Flinke tocht Villamayor de Monjardin - Viana - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu Flinke tocht Villamayor de Monjardin - Viana - Reisverslag uit Viaña, Spanje van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

Flinke tocht Villamayor de Monjardin - Viana

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

19 April 2009 | Spanje, Viaña

Vandaag ben ik wat later omdat ik Piet pas tegen kwart voor 6 te pakken kreeg en we daarna eerst zijn gaan eten bij La Colina. Dat was erg heerlijk, lamskotelletjes van de grill met een aardappel in folie en stoofgroenten. Natuurlijk een wijntje erbij en na afloop een kopje vers gezette koffie. Maar dat hadden we wel verdiend want in tegenstelling tot Nederland hebben wij de hele dag regen en onweer gehad. Pas rond 6 uur werd het droog en konden we lopend naar La Colina. Morgen wordt nog een zonnige dag dus daar gaan we even van profiteren!!
Piet heeft gisteravond samen met alle pelgrims in de refugio gegeten. Er zijn plekken waar jouw betaling gebruikt wordt om eten te maken voor de pelgrims die de dag erna komen. Dat is erg fijn en gezellig en gisteren hebben ze zelfs apfelstrudel gekregen. Verder was er een spiritueel samenzijn waarbij muziek gedraaid werd en de hospitalero wat vertelt. Iedereen zit dan in een kring met een wijntje of wat anders en in deze refugio zaten ze rond de kachel.
De volgende morgen was er vanaf 7 uur ontbijt en hebben ze ook de restjes van de apfelstrudel opgegeten. Logisch dat je dan pas om 8 uur aanloopt, het is moeilijk om die gezelligheid achter te laten! Verder vroeg Piet aan de hospitalero of hij het liedje Pilgrim van Enya niet kende want dat is nou echt een lied om te draaien voor iedereen die op pad gaat. Hij had het snel gevonden en zo hoorde Piet, net als in 2006 in de mis bij de zusters, het liedje Pilgrim. Het heeft hem blijkbaar vleugels gegeven want hij heeft vandaag 31 km gelopen!
Hij was om half 11 in Los Arcos en heeft daar koffie gedronken en een tortilla gegeten samen met 2 Amerikanen. Die wilden vandaag ook naar Viana maar Piet betwijfelt of ze het gehaald hebben. In Torres del Rio heeft Piet de middagboterham genuttigd, niet naast het kerkhof zoals in 2006 maar gewoon in het dorpje. Daarna moest hij door de vallei naar Viana maar daar zaten nog een paar hele flinke benenknijpers in die erg vermoeiend zijn omdat je dan al zo'n eind gelopen hebt. Gelukkig was het nu niet zo heet maar wel warm genoeg om vandaag en gisteren in korte broek en t-shirt te lopen. Verder zweefden er zo'n 5 tot 6 arenden boven de vallei, echt weer een prachtig gezicht! De vallei was nu ook een stuk groener en de grond rondom de olijfbomen was helemaal omgeploegd. Leuk dat Piet in een ander jaargetijde loopt dan ziet het er toch anders uit.
In de vallei is hij een pelgrim tegengekomen die al de knuffelbeer van de camino genoemd wordt. Het is een man van arabiers/ierse afkomst die zoals Piet verstaan heeft Arwin heet en hij vindt dat er te weinig geknuffeld wordt door mensen dus hij doet dat nu op de camino. Piet moest er overigens niet veel van hebben!
Hij had wel vergeten water mee te nemen en zo heeft Piet hem water gegeven en zijn ze samen verder gelopen naar Viana. Daar was alleen de refugio van het klooster open en de bedden daar gaan tot 3 hoog en je snapt het al...........Piet ligt 3 hoog! Hij moet de schoenen aanhouden anders kan hij niet omhoog klimmen. Ineke en Ellen zijn ook in Viana en willen een steek zoeken voor Piet en de knuffelman zodat ze er 's nachts niet uit hoeven! Hij heeft ook nog Marianne uit Elst ontmoet maar die ging vandaag met de bus naar Logroño omdat ze te weinig tijd heeft en toch in Santiago aan wil komen.
Morgen wil Piet tot Navarette lopen en in Logroño (daar komt hij doorheen) de foto's op een cd zetten en op sturen. Dan kunnen we al die mensen die hij ontmoet heeft eindelijk ook eens zien. O ja, heb nog gevraagd hou oud de dames van het Microkrediet zijn en wat denk je? Ze zijn 54 en 55 jaar en dus "even oud" als Piet maar ja als je jezelf zo jong voelt?!

• 19 April 2009 - 20:55

Marij.:

die piet hij heeft voor vandaag weer vele kilometers in de benen zitten, en weer veel meegemaakt. en gezien maar dat alles maakt het weer spannend voor hem zelf en ook voor ons , want antje wat kun je het verslag toch mooi vertellen.
    pelgrimpietje veel succes met het vervolg van je tocht groetjes toon en marij.