Office van de vrienden van St. Jacques in de Pyrénées Atlantiques gegaan voor een stempel en de laatst bijgewerkte lijst van overnachtingen en winkels. Daar kreeg hij te horen dat hij over de weg door de Pyreneeën naar Roncesvalles moet vanwege sneeuwval op de andere route. Ze hebben zelfs een Duitse pelgrim met de ambulance naar beneden moeten halen met onderkoeling en die kwam vandaag weer uit het ziekenhuis. Hij wordt naar Pamplona gebracht en gaat van daaruit verder.
Daarna ging Piet naar de herberg L'Esprit du Chemin die beheerd wordt door de Nederlanders Huberta en Arno en kreeg daar een lekker kopje koffie. Na de koffie krijgt hij het druk met douchen, de was en boodschappen doen. Verder heeft hij wat foto's doorgezonden dus kijk ook nog even bij de andere dagen!
Het is nog niet echt druk in de herberg maar het is er altijd gezellig omdat er samen gegeten wordt en dan wordt er intussen ook flink gekletst. De twee Franse pelgrims zijn ook in St Jean maar slapen ergens anders. Laurette heeft wel tegen Piet gezegd dat ze morgen alleen verder gaat en dat ze allebei hun eigen camino gaan lopen: hij had het dus goed ingeschat!

• 12 April 2009 - 17:26

Huub En Paula:

Het is wel afzien hè.
    Maar het weer wordt vast beter,als je eenmmal Spanje hebt bereikt,hoop ik.Dat horen we morgen.
    En vanaf morgen hoor ik het verslag wel van heel nabij,he`.dan is het verslag vanuit Albir!!!
    Piet toi toi toi.
    Huub en Paula

• 12 April 2009 - 17:36

Marij,:

hallo pelgrimpietje, jou berichtje van de spelfoutjes heb ik vandaag pas gezien die intelegentie weet ik waar die vandaan komt, dat weten alleen maar broer en zus (ha ha) ,maar ik wens je weer heel veel succes en weer een dikke pakkerd van je zusxxxxxxx

• 12 April 2009 - 18:00

Zr. Engelberti:

Dag Piet, Wat geniet ik van jouw tocht en de prachtige verhaalstijl van Antje. Ik reis met je mee... Veel sterkte,inspiratie en alle goeds voor jou. Groetjes, Engelberti

• 12 April 2009 - 20:03

Arvid:

Ha Vader!!!

Vrolijk Pasen he, Hoop dat je het allemaal naar je zin hebt met het wandelen en dat het weer een leuke ervaring is, Ondanks dat ons Mam er niet bij is.

Groeten uit Florida

Je zoon

• 12 April 2009 - 20:21

Bertie En Reini:

Hoi Piet en Antje,
    Hele fijne Pasen toegewenst, en we genieten van de verhalen en foto's! Piet zet hem op, je hebt jammer genoeg niet zo'n mooi weer, maar we duimen dat het beter wordt!
    Groetjes.

• 12 April 2009 - 23:04

Kees:

een goede reis verder
    gr van ons 4e

• 13 April 2009 - 06:56

Wim En Resy:

Hallo,
    we hebben de afgelopen dagen al jullie verhalen gelezen. Prachtig. Net of je er zelf rond loopt (zo'n beetje dan). Wij vinden het zo knap dat je dit doet, Piet.
    Hopelijk heb je een voorspoedige reis en blijf je fit en gezond.
    Antje en Piet, fijne paasdagen en voor Antje, heel veel beterschap en hopelijk snel tot ziens.
    Groetjes, Wim en Resy uit Baarle-Nassau

• 13 April 2009 - 07:24

Antje:

Eeven een berichtje aan iedereen. Kim en ik vliegen vandaag naar Alicante in Spanje en zullen daar een weekje bij ome Huub en tante Paula verblijven. Geen nood, de berichtgeving gaat gewoon door! Gisteren (12-4) heb ik tijdens mijn bezoekje aan het klooster Piet nog gebeld, zo waren we met Pasen toch even samen. Verder was ik even bij Marij en viel daar zo met mijn neus in de ........soep, heerlijk!!!

• 13 April 2009 - 07:33

Frans En Gonnie:

Piet, nog een goede wandeltocht vandaag en we hopen dat je het droog gaat houden.
    Antje en Kim, een gezellige week en we volgen de reis nu op gepaste afstand.

• 13 April 2009 - 09:58

Ankie En Ed:

Hallo Antje en Piet,

Fijn om jullie ervaringen te kunnen volgen dankzij het geweldige verslag. Piet, je hebt al veel meegemaakt in 1 week. Maar het weer mag iets beter worden.
    Antje en Kim, geniet van jullie vakantie in Spanje.
    Groeten van Ankie en Ed

• 13 April 2009 - 16:25

Pelgrimpietje:

hallo daar,
    zit nu lekker in spanje,en het weer is er goed . heb vandaag nog wel ff door de sneeuw moeten lopen.langs de kant van deweg.
    ik hoop dat antje en kim ondertussen ook in spanje zijn.ik wens ze allebij een fijne week toe.
    zorg goed voor Ome Huub en Tante Paula, jullie twee enveel plezier
    tot bels.....je pelgrimpietje