In Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu In Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Piet en Antje - WaarBenJij.nu

In Porto

Door: Piet en Antje

Blijf op de hoogte en volg Piet en Antje

11 Mei 2023 | Portugal, Porto

Donderdag 11 mei 2023

Grijó - Porto 15,1 km

Eerst nog even terug naar gisteren. In het dorpje Grijó kon je niet op veel plekken eten. En naast de herberg was dat pas om 20.30 uur mogelijk. Dus boodschappen gedaan en met chorizo, paprika, wortel, courgette, ui en aardappels heeft Piet een heerlijk eenpans gerecht gemaakt. Yoghurt na en lekker gegeten.

In de kamers naast ons is er al vroeg leven, zo rond half 5 denk ik. Wij hebben toch gewacht tot half 6. Er staat een frisse wind als we vertrekken. Eerst maar eens ontbijten, lekker. De Spaanse vrouwen die zo vroeg bezig waren, hebben net de koffie op. Dat scheelt dus niet zoveel. Genoeg energie opgedaan voor de laatste 15 km naar Porto.

Het eerste stuk is weer langs de weg en door een paar dorpjes. De huizen waar we langs lopen hebben meestal een muur om het huis. En daarbovenop vaak nog ondoorzichtig glas. Het enige leven wat er meestal te vinden is zijn blaffende honden. Sommigen kunnen echt vreselijk te keer gaan! Van heel veel huizen zijn de rolluiken dicht zodat moeilijk te bepalen is of er nog iemand woont. Er is ook veel leegloop in de kleine dorpen. In een rijtje huizen wisselen goed onderhouden en aan het vervallen elkaar af. Op straat zien we wel mensen lopen die allemaal vriendelijk groeten. Scholen zijn er ook in bijna elk dorp, of er nog veel kinderen zitten kunnen we niet zien. We horen ze alleen maar[e-1f609]

In Perosinho drinken we weer een kopje koffie. Daarna krijgen we het mooiste stuk van de route: eerst klimmen over grote stenen, dan een heel stuk bospad en nog een afdaling à la France. We komen uit op een weg die ons uiteindelijk naar Porto brengt. In Lamedo drinken we een koude cola met iets lekkers erbij. Als we willen vertrekken komen Elsa en Gea net aan gewandeld. Zij blijven een dag extra in Porto. Ook komen Nicola en Ann eraan gelopen, ook zij blijven een dag meer in Porto. We nemen afscheid en zullen vast weer nieuwe pelgrims ontmoeten.

Nog een lang stuk door de stad naar de brug over de Douro. We gaan even van het uitzicht genieten voordat we de brug oversteken en bij de kathedraal zijn. in de rij voor een stempel die nogal nonchalant (en dus niet goed) in de credencial wordt gezet. Buiten maakt iemand een foto van ons voor de kathedraal, leuk. Dan gaan we naar Café Santiago voor een typisch Portugees gerecht: Franceshina. Heerlijk van genoten! Op naar de albergue waar we in de rij moeten wachten. Het is blijkbaar druk, hij is helemaal vol.

De pelgrimszaken worden afgehandeld en we gaan wat drinken. Herbergen bespreken verder op de route kan niet dus we gaan het echt op zijn pelgrims doen. Erheen en kijken of er plek is. We zijn benieuwd!

Groetjes Piet en Antje

• 11 Mei 2023 - 22:21

Jannie:

Ik zag t al op de foto antje en Piet; n dikke franceshina .

Ik weet nog hoe vol we daar van zaten een paar jaar geleden .

Ons appartement nog gezien ?

Geniet morgen nog even van de stad en dan maar weer verder je weg vervolgen.

• 12 Mei 2023 - 08:15

Luc En Greta:

Hoi Antje en Piet, weer mooi verhaal naar Porto, en we hebben zo wat een indruk gekregen over de activiteiten in de dorpjes.

Ja, en nu vanuit Porto, afwachten waar s avonds jullie bed zal staan. Maar dat zal wel goed komen. Het zal ook mooi lopen zijn zo langs de kust. We zijn benieuwd. Succes maar weer,

• 14 Mei 2023 - 20:27

Mientje Van De Graaf: